Ilona Fialová, 2024 }V 70. letech vznikla celá řada multismyslových místností po celém světě. } Byly vytvořeny na podporu smyslového vnímání. } Samotný koncept Snoezelen vznikl na základě teorie dvou amerických psychologů Clelanda a Clarka (1966), kteří založili místnost "Sensory cafeteria" (přeloženo jako "Smyslová samoobsluha"). }Prováděli zde výzkum u osob s vývojovými vadami, hyperaktivitou, mentální retardací a autismem, jehož cílem byla podpora a rozvoj komunikačních schopností člověka a změny chování způsobené aplikací vybraných smyslových podnětů. } }Nizozemští odborníci Ad Verheul (čti ed verhol),1 /5. a 16.10.2014, byl v Brně/ a Jan Hulsegge pak z tohoto výzkumného materiálu čerpali při rozvoji senzorické činnosti (spontánní volnočasové aktivity) v podmínkách ústavní péče pro osoby s těžším mentálním a kombinovaným postižením. }Snoezelen pojem, který vznikl v 70letech spojením dvou nizozemských slov snuffelen (čichat, slídit) a doezelen (dřímat). }Hlavní myšlenkou a cílem zůstalo i zde zlepšení komunikačního kanálu mezi lidmi s postižením a bez něj. }Verheul a Hulsegge začali s tím, že v ústavním zařízení vybudovali tzv. "senzorický stan", který vybavili pro rozvoj smyslových podnětů (zejména zrakových, sluchových a čichových). }Tento krok byl přijat blízkými příbuznými všech osob umístěných v zařízení a finančně podpořen vedením zařízení. }S úspěchem začali vytvářet další speciální místnosti, pod jejich vedením nakonec vzniklo "Centrum Snoezelenu" s mnoha místnostmi o rozloze cca 350 m². }Celé zařízení bývalého ústavu je přeměněno v duchu Snoezelen - postižení lidé zde žijí, pracují i relaxují. }Stalo se také významným místem pro setkávání odborníků, místem konání konferencí, výzkumných záměrů a alternativních programů. }Pojetí první koncepce bylo založeno na předpokladu, že primární vjemy a aktuální zážitek jsou velmi silným prostředkem k navazování kontaktu s osobami s těžkým postižením. }Snoezelen měl ale v tomto podání pouze "rekreační a relaxační" hodnotu. Důraz byl kladen pouze na libost a nelibost a chtění klienta. }Učení a výchova měla až sekundární význam. } Sami autoři si uvědomovali, že jejich koncepce potřebuje teoretický základ a jednotnost ve vedení, stejně tak jako odborné zázemí pozorovatelů a terapeutů. } }Od svého vzniku zažila metoda Snoezelen mnoho proměn. }Aktuálně je svými zástupci po celém světě považována jednak za původní volnočasovou aktivitu, je také propracována jako podpůrná edukační metoda s primárním důrazem na vzdělávání a v neposlední řadě je pojímána jako právoplatná terapeutická metoda, která má svůj řád, systém i pravidla. } }Snoezelen je určen pro jedince s nejtěžšími formami postižení, který umožňuje zvláštní nabídku přiměřených aktivit. Jedná se o osoby, které jen velmi málo využívají jiné aktivity a tráví převážnou část dne na pokoji, ať už ve speciálním zařízení nebo v domácím prostředí. U osob s těžkým zdravotním postižením se vychází z toho, že při vnímání a poznávání svého okolí jsou odkázáni na primární smyslové vjemy a odpovídající doprovodné pocity a pohyby, proto tato metoda předpokládá rozvoj vnímání vázané výlučně na tělo. }Většina takto postižených jedinců není schopna verbální komunikace, není schopna nám sdělit svoje pocity, tužby a přání. Komunikace se většinou odehrává na úrovni řeči těla, kdy subtilními tělesnými reakcemi se pokouší nám něco sdělit. Proniknout do způsobů vnímání a prožívání lidí s nejtěžšími formami postižení je velmi složité, proto edukátor musí mít nejen velkou dávku empatie, ale i schopnost pozorovat, rozlišovat a hodnotit (srov. Opatřilová, D. 2005; 2010). } }Snoezelen lze využívat u všech věkových kategorií (od raného věku až po období stáří) a u osob s různými typy postižení (tělesné, mentální, zrakové, kombinované ad.) či onemocnění (např. psychózy, deprese, schizofrenie ad.). } }Nestrukturovaná a nepromyšlená práce, nesprávné použití místnosti a neodbornost vede k pasivitě, chaosu, podnětové dezorientaci nebo dokonce zahlcení vjemy. } Uživatelé se pak stáhnou, začnou být apatičtí, agresivní nebo zaujmou jiné nechtěné postoje. }Práce v multismyslových místnostech musí být jasná, smysluplná, musí mít svůj řád a cíl. } }Největší výhodou Snoezelenu je jeho multifunkčnost, která jej odlišuje od ostatních podobných metod. }Místnosti Snoezelen je možné využívat jako pozitivně laděné prostředí k relaxaci, poznávání a vytváření zkušeností, interakci a dalším cílům podle individuálních potřeb a přání uživatele. } }Snoezelen je v současné době využíván především na základních školách, v mateřských školách, denních stacionářích, hospicích, nemocnicích, rehabilitačních zařízeních, zařízeních pro krizovou a včasnou intervenci, centrech pro osoby se zdravotním, mentálním nebo kombinovaným postižením, domovech pro seniory, domovech se zvláštním režimem aj. } }Individuální přístup - s ohledem na diagnózu klienta a jeho potřeby, schopnosti a vstupní předpoklady. }Zde je velmi podstatná schopnost empatie, dokázat se vcítit do situace klienta, dívat se na svět jeho očima. } Jedině tak je možné vytvořit příjemné prostředí, ve kterém se bude cítit dobře. } }Nedirektivní přístup - je naprosto nevhodné vnucovat klientovi naše představy a pocity, naopak je velmi důležité, aby měl klient dostatek prostoru ke zkoumání prostředí a nabízených podnětů a mohl je nechat na sebe působit. }Možnost volby - zde je velmi důležitý vztah mezi klientem a terapuetem, prostředí důvěry, klient má mít možnost rozhodnout se, jaký druh podnětů je mu příjemný, jak dlouho chce setrvat u které činnosti. }Terapeut je zde jako prostředník, který klienta respektuje a přizpůsobuje se jeho volbě. } }Časové rozmezí - ideální délka pobytu ve Snoezelenu je 30-45 minut. }Při skupinové aktivitě je možné prodloužit délku lekce na 45 - 60 minut. }Vždy je však důležité respektovat individuální potřeby klienta. }Čas strávený ve Snoezelenu může být i kratší. Na délce pobytu až tolik nezáleží, důležitá je pravidelnost. }Tento pojem je rozšířen po celém světě a jeho blahodárné působení zažívají nejen tělesně a duševně postižení lidé, ale slouží celé řadě potřebných jako metoda multismyslové stimulace v prostředí důvěry, radosti a setkávání ke zkvalitnění jejich života. }Každý z nás zažívá denně množství jevů a podnětů. Dáváme je i přijímáme především prostřednictvím našich smyslů. Bez toho, co vidíme, slyšíme, cítíme i jíme, bychom nebyli tím, čím jsme. } Bez adekvátního prožívání bychom nemohli kvalitně poznávat a obohacovat náš život. }Požadavky na nás kladené, chaotičnost a uspěchanost jsou hlavními kritérii doby - ten kdo nezvládá, je zahlcen léky, které mu mají pomoci. } }Snoezelen je místo pro radost a setkávání, uspořádané prostředí, ve kterém jsou osloveny selektivně nebo najednou všechny smysly, místo odpočinku, relaxace, ale i aktivity, oslovení našich smyslů, klid, uspořádanost, útěk od okolních, často stresujících podnětů, uvolnění, kontakt, sounáležitost, potěšení, sdílení, a mnoho dalších. }To jsou jen některé vyjmenované atributy účinku a dopadu Snoezelenu. }Je na každém jedinci co preferuje, co potřebuje, co chce, co cítí. } } }Každý, kdo má zájem, kdo chce. Především však osoby trpící důsledky moderní společnosti, s psychiatrickými diagnózami, osoby s problémy v komunikaci atd. }Z účinků Snoezelenu čerpají nejen pacienti, klienti, žáci, ale i ošetřující personál, vychovatelé, rodiče, terapeuti atd. }Snoezelen terapie se uplatňuje ve školách, nemocnicích, ústavech, domovech pro seniory, dětských domovech, a všude tam, kde chceme život sobě i jiným zkvalitnit.(PhDr. Hana Stachová). } }Mají velmi rozmanitý charakter a hrají výjimečnou roli v terapeutickém procesu. Nejčastěji je v místnosti zabudováno vodní lůžko, pohodlné sedačky, lehátka, relaxační vaky, zavěšená síť, trampolína, pružinové desky, polštářky, deky, masážní koberečky, hmatové desky, nádoby s přírodninami, misky s jídlem, plyšové hračky, flakónky různých vůní atd. }K technickému vybavení patří různé zvukové aparatury, mikrofony, sluchátka a světelné efekty, které jsou tvořeny různými projektory (olejový, bodový), reflektory, fosforeskujícími vlákny, UV světlem, různými lampami, vodními válci apod. Jak uvádí R. Filatová, K. Janků (2010), každá místnost snoezelenu je jiná, je vytvořena na základě požadavků uživatele a jeho potřeb. } }Umožnění hlubokých diferencovaných a izolovaných pocitů a vjemů. }Uvědomění si vlastního těla a smyslových zážitků. }Nabídka probíhá ve stavu relaxace, v příjemné poloze. }Poskytují se strukturované podněty, ze kterých si jedinec sám vybere. }Dobrovolnost. }Zdůrazňuje se hodnota volného času a zotavení. }Udržuje mezilidský kontakt k osobám s těžkým postižením. }Vychází z celostního pohledu (holistický přístup). }název: SNOEZELEN }Autorky: Renáta Filatova a Kateřina Janků }Vydavatelství: Tiskárna Kleinwächter }Tisk: Tiskárna Kleinwächter }Vydání: první }ISBN: 978-80-260-0115-7 }FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. ISBN 978-80905419-3-1. }Knihy si můžete objednat mailem: asociace@snoezelen-mse.cz }https://snoezelen-mse.cz/o-nas/ } Publikace SNOEZELEN-MSE, 2. přepracované vydání byla pokřtěna zakladatelem Snoezelen konceptu Adem Verheulem a prof. P. Paglianim na III. mezinárodní konferenci „Terapie z rukou odborníků znamená luxus pro všechny smysly“. SNOEZELEN-MSE Renáta Filatova SNOEZELEN-MSE, FILATOVA, R., Ostrava: Tiskárna Kleinwächter, 2014, ISBN 978–80–905419–3–1, která byla pokřtěna zakladatelem Snoezelen konceptu Adem Verheulem a prof. P. Paglianim na III. mezinárodní konferenci „Terapie z rukou odborníků znamená luxus pro všechny smysly“.Konferenci pořádala Asociace konceptu Snoezelen ve spolupráci s Katedrou speciální pedagogiky PdF MU v Brně. Metodické listy 1 Renáta Filatova EDIČNÍ ŘADA METODICKÝCH LISTŮ z proškolených a supervidovaných pracovišť, které vytvářejí Snoezelen-MSE strukturované hodiny. První METODICKÉ LISTY – číslo 1 (Filatova, R., 2015) vycházejí na základě poznatků s konceptem Snoezelen-MSE z prostředí Dětského domova bl. M. A. Kratochvílové v Řepišti.