Kazuistika 1 - Petr, 3,5 roku Dg.: PAS Komunikace a řeč: Petr většinou komunikuje neverbálně, zavede pracovníka za ruku k požadovanému předmětu. Žádá si o oblíbenou aktivitu (tleskání) přibližováním rukou pracovníka nebo znakem spojených rukou. Jen málokdy vydává jakékoliv zvuky. Nelibost vyjadřuje mračením, leháním si na zem, nebo odchodem. Rozumí pár jednoslovným větám doplněným o zástupný předmět nebo gesto/znak (jako Záchod., Sedni., Umýt ruce.). Nemá zatím zavedený funkční systém komunikace. Sociální dovednosti: S pracovníky spolupracuje. Hraje si sám i s pracovníky, jejich přítomnost s radostí přijímá. Udržuje oční kontakt na krátkou chvíli při hře nebo u žádosti o oblíbenou aktivitu. Nevadí mu, když se do jeho hry přidá jiné dítě, ale sám většinou společnou hru neiniciuje. Kognitivní (rozumové) schopnosti: Péťa většinou rozumí jednoduchým pokynům (doplněným o gesta nebo zástupné předměty. Při dobré motivaci je schopen je následovat. Je schopný u jedné aktivity vydržet i několik minut. Reaguje na své jméno. Pamatuje si pozici hraček/předmětů v prostoru nebo kde má jít na svačinu/záchod. Rychle chápe hry s jednoduchými logickými pravidly (jako třízení podle barvy a pod.). Má schopnost nápodoby. Představivost a hra: Petr si nejradši hraje sám nebo s pracovníkem. Staví a bourá věž nebo si hraje s kostkami, skládá velké puzzle, vkládačky, sleduje vizuální hračky, miluje tleskání a pohybové hry. Sebeobsluha: Vykonává potřebu na nočníku, nově i na záchod s dětskou redukcí, plenky již nejsou po adaptaci na prostředí potřeba. Jde na záchod ochotně s pracovníkem, když je k tomu vyzván, sám si zatím na záchod neřekne. Umývá si ruce, obléká a svléká se s dopomocí, jí rukami a pije z hrníčku s uchem samostatně. Nerad se dotýká mokrých nebo špinavých přemětů/jídla. Motorické dovednosti: Má rád pohybové hry, lození, běhání. S pohybem celého těla nemá viditelné problémy (hrubá motorika na věk přiměřená). Vybírá si spíš větší předměty ke hře před drobnými. Lžíci nebo vidličku drží zvláštním způsobem a těžko se trefuje u napichování, nebo jí s příborem s dopomocí (jemná motorika-úchop dlaňový). Zapojení do společenských aktivit: Pod vedením pracovníka je schopen se zapojit do řízené skupinové aktivity i na několik minut, samovolně neodchází, nebo je schopný/ochotný je vrátit, čeká až přijde na řadu (má staršího sourozence, s kterým si často hraje).