Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

ÚVODNÍ hodina - základní informace a pokyny k průběhu a absolvování předmětu

POZOR
zahájení výuky odloženo o týden

V souvislosti s omezením provozu v budovách a na pracovištích MU včetně kolejí v kontextu protipovodňových opatření se posouvá začátek výuky na 23. září.

Základní informace k předmětu SP3913 - Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči CÍLEM předmětu je:
Základní informace k předmětu SP3913 - Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

CÍLEM předmětu je:

·       SEZNÁMIT studenty s možnostmi podpory komunikačních schopností u dětí s narušením ve vývoji řeči s akcentem na předškolní období

·       Po absolvování předmětu získají studenti základní znalostí o postupech k identifikaci obtíží, možnostech a postupech, které lze využít pro orientační analýzu obtíží ve vývoji řeči

  • Studenti se dále seznámí s možnostmi a postupy, které lze využít pro následný rozvoj (komplexní) komunikačních schopností s příznivou prognózou pro následující školní úspěšnost

 

VÝSTUPY (PŘEDPOKLÁDANÉ):

è Orientace v základní terminologii a seznámení s problematikou narušeného vývoje řeči u dětí v předškolním vývoji

è zorientování se v základních postupech orientační analýzy komunikační schopnosti

è základní znalost postupů a materiálů, které lze využít na podporu komplexního rozvoje (komunikačních schopností, podpůrných funkcí, atd.) u dětí s NVŘ – rozdělení na jednotlivé oblasti a kategorie řečové i neřečové povahy  

è diskutování možných postupů k podpoře rozvoje řečových a jazykových (percepčních) funkcí

ORGANIZACE
Organizace předmětu
  • předmět je organizován jako seminář
  • Akceptované jsou dvě absence, vyšší absenci je nutné řešit individuálně s vyučujícím předmětu a diskutovat možnosti vhodné náhrady
  • Předpokladem je aktivní účast studentů ve výuce a jejich zapojení a diskuze průběžných témat a činností
  • Průběžně budou do interaktivních osnov přidávány podklady a shrnutí k jednotlivým tématům či další podpůrné materiály, které budou studentům k dispozici pro případné doplnění zápisů a poznámek
  • Organizace výuky
    • prezenční forma à 13 týdnů výuky
    • Kombi forma – 22.11., 6.12.
POŽADAVKY
POŽADAVKY NA ÚSPĚŠNÉ ABSOLVOVÁNÍ A UKONČENÍ PŘEDMĚTU – za část NKS:

  • Příprava a prezentace pomůcky zaměřené na podporu rozvoje/stimulaci jednotlivých oblastí, které jsou nezbytné pro správný (nejen) řečový rozvoj (volba konkrétní oblasti dle individuálních preferencí studenta)

o   Zadání – specifikace ve výuce + níže v osnově

o   Prezentace (prezenční forma) à v závěru výuky – předpoklad v posledních týdnech výuky + vložení dokumentace/materiálů do odevzdávárny předmětu (Kombi forma studia – vloží pomůcky do příslušné složky v Odevzdávárně), termín vložení do 15.12.2024 (včetně)

o   Kombi studium  - student vloží materiál do IS – odevzdávárny - k vloženému materiálu ještě student přiloží deskripci (popis možného využití, které oblasti budou rozvíjeny, postup uplatnění, jak manipulovat s pomůckou - možnosti…), termín vložení do 15.12.2024 (včetně) à prezentace proběhne při ústní části zkoušky

  • Aktivní účast na semináři (požadováno 80 % u prezenční formy studia)
  • Závěrečná zkouška proběhne ve dvou částech:
  • písemný test sestavený z otázek okruhů uvedených v sylabu předmětu (minimální úspěšnost pro zvládnutí je 75%), bude více variant na podmínkách psaní se domluvíme na první hodině

o   ústní zkouška – diskutovaní oblastí plynoucích z testu + doplňující otázky  

  • Okruhy ke zkoušce odpovídají tématům vymezeným v sylabu předmětu v IS
SEMESTRÁLNÍ ÚKOL
SEMESTRÁLNÍ ÚKOL – OBLAST NVŘ, podrobnější informace a popis: Pomůcka k podpoře rozvoje (nejen) řečových a jazykových oblastí u dětí v předškolním období:

·        Ke splnění student může zpracovat pomůcku k podpoře vzdělávání žáka s NKS

·        Volba konkrétní kategorie – oblasti je zcela na výběru a preferencích každého studenta předmětu, je ale třeba dodržet věkové rozmezí raného a předškolního věku.

Charakter pomůcky je zcela v režii studenta:

-        Může se jednat o pomůcku stimulační či podporující proces základního osvojování dovedností v oblasti jazyka, řeči, psychomotoriky, percepcí (sluchové, zrakové), prostorové orientace, koordinace, HM, JM, GRM, propriocepce, vizuomotoriky, atd.

            - je možné zacílit pomůcku na podporu GRM obratnosti, L-P orientace…

            - nebo se zaměřit na podporu porozumění sděleného, verbálních instrukcí, kontextu situace, …

- je možné pro usnadnění osvojování porozumění složitějším větným strukturám vytvořit slovníček klíčových slov, jádrové slovní zásoby podpořené znaky/symboly/ obrázky…

-        Může se jednat o pracovní listy k podpoře rozvoje konkrétní oblasti či více oblastí

-       dále je možné vytvářet pomůcky/pracovní listy pro podporu rozvoje a stimulaci oblastí - percepčně kognitivních funkcí, percepčně motorických funkcí, zrakové percepce, sluchové percepce, jazykových kompetencí – např. pro usnadnění socializace, porozumění kontextovým situacím, osvojování gramatických pravidel a jejich aplikace, atd. pro děti v předškolním věku – zacílené např na MŠ 

Odevzdání do 15.12.2024 do příslušné složky v odevzdávárně.

OBSAH
OSNOVA:

Ontogeneze dětské řeči a psychomotorický vývoj

Narušený vývoj řeči u dětí – etiologie, diagnostika, specifika průběhu vývoje

Orientační analýza komunikačních schopností

Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce

Možnosti podpory komunikačních schopností u dětí s NVŘ

Diagnostika dítěte předškolního věku (3-6), specifika obtíží v jednotlivých oblastech, možnosti rozvoje a podpory, NÁMĚTY AKTIVIT K JEDNOTLIVÝM OBLASTEM:

Jazykové roviny :

  • F-f
  • L-S
  • M-S
  • Pragmatická, sociální dovednosti

Možnosti podpory podpůrných symbolických funkcí, dílčích složek u dětí s NVŘ:

Sluchová percepce, zraková percepce

Motorika (JM, HM, GRM)

Prostorová orientace, vnímání prostoru 

Sebeobsluha, samostatnost

Práceschopnost, pozornost

Pomůcky pro rozvoj jednotlivých oblastí – prezentace

Diskuse, případové studie – rozbor, analýza konkrétních/jednotlivých situací 

LITERATURA
LITERATURA (více viz studijní materiály):

LITERATURA – DOPORUČENÁ / POVINNÁ:

 

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581.


BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku, 2. díl - Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. V Brně: Edika, 2022, ISBN 978-80-266-1804-1

 

Doporučená:

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080.