V souvislosti s omezením provozu v budovách a na pracovištích MU včetně kolejí v kontextu protipovodňových opatření se posouvá začátek výuky na 23. září.
ÚVODNÍ hodina - základní informace a pokyny k průběhu a absolvování předmětu
CÍLEM předmětu je:
· SEZNÁMIT studenty s možnostmi podpory komunikačních schopností u dětí s narušením ve vývoji řeči s akcentem na předškolní období
· Po absolvování předmětu získají studenti základní znalostí o postupech k identifikaci obtíží, možnostech a postupech, které lze využít pro orientační analýzu obtíží ve vývoji řeči
- Studenti se dále seznámí s možnostmi a postupy, které lze využít pro následný rozvoj (komplexní) komunikačních schopností s příznivou prognózou pro následující školní úspěšnost
VÝSTUPY (PŘEDPOKLÁDANÉ):
è Orientace v základní terminologii a seznámení s problematikou narušeného vývoje řeči u dětí v předškolním vývoji
è zorientování se v základních postupech orientační analýzy komunikační schopnosti
è základní znalost postupů a materiálů, které lze využít na podporu komplexního rozvoje (komunikačních schopností, podpůrných funkcí, atd.) u dětí s NVŘ – rozdělení na jednotlivé oblasti a kategorie řečové i neřečové povahy
è diskutování možných postupů k podpoře rozvoje řečových a jazykových (percepčních) funkcí
- předmět je organizován jako seminář
- Akceptované jsou dvě absence, vyšší absenci je nutné řešit individuálně s vyučujícím předmětu a diskutovat možnosti vhodné náhrady
- Předpokladem je aktivní účast studentů ve výuce a jejich zapojení a diskuze průběžných témat a činností
- Průběžně budou do interaktivních osnov přidávány podklady a shrnutí k jednotlivým tématům či další podpůrné materiály, které budou studentům k dispozici pro případné doplnění zápisů a poznámek
- Organizace výuky
- prezenční forma à 13 týdnů výuky
- Kombi forma – 22.11., 6.12.
- Příprava a prezentace pomůcky zaměřené na podporu rozvoje/stimulaci jednotlivých oblastí, které jsou nezbytné pro správný (nejen) řečový rozvoj (volba konkrétní oblasti dle individuálních preferencí studenta)
o Zadání – specifikace ve výuce + níže v osnově
o Prezentace (prezenční forma) à v závěru výuky – předpoklad v posledních týdnech výuky + vložení dokumentace/materiálů do odevzdávárny předmětu (Kombi forma studia – vloží pomůcky do příslušné složky v Odevzdávárně), termín vložení do 15.12.2024 (včetně)
o Kombi studium - student vloží materiál do IS – odevzdávárny - k vloženému materiálu ještě student přiloží deskripci (popis možného využití, které oblasti budou rozvíjeny, postup uplatnění, jak manipulovat s pomůckou - možnosti…), termín vložení do 15.12.2024 (včetně) à prezentace proběhne při ústní části zkoušky
- Aktivní účast na semináři (požadováno 80 % u prezenční formy studia)
- Závěrečná zkouška proběhne ve dvou částech:
- písemný test sestavený z otázek okruhů uvedených v sylabu předmětu (minimální úspěšnost pro zvládnutí je 75%), bude více variant na podmínkách psaní se domluvíme na první hodině
o ústní zkouška – diskutovaní oblastí plynoucích z testu + doplňující otázky
- Okruhy ke zkoušce odpovídají tématům vymezeným v sylabu předmětu v IS
· Ke splnění student může zpracovat pomůcku k podpoře vzdělávání žáka s NKS
· Volba konkrétní kategorie – oblasti je zcela na výběru a preferencích každého studenta předmětu, je ale třeba dodržet věkové rozmezí raného a předškolního věku.
Charakter pomůcky je zcela v režii studenta:
- Může se jednat o pomůcku stimulační či podporující proces základního osvojování dovedností v oblasti jazyka, řeči, psychomotoriky, percepcí (sluchové, zrakové), prostorové orientace, koordinace, HM, JM, GRM, propriocepce, vizuomotoriky, atd.
- je možné zacílit pomůcku na podporu GRM obratnosti, L-P orientace…
- nebo se zaměřit na podporu porozumění sděleného, verbálních instrukcí, kontextu situace, …
- je možné pro usnadnění osvojování porozumění složitějším větným strukturám vytvořit slovníček klíčových slov, jádrové slovní zásoby podpořené znaky/symboly/ obrázky…
- Může se jednat o pracovní listy k podpoře rozvoje konkrétní oblasti či více oblastí
- dále je možné vytvářet pomůcky/pracovní listy pro podporu rozvoje a stimulaci oblastí - percepčně kognitivních funkcí, percepčně motorických funkcí, zrakové percepce, sluchové percepce, jazykových kompetencí – např. pro usnadnění socializace, porozumění kontextovým situacím, osvojování gramatických pravidel a jejich aplikace, atd. pro děti v předškolním věku – zacílené např na MŠ
Odevzdání do 15.12.2024 do příslušné složky v odevzdávárně.
Ontogeneze dětské řeči a psychomotorický vývoj
Narušený vývoj řeči u dětí – etiologie, diagnostika, specifika průběhu vývoje
Orientační analýza komunikačních schopností
Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce
Možnosti podpory komunikačních schopností u dětí s NVŘ
Diagnostika dítěte předškolního věku (3-6), specifika obtíží v jednotlivých oblastech, možnosti rozvoje a podpory, NÁMĚTY AKTIVIT K JEDNOTLIVÝM OBLASTEM:
Jazykové roviny :
- F-f
- L-S
- M-S
- Pragmatická, sociální dovednosti
Možnosti podpory podpůrných symbolických funkcí, dílčích složek u dětí s NVŘ:
Sluchová percepce, zraková percepce
Motorika (JM, HM, GRM)
Prostorová orientace, vnímání prostoru
Sebeobsluha, samostatnost
Práceschopnost, pozornost
Pomůcky pro rozvoj jednotlivých oblastí – prezentace
Diskuse, případové studie – rozbor, analýza konkrétních/jednotlivých situací
LITERATURA – DOPORUČENÁ / POVINNÁ:
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku, 2. díl - Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. V Brně: Edika, 2022, ISBN 978-80-266-1804-1
Doporučená:
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080.