SZ6005 Speciální a inkluzivní pedagogika Organizační informace 5 témat + 1 prezentace aktivit/ pomůcek Práce s heterogenní skupinou Podpora žáků se zrakovým postižením Podpora žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením Podpora žáků s SPU, mentálním postižením (hlavně LMP) a PAS Podpora žáků se sluchovým postižením / s na narušenou komunikační schopností /OMJ Docházka 80 % (1 absence) nahrazení semináře se souhlasem vyučujících, stejné téma Odevzdání seminární práce – do 24.11.2024 (bude otevřena Odevzdávárna) Aktivita či pomůcka pro žáka s SVP Varianta 1 Aktivitu tvoří skupina společně, zpracování například formou krátkého videa (případně jinak dle domluvy s vyučujícím semináře). Úkolem je popsat a představit výukovou, nebo volnočasovou aktivitu se zaměřením na vaši aprobaci, která bude přizpůsobena žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami. Je možné aktivitu cílit pouze na konkrétního žáka, nebo pracovat i s celým třídním kolektivem (typicky u volnočasové aktivity). Mělo by zaznít vysvětlení pravidel, přizpůsobení pro žáka dle dané kategorie SVP, aplikace „na vlastní kůži“ / popis zkušeností z aplikace. Na co dát pozor, co příště udělat jinak apod. Netestujete to na dětech, ale sami na sobě! K prezentaci aktivity zpracujete i textovou seminární práci. Seminární práce k aktivitě musí obsahovat: Úvodní stranu (název práce, jméno a učo autora/autorů, jméno vyučujícího seminární skupiny, číslo seminární skupiny, datum) 1-2 normostrany (písmo 12, Times New Roman, řádkování 1,5, zarovnání do bloku, 1800 znaků na stranu atd.) Popsat žáka s SVP (s využitím odborné literatury) Popsat zvolenou aktivitu, další možnosti využití dané aktivity a její přizpůsobení pro konkrétního žáka se SVP či heterogenní kolektiv. Video dobrovolné, ale nutná fotodokumentace Závěr, seznam literatury V seminární práci je třeba dodržovat citační normu APA. Nezapomeňte správně citovat v textu. Uvést pouze výčet literatury není dostačující. Varianta 2 Skupina může spolupracovat na tvorbě jedné pomůcky, ale každý ze studentů představí jiný způsob jejího použití (s ohledem na svou aprobaci). Nebo mohou vytvořit 3 různé pomůcky pro daného žáka se zvoleným druhem SVP. Jde o využití vzájemné inspirace a vzájemné dopomoci při zpracování. Jde o to hledat různé varianty zpracování i využití. Úkolem je vyrobit a představit (předvést) ostatním pomůcku pro práci žáka se SVP. Volba pomůcky musí vycházet z předmětu Vaší aprobace a daného žáka se SVP dle domluvy s vyučujícím semináře. K tomu sepsat průvodní seminární práci. Seminární práce musí obsahovat 1 strana – Úvodní informace (název práce, jméno a učo autora/autorů, jméno vyučujícího seminární skupiny, číslo seminární skupiny, datum) 2-3 strana (normostrany: písmo 12; Times New Roman; řádkování 1,5; okraje 2,5; zarovnání do bloku; 1800 znaků na stranu atd.) Popsat žáka s SVP (teoretický základ s využitím odborné literatury). Popsat zvolenou pomůcku a její hlavní využití v aktivitě přizpůsobené pro žáka se SVP (účel využití, co rozvíjí, možnosti praktického použití – jak se používá, apod.). Popsat další 3 varianty použití stejné pomůcky (jaké jsou další varianty použití, co rozvíjí, u jaké skupiny dětí a proč). Další strany fotodokumentace. Závěr, seznam literatury. V seminární práci je třeba dodržovat citační normu APA. Nezapomeňte správně citovat v textu. Uvést pouze výčet literatury není dostačující. Seminární práci prosím vkládejte do příslušné odevzdávárny dle čísla seminární skupiny v následující podobě: číslo seminární skupiny_učo_příjmení_SemPrace vkládejte do 24.11.2024 Zdroje a odkazy na videa: NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČR. [online]. 2024 [cit. 2024-09-12]. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/kategorie/detail/heterogenni-trida?activate=metodika-a-aktivity https://www.youtube.com/watch?v=zRwt25M5nGw https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA&t=94s Otázky k zamyšlení ze semináře: Přínosy, které přináší práce s heterogenní skupinou pro učitele? Limity na straně učitele pro práci s heterogenní třídou? Jak vnímám svou pozici učitele v rámci heterogenní třídy? Jaké podmínky to klade na mou práci?