Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Paido.
Videozáznam
Výzkum v sociálních vědách vždy redukuje zkoumanou realitu. Videozáznam nám může pomoci při snaze tuto redukci minimalizovat. K rozvoji videozáznamu jako používané metody při pozorování dochází s rozvojem technologií (nejprve byl využíván pouze audiozáznam). Důležitou roli při přípravě videozáznamu má i ochrana videodat, ke které se váže i ochrana osobních údajů účastníků (společně také s GDPR).
Při pořizování videozáznamu záleží především na cíli výzkumu. Pohybuje se od plně strukturovaného pozorování až po nestrukturované pozorování (viz kapitola Pozorování). U plně strukturovaného pozorování jsou jasně stanoveny instrukce pro umístění kamery či pro kameramany, při polostrukturovaném pozorování je cílem zachytit pozorované dění v jeho komplexitě, přičemž nemusí být striktně stanovena pozice kamery apod. Jedním z příkladů využití pozorování může být videostudie TIMSS (1999).
Co je důležité při práci s kamerou?
- Kameraman by měl stát zády k oknu (proti oknu by mohlo být problematické sledovat mimiku osoby).
- Důležité je osvětlení. Pokud je to možné, rozsvítíme co nejvíce světel.
- Pokud chceme natáčet hodně osob v místnosti, použijeme širokoúhlý konvertor.
- Pokud budeme záznam transkribovat, využíváme mikrofony apod. pro vyšší přesnost zvuku.