Součástí vědeckého textu je také abstrakt. Abstrakt studie bývá na začátku práce, ale měli byste ho napsat až po vypracování celé výzkumné zprávy. Abstrakt obsahuje velmi stručný přehled celého výzkumu, včetně jedné nebo dvou vět o účelu a významu výzkumu, jedné nebo dvou vět o vašich metodách, několika vět, které představují hlavní zjištění, a jedné nebo dvou vět o důsledcích vašich zjištění.
Struktura prezentace výsledků výzkumu: IMRAD
IMRAD
Empirické studie (ať již založené na kvalitativním nebo kvantitativním přístupu) jsou typicky členěny do čtyř základních oddílů – Úvod, Metoda, Výsledky a Diskuse. Pro tento systém organizace vědeckého textu se zažila zkratka IMRAD (z angl. Introduction, Methods, Results and Discussion). V publikovaných textech jsou využívány různé formy úpravy textu, v sociálních vědách se nejčastěji aplikuje norma Americké psychologické asociace (APA).
1. Úvod do problematiky (I = Introduction)
Úvod uvádí čtenáře do současného stavu poznání a
nabízí mu určitý kontext. Zde byste měli vysvětlit motivaci, tedy proč byla
studie provedena a proč je podle vás důležité zkoumat dané téma (jeho přínos).
Znamená to také vyhledat relevantní a pokud možno co nejnovější výzkumné studie
v oblasti, kterou jste se rozhodli zkoumat. U jednotlivých studií popište, jak se
v nich k danému tématu přistupuje a jaké jsou jejich výsledky. K hledání studií
můžete použít portál Web of Science (WoS), Scopus, Google
Scholar
nebo SciSpace (AI nástroj).
Vždy, když použijete (jakoukoliv) informaci z výzkumné studie,
je potřeba uvést její zdroj. Vše, co není z vaší vlastní hlavy, je třeba řádně
ocitovat pomocí citace v textu. Ta se uvádí za danou informací jako
(Příjmení autora, rok vydání), např. (Lojdová, 2015). Když se jedná o dva
autory uvádíme je oba (Šeďová & Švaříček, 2013). Pokud má zdroj více než
tři autory do závorky za první jméno přidáváme “et al.” (Švaříček et al.,
2007). V Odkazech na závěr zprávy (seznam literatury) pak uveďte celou
citaci.
Součástí Úvodu je jasně formulovaná hlavní výzkumná otázka (a případné specifické otázky) vyplývající z teoretického rozboru, případně výzkumné předpoklady či hypotézy (u kvantitativního přístupu).
2.
Metodologie
(M = Methods)
V metodologii seznamujete čtenáře s postupem, jak
jste studii provedli. Detailní popis většinou zrcadlí pečlivost provedené
studie a indikuje její důvěryhodnost. Z toho plyne požadavek replikovatelnosti
v současné vědě (možnost ověření vašich závěrů jinými autory), který patří mezi
základní podmínky při psaní výzkumných zpráv. Část “Metodologie” typicky
obsahuje několik podkapitol:
·
Popis výzkumného souboru, včetně jeho demografických
charakteristik a způsobu, jakým byli respondenti do studie vybíraní.
·
Design studie: specifikujeme, zda se jedná o kvantitativní (experiment,
dotazníkové šetření,…) nebo kvalitativní přístup (etnografie, narativní
výzkum,..). V případě kvantitativního přístupu se identifikují a popisují
jednotlivé proměnné použité ve studii.
·
Popis použitých metod/nástrojů sběru dat od pozorování
s videozáznamem, přes dotazníky až k rozhovorům. V případě
standardizovaných metod se uvádí i jejich psychometrické charakteristiky
(validita a reliabilita).
·
V části
o sběru dat popisujeme, jakým způsobem byla data získána (postupy
administrace metod sběru dat, podrobný popis procedur a postupů, kterým byli
vystaveni participanti ve výzkumu).
· Analýza dat: uvádíme, jakým způsobem byla data připravena pro
zpracování a zpracována. V případě kvalitativního přístupu tak můžete například
uvést metodu zakotvené teorie a postup otevřeného/axiálního kódování. V případě
kvantitativního přístupu uvedete, které deskriptivní statistiky jste použili,
případně které testy vztahů mezi proměnnými (např. korelace).
·
Etické aspekty studie: informace o způsobu zacházení s daty,
aby nedošlo k porušení práv participantů (min. GDPR). Zde byste měli uvést, zda
participanti podepsali souhlas s účastí ve studii (důležité hlavně u citlivé
populace jako jsou děti, staří lidé). Dále se zde uvádí, zda jsou data anonymní
nebo byla dodatečně anonymizována. Neuvádějte pravá jména participantů, a to ani
ve výsledkové části.
Typ výběru participantů a jejich počet, použité metody sběru
dat a analýzy dat by měli odpovídat výzkumné otázce.
3.
Výsledky
(R = Results)
Kapitola výsledků by měla čtenáře
informovat o tom, co jste zjistili. Typicky tato část výzkumné zprávy neobsahuje
citace jiných odborných nebo metodologických zdrojů. Uvádějte jenom popis výsledků,
jejich možné interpretace si nechte do kapitoly “Diskuse”. Například, kolik
procent studentů odpovědělo v dotazníku na danou otázku (kvantitativní
přístup) nebo co lidé řekli, když jste se jich na tuto otázku ptali (kvalitativní
přístup).
·
Pokud jste zvolili kvalitativní přístup
(QL), vysvětlete jednotlivé kódy a proces jejich kategorizace. Výsledky
kódování prezentujte v souhrnné tabulce kódů pod příslušnými kategoriemi. Jednotlivé
kategorie a tvrzení dokládejte přímými promluvami respondentů formou citátů v
uvážené míře, jako koření. Citáty nakonec v závorce označte pseudonymem
participanta, který odpovídal. Výsledkem by měly být popsané proměnné
(kategorie).
·
Pokud jste zvolili kvantitativní přístup
(QN), prezentujte své výsledky prostřednictvím tabulek nebo grafů (nevhodné
jsou koláčové grafy). Dbejte na to, abyste v textu nepopisovali to, co je z
grafů zřejmé (neměli byste dublovat informace), ale vytáhli významná zjištění. Výsledkem
by mělo být přijetí nebo zamítnutí výzkumných předpokladů, příp. hypotéz.
Často se stává, že máte více dat, než je potřeba. Vybírejte jenom ta, která nejvíce odpovídají vašemu cíli a zodpovězení vaší výzkumné otázky. Kapitolu Výsledky je užitečné strukturovat dle výzkumných podotázek (kvalitativní přístup) nebo výzkumných předpokladů, příp. hypotéz (kvantitativní přístup).
4.
Diskuse
(D = Discussion)
Cílem diskuse je vysvětlit, co
výsledky studie znamenají v kontextu předešlých studií uvedených v Úvodu. V
této části by se tedy neměly objevit jiné zdroje než ty, o kterých jste psali v
Úvodu. Diskuse je nejdůležitějším oddílem celé práce, jelikož prokazujete, jak
dokážete nad tím, co děláte, uvažovat. Znamená to, že shrnete to, co jste
zjistili a zkusíte interpretovat nebo vyvodit, co to znamená a jak to souvisí
nebo souhlasí s předešlými studiemi, nebo jak jim to odporuje. Diskuse by neměla jít příliš daleko za
data, neměli bychom se dopouštět neopodstatněných závěrů (i když jistá míra
spekulace je přípustná – uvedeme ji slovy „podle mého názoru“, „zjištění“).
Dále by se zde měly objevit limity
vaší studie. Zkuste kriticky zhodnotit, co se nepovedlo. Byly vaše otázky
dobře formulovány, abyste zjistili to, co jste chtěli? Měli jste dostatečně
velký soubor? Existuje něco dalšího, co by mohlo ovlivnit nebo vysvětlit vaše
výsledky? Kde a za jakých podmínek mohlo dojít ke zkreslení? Čemu byste se vyhli
a co byste udělali jinak, kdybyste znovu prováděli stejnou studii? Jinými
slovy, kde má váš výzkum slabiny?
Dobrá diskuse také naznačí směr dalšího bádání tím, že v ní pokládáte nové výzkumné otázky nebo generujete nové hypotézy, které zůstaly nezodpovězené nebo vás napadly v průběhu vašeho zkoumání. Na co by se měli zaměřit výzkumníci, kteří přijdou po vás?
5. Závěr
V závěru se snažte ve zkratce vše shrnout
a uzavřít. Měli byste stručně odpovědět na výzkumnou otázku, zhodnotit co
vyplynulo z vašich analýz a třeba i nabídnout doporučení do praxe.
6. Odkazy
Ve své práci používejte výhradně aktuální citační normu
APA 7 (viz Formální stránku práce). Odkazy (seznam zdrojů) by měly být vždy
seřazeny abecedně.
Ideálně používejte zahraniční nebo české studie získané z
časopisů v databázi WoS/Scopus nebo výzkumné monografie (ne učebnice). Mezi
české recenzované časopisy patří např. Studia paedagogica, Orbis scholae,
Pedagogika, Pedagogická orientace. Nepoužívejte bakalářské a diplomové práce a
práce podobného typu, které neprošly recenzním řízením a nebyly vydány tiskem. Každý zdroj
uvedený v odkazech musí mít svoji “dvojičku” i v textu práce, tj. musí být
uveden přímo v textu práce v místě, kde jste použili citovaný
(parafrázovaný) text nebo myšlenku ze zdroje, který citujete (viz Úvod).
7. Přílohy
Sem patří tabulky nebo printscreen vyhledaných článků v databázi WoS/Scopus/Google Scholar ve verzi pro přehledové studie, plná verze dotazníku, pozorovací arch, okódované a opoznámkované transkripty, printscreen apod. anonymizované datové matice, formulář s informovaným souhlasem pro zákonné zástupce atd.
Mareš, P.,
Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v
SPSS. MU.
Švaříček, R. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v
pedagogických vědách: pravidla hry. Portál.
Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát
kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická
orientace, 23(4), 478–510. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/698
Manuál programu JASP, YouTube atd.: https://jasp-stats.org/