Stěžejním krokem v tomto výčtu je systematická rešerše odborné literatury, která podmiňuje kvalitu všech následných výzkumných aktivit.
Seminární cvičení
Postup pedagogicko-psychologického výzkumu
Na rozdíl od jiných způsobů poznávání reality (jako je metoda autority či metoda zkušenosti) jsou základními znaky empirického výzkumu:
- systematičnost
- organizovanost
- empirická povaha
- objektivita
- verifikovatelnost
- replikovatelnost
Postup výzkumu
- Téma, předběžné vymezení výzkumného problému
- Systematická rešerše odborné literatury k tématu
- Formulace cílů výzkumu a výzkumné otázky (případně i hypotéz), operacionalizace měřených proměnných
- Volba výzkumného designu
- Volba metod sběru dat, konstrukce/adaptace nástroje sběru dat, volba metod analýzy dat
- Volba způsobu výběru zkoumaného vzorku a velikosti vzorku
- Pilotáž nástroje sběru dat a výzkumného designu
- Sběr dat
- Zpracování dat, transkripce dat, analýza dat
- Interpretace výsledků, diskuse o výsledcích, závěry. Výzkumná zpráva, bakalářská práce, odborný článek, prezentace
Které instituce v ČR provádí pedagogický výzkum?
- pedagogické fakulty
- výzkumná pracoviště PdF (Zlín, Brno, Praha)
- Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
- didaktická oddělení, např. PřF UK (multimédia learning – Česká televize)
- evaluační výzkum provádí např. Česká školní inspekce nebo Cermat
- jistou formu výzkumu provádí v podstatě i každá škola, učitel, studenti učitelství
Prohlédněte si program s abstrakty z konference EARLI, kterou pořádá Evropská asociace výzkumu učení a vyučování. Získáte přehled o tom, které výzkumy jsou aktuálně řešené v evropském kontextu pedagogického výzkumu.
Kde jsou výsledky pedagogického výzkumu prezentovány?
- Odborné časopisy publikující výzkum
- Monografie – knihy na jedno téma s výzkumem
- Zprávy z výzkumu/evaluace (ČŠI, MŠMT, CERMAT, SCIO, IEA, OECD, EURYDICE, UNESCO,...)
- Habilitační, disertační práce, diplomové, bakalářské práce
- Internetové stránky odborných společností a asociací