VÝZKUM V PEDAGOGICKÉ PRAXI SEMINÁŘ II. MGR. JANA OBROVSKÁ, PH.D. Uživatel Podařilo se vám vyplnit odpovědník k jádrovým výstupům? REŠERŠE Abstraktní pozadí •PODAŘILO SE VÁM NAJÍT RELEVANTNÍ STUDIE K VAŠEMU TÉMATU/VÝZKUMNÉ OTÁZCE? •PŘES JAKÝ VYHLEDÁVAČ/DATABÁZI/NÁSTROJ AI JSTE STUDII NAKONEC NAŠLI? •PODAŘILO SE VÁM NAJÍT VŠECHNY POŽADOVANÉ INFORMACE DO REŠERŠNÍ TABULKY? POKUD NE, TAK PROČ? AKTIVITA I: VYMĚŇTE SI VE DVOJICÍCH REŠERŠNÍ TABULKY A ZKONTROLUJTE: ▶Úplnost informací – chybí něco? Proč? ▶ ▶Formulaci výzkumného cíle/otázky ▶Byl vzorek jasně popsán? ▶Jaké jsou použité metody sběru dat (jde skutečně o metody)? CITOVÁNÍ PODLE APY Jednotná citační norma podle American Psychological Association (APA) Manuál závěrečných prací na webu Katedry pedagogiky https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2022/06/szp_KPed_prilohy_rev_cerven2022.pdf https://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA_article.html Odkaz v interaktivní osnově k 1. semináři https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa Aktivita II Nástěnka v učebně s nálepkami vyznačujícími pokroky DOPLŇTE DO REŠERŠNÍ TABULKY CITACI STUDIE/ODBORNÉHO ZDROJE V SOULADU S CITAČNÍ NORMOU APA TÉMA VÝZKUMNÁ OTÁZKA (CÍL) VÝZKUMNÁ OTÁZKA VERSUS CÍL ▶Výzkumný cíl: Věnují se začínající učitelé více přípravě na vyučování než zkušenější učitelé? ▶ ▶Cílem této práce by mělo být zjištění, zda se na školách moc učitele vyskytuje. A to buďto moc pozitivní nebo negativní. Ve skrytu duše doufám, že pozitivní vliv na školách převáží vliv negativní. Avšak z mé dosavadní zkušenosti a z pročtených materiálů, které jsem výše uvedla, nyní už vím, že nevhodné chování učitele a jeho moc v negativním smyslu je ve školách častým jevem. Trefa do černého STRUKTURA NÁVRHU PROJEKTU VÝZKUMU •TÉMA •CÍL VÝZKUMU/VÝZKUMNÁ OTÁZKA •REŠERŠE LITERATURY K TÉMATU •VOLBA VÝZKUMNÉHO DESIGNU (kvalitativní) •FORMULACE A OPERACIONALIZACE HYPOTÉZ (KVANTI) •TECHNIKY SBĚRU DAT (např. rozhovor) •STRATEGIE VÝBĚRU PŘÍPADŮ •SBĚR DAT V TERÉNU •ANALÝZA DAT •VÝZKUMNÁ ZPRÁVA/BAKALÁŘSKÁ PRÁCE/ODBORNÝ ČLÁNEK KVALITATIVNÍ ROZHOVOR Ruka, který se dostane na slunce •Nejpoužívanější metoda kvalitativního designu je rozhovor nebo také hloubkový rozhovor (angl. indepth interview). •Nestandardizované dotazování jednoho respondenta zpravidla jedním tazatelem za užití několika otevřených otázek. •Zkoumáme příslušníky nějakého prostředí, určitou sociální skupinu, abychom získali vhled do dějů a jednání členů dané skupiny. •Otevřené otázky nám pomáhají lépe pochopit úhel pohledu jiných lidí, aniž bychom jejich perspektivu omezovali výběrem položek z dotazníku. •Trvá zpravidla 60-90 minut, je-li respondentem žák základní školy, tak max. 30 minut. TYPY KVALITATIVNÍHO ROZHOVORU •polostrukturovaný - vychází z předem připraveného seznamu témat a otázek. Používá se třeba v případové studii či zakotvené teorii. •nestrukturovaný - jinak též narativní rozhovor se zakládá třeba jen na jediné předpřipravené otázce, kterou tazatel průběžně rozvíjí na základě informací poskytnutých respondentem při rozhovoru. Uplatňuje se v biografickém designu. • •focus group (ohnisková skupina) – důraz je zde položen na interakce mezi členy skupiny, kteří sami přinášejí témata relevantní z hlediska zkoumaného jevu. • •skupinový rozhovor - metoda provádění strukturovaného interview s více jak třemi lidmi najednou. JAK FORMULOVAT OTÁZKY KE KVALITATIVNÍMU ROZHOVORU? ▶ ▶Je třeba promyslet vhodnou úroveň abstraktnosti/konkrétnosti otázek: TÉMA è [PROBLÉM] è CÍL è HLAVNÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA è SPECIFICKÉ VÝZKUMNÉ OTÁZKY è OTÁZKY DO ROZHOVORU Obsah obrázku barevné PŘÍKLAD (I) ▶ TÉMA: ETNOGRAFIE DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVĚ UČITELŮ ▶VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAK PROVÁZEJÍCÍ UČITELÉ PODPORUJÍ STUDENTY UČITELSTVÍ NA PRAXI PŘI PRÁCI S ŽÁKOVSKOU DIVERZITOU? ◦SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝ TYP RAD VZTAHUJÍCÍCH SE K ŽÁKOVSKÉ DIVERZITĚ DÁVAJÍ PROVÁZEJÍCÍ UČITELÉ STUDENTŮM UČITELSTVÍ NA PRAXI ? ▶OTÁZKA DO ROZHOVORU S PROVÁZEJÍCÍM UČITELEM: HOVOŘÍTE SE STUDENTEM O SPECIFIKÁCH ŽÁKŮ V TÉTO TŘÍDĚ? ▶OTÁZKA DO ROZHOVORU SE STUDENTEM: Mluvil/a s vámi váš/vaše provázející učitel/ka o individuálních vzdělávacích potřebách žáků ve zkoumané třídě? Dává vám vaše provázející učitel/ka nějaké rady týkající se různých potřeb žáků ve vaší třídě na praxi? PŘÍKLAD (II) ▶ ▶ TÉMA: ETNOGRAFIE ETNICITY A ETNIZACÍ V DESEGREGOVANÉ ŠKOLNÍ TŘÍDĚ ▶VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY JE ETNICITA ZVÝZNAMŇOVÁNA V KAŽDODENNOSTI ŠKOLNÍ TŘÍDY? ◦SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY DOCHÁZÍ K PŘEDVÁDĚNÍ ETNICKÝCH IDENTIT V RÁMCI INTERAKČNÍCH RITUÁLŮ BĚHEM PŘESTÁVKY A VÝUKY? ▶OTÁZKA DO ROZHOVORU S VYUČUJÍCÍ: JAKÉ JSOU PODLE VÁS VZTAY MEZI ŽÁKY VE VTŘÍDĚ 8.A? ▶OTÁZKA DO OHNISKOVÉ SKUPINY S ŽÁKY: JAK SE CÍTÍTE V KOLEKTIVU TÉTO TŘÍDY? AKTIVITA III ▶(Re)formulujte výzkumnou otázku a v návaznosti na ni 5 otázek do kvalitativního interview ▶S kolegou/kolegyní ve dvojici realizujte cvičné interview jednou v roli tazatele/ky a podruhé v roli informanta/ky ▶V roli tazatele sledujte kromě obsahu interview rovněž nonverbální komunikaci kolegy/kolegyně ▶V roli informanta/ky si všímejte toho, jaké otázky jsou vám kladeny OTÁZKY K REFLEXI PO INTERVIEW ▶Jak jste se cítili v roli tazatele/tazatelky? ▶Dozvěděli jste se z odpovědí informanta/ky něco podstatného/zajímavého z hlediska vaší výzkumné otázky? ▶Jak jste se cítili v roli informanta/ky? ▶Jakým způsobem kolega/kolegyně v roli tazatele/ky otázky kladl/a? ▶Jaká byla verbální i neverbální komunikace kolegy/kolegyně? PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU – KROK ZA KROKEM (I) PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU – KROK ZA KROKEM (II) ▶Informujte informanta/ku o cíli rozhovoru (např. je součástí bakalářské práce nebo výzkumu XY) ▶Dobře zvažte pořadí otázek – začněte zahřívacími (ice breakery), osobní a náročnější otázky klaďte až později, demografické (např. otázky na věk, rodinný či socioekonomický status) nechte až na konec ▶Všímejte si neverbální komunikace ▶Usilujte o pozitivní atmosféru – ujišťujte informanta/ku o tom, že jste se toho hodně dozvěděli a že je to pro vás přínosné AKTIVITA III HLEDEJTE CHYBY V PŘEDLOŽENÉM SCÉNÁŘI ROZHOVORU Slunéčko sedmitečné lezoucí po stéble trávy ČASTÉ CHYBY PŘI VEDENÍ ROZHOVORU ▶vyvarovat se sugestivních otázek - např. Většina lidí si myslí, že kdo neumí, ten učí. Myslíte si to také? ▶neklást více otázek zároveň – např. Jaké jsou vaše dojmy z první odučené hodiny na základní škole a jakou zpětnou vazbu jste na výuku dostala od provázejícího učitele? ▶formulovat otázky srozumitelně, tj. běžným jazykem (nepoužívejte odborné pojmy) – např. Jaký je váš názor na současný veřejný diskurz o inkluzi? ▶doptávat se na zdánlivě samozřejmé jevy, abychom detailně zachytili významy, které s nimi informant/ka spojuje (např. Můžete blíže vysvětlit váš názor, že kdo neumí, ten učí? - v případě, že o tom informant/ka začali hovořit sami) ▶neskákat do řeči, nechat informantovi dost času na vyjádření PŘEPIS ROZHOVORU Pero umístěné nad řádkem podpisu ▶Používají se transkripční pravidla – viz IO ▶Pomocí MS Word (Diktovat/přepsat) ▶Rozhovor můžete přepisovat pomocí softwarových programů – např. F4, oTranscribe, Transana apod. ▶Přepis je dobré si po sobě přečíst a opravit si překlepy a chyby ▶Jedná se o časově náročnou činnost, je třeba mít vyhrazeno dostatečné množství času ETICKÉ ZÁSADY Ruka držící na listu pero a stínování •U transkriptu rozhovoru uplatňujeme anonymizaci dat, která zajišťuje ochranu osobních údajů (GDPR), zejména jmen účastníků a organizací, v nichž působí. •Během přepisu reálná jména nahrazujeme pseudonymy podle šifrovacího klíče (např. jméno a příjmení začíná o písmeno dále v abecedě než iniciály skutečné, jiní volí jména rostlin nebo fiktivní křestní jména). INFORMOVANÝ SOUHLASSOUHLAS OBSAHUJE: ▶krátká informace o výzkumu (cíle, kdo jej realizuje) ▶ujištění o anonymitě rozhovoru/výzkumu ▶souhlas s pořízením záznamu rozhovoru ▶informaci o důvěrném zacházení s daty (jak přesně budou data anonymizována a kde budou uložena?) ▶informace o dobrovolné účasti na výzkumu (informant/ka mohou kdykoliv účast na výzkumu odřeknout, a to i v průběhu výzkumu) ▶datum a podpis výzkumníka a informanta/ky ▶více info: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/zaverecne-prace/bc-mgr nebo v interaktivní osnově předmětu: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2022/SZ6006/index.qwarp?prejit=9574632 Příprava na příště Na příštím semináři se budeme věnovat kvalitativní analýze dat. Nabízím možnost zkusit realizovat rozhovor na vámi vybrané téma. Pokud si přinesete přepis vlastního rozhovoru na příští seminář a budete s ním pracovat na příštím semináři, tak jej můžete následně zahrnout do závěrečného portfoliového úkolu. Jinými slovy si budete kvalitativní analýzu trénovat už na vlastních datech. Pokud následně pořídíte dva další rozhovory, máte úkol hotov. Pokud vlastní rozhovor nezrealizujete, budete na příštím semináři pracovat se cvičnými daty. Docházka Děkuji za pozornostJ