Kalkulačka, pero, kompas, peníze a papír s grafy, které jsou vytištěny Výzkum v pedagogické praxi Seminář 02 Gabriela Šimková simkova@ped.muni.cz Podzim 2024 Výzkum Poznání Objektivita Plán výzkumu 1 2 3 Téma Výzkumný cíl, výzkumná otázka Rešerše tématu 4 5 Volba výzkumného designu (kvali) Techniky sběru dat (rozhovor) Plán výzkumu 4.FORMULACE A OPERACIONALIZACE HYPOTÉZ (kvanti) 5.TECHNIKY SBĚRU DAT (kvanti) 6.STRATEGIE VÝBĚRU PŘÍPADŮ 7.SBĚR DAT V TERÉNU 8.ANALÝZA DAT 9.VÝZKUMNÁ ZPRÁVA/POSTER/BAKALÁŘSKÁ PRÁCE/ODBORNÝ ČLÁNEK Jak se vám dařilo s rešerší? •Přes jaký vyhledávač jste studie našli? •Podařilo se vám najít všechny požadované informace do rešeršní tabulky? •Podařilo se vám najít relevantní studie k vašemu tématu/výzkumné otázce? • •Bylo pro vás hledání obtížné? Co vám pomohlo? Diskuze nad rešeršními tabulkami ▶Formulace výzkumného cíle/otázky ▶Byl vzorek jasně popsán? ▶Jaké jsou použité metody sběru dat? Výzkum Poznání Objektivita Malá dívka, která nosí zásobník knih Citace dle APA https://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA.html https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/zaverecne-prace https://scholar.google.com/ http://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa Výzkum Poznání Objektivita Malá dívka, která nosí zásobník knih Doplňte do rešeršní tabulky citaci zdroje dle APA https://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA.html https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/zaverecne-prace https://scholar.google.com/ http://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa Výzkum Poznání Objektivita KVALITATIVNÍ ROZHOVOR •Nejpoužívanější metoda kvalitativního designu je rozhovor nebo také hloubkový rozhovor (angl. in-depth interview). •Nestandardizované dotazování jednoho respondenta zpravidla jedním tazatelem za užití několika otevřených otázek. •Zkoumáme příslušníky nějakého prostředí, určitou sociální skupinu, abychom získali vhled do dějů a jednání členů dané skupiny. •Otevřené otázky nám pomáhají lépe pochopit úhel pohledu jiných lidí, aniž bychom jejich perspektivu omezovali výběrem položek z dotazníku. •Trvá zpravidla 60-90 minut, je-li respondentem žák základní školy, tak max. 30 minut. Osoby ve skupině služby SharePoint: Brýle položené na knize •polostrukturovaný - vychází z předem připraveného seznamu témat a otázek. Používá se v případové studii či zakotvené teorii. •nestrukturovaný - jinak též narativní rozhovor se zakládá třeba jen na jediné předpřipravené otázce, kterou tazatel průběžně rozvíjí na základě informací poskytnutých respondentem při rozhovoru. Uplatňuje se v biografickém designu. • •focus group (ohnisková skupina) – důraz je zde položen na interakce mezi členy skupiny, kteří sami přinášejí témata relevantní z hlediska zkoumaného jevu. • •skupinový rozhovor - metoda provádění strukturovaného interview s více jak třemi lidmi najednou. • •Nestrukturovaný – například biografický výzkum JAK FORMULOVAT OTÁZKY KE KVALITATIVNÍMU ROZHOVORU? ▶ ▶Je třeba promyslet vhodnou úroveň abstraktnosti/konkrétnosti otázek: TÉMA è [PROBLÉM] è CÍL è HLAVNÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA è SPECIFICKÉ VÝZKUMNÉ OTÁZKY è OTÁZKY DO ROZHOVORU Obsah obrázku barevné - formulovat otázky PŘÍKLAD (I) ▶TÉMA: ETNOGRAFIE DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVĚ UČITELŮ ▶VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAK PROVÁZEJÍCÍ UČITELÉ PODPORUJÍ STUDENTY UČITELSTVÍ NA PRAXI PŘI PRÁCI S ŽÁKOVKSOU DIVERZITOU? SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝ TYP RAD VZTAHUJÍCÍCH SE K ŽÁKOVSKÉ DIVERZITĚ DÁVAJÍ PROVÁZEJÍCÍ UČITELÉ STUDENTŮM UČITELSTVÍ NA PRAXI ? ▶OTÁZKA DO ROZHOVORU S PROVÁZEJÍCÍM UČITELEM: HOVOŘÍTE SE STUDENTEM O SPECIFIKÁCH ŽÁKŮ V TÉTO TŘÍDĚ? ▶OTÁZKA DO ROZHOVORU SE STUDENTEM: Mluvil/a s vámi váš/vaše provázející učitel/ka o individuálních vzdělávacích potřebách žáků ve zkoumané třídě? PŘÍKLAD (II) ▶ ▶ TÉMA: ETNOGRAFIE ETNICITY A ETNIZACÍ V DESEGREGOVANÉ ŠKOLNÍ TŘÍDĚ ▶VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY JE ETNICITA ZVÝZNAMŇOVÁNA V KAŽDODENNOSTI ŠKOLNÍ TŘÍDY? SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY DOCHÁZÍ K PŘEDVÁDĚNÍ ETNICKÝCH IDENTIT V RÁMCI INTERAKČNÍCH RITUÁLŮ BĚHEM PŘESTÁVKY A VÝUKY? ▶OTÁZKA DO ROZHOVORU S VYUČUJÍCÍ: JAKÉ JSOU PODLE VÁS VZTAY MEZI ŽÁKY VE VTŘÍDĚ 8.A? ▶OTÁZKA DO OHNISKOVÉ SKUPINY S ŽÁKY: JAK SE CÍTÍTE V KOLEKTIVU TÉTO TŘÍDY? Aktivita (Re)formulujte výzkumnou otázku a v návaznosti na ni 5 otázek do kvalitativního interview S kolegou/kolegyní ve dvojici realizujte cvičné interview jednou v roli tazatele/ky a podruhé v roli informanta/ky V roli tazatele sledujte kromě obsahu interview rovněž nonverbální komunikaci kolegy/kolegyně V roli informanta/ky si všímejte toho, jaké otázky jsou vám kladeny OTÁZKY K REFLEXI PO INTERVIEW ▶Jak jste se cítili v roli tazatele/tazatelky? ▶Dozvěděli jste se z odpovědí informanta/ky něco podstatného/zajímavého z hlediska vaší výzkumné otázky? ▶Jak jste se cítili v roli informanta/ky? ▶Jakým způsobem kolega/kolegyně v roli tazatele/ky otázky kladl/a? ▶Jaká byla verbální i neverbální komunikace kolegy/kolegyně? PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU – KROK ZA KROKEM (I) Chatují dva lidé PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU – KROK ZA KROKEM (II) ▶Informujte informanta/ku o cíli rozhovoru (např. je součástí bakalářské práce nebo výzkumu XY) ▶Dobře zvažte pořadí otázek – začněte zahřívacími (ice breakery), osobní a náročnější otázky klaďte až později, demografické (např. otázky na věk, rodinný či socioekonomický status) nechte až na konec ▶Všímejte si neverbální komunikace ▶Usilujte o pozitivní atmosféru – ujišťujte informanta/ku o tom, že jste se toho hodně dozvěděli a že je to pro vás přínosné ČASTÉ CHYBY PŘI VEDENÍ ROZHOVORU ▶vyvarovat se sugestivních otázek - např. Většina lidí si myslí, že kdo neumí, ten učí. Myslíte si to také? ▶neklást více otázek zároveň – např. Jaké jsou vaše dojmy z první odučené hodiny na základní škole a jakou zpětnou vazbu jste na výuku dostala od provázejícího učitele? ▶formulovat otázky srozumitelně, tj. běžným jazykem (nepoužívejte odborné pojmy) – např. Jaký je váš názor na současný veřejný diskurz o inkluzi? ▶doptávat se na zdánlivě samozřejmé jevy, abychom detailně zachytili významy, které s nimi informant/ka spojuje (např. Můžete blíže vysvětlit váš názor, že kdo neumí, ten učí? - v případě, že o tom informant/ka začali hovořit sami) ▶neskákat do řeči, nechat informantovi dost času na vyjádření Vykřičník na žlutém pozadí PŘEPIS ROZHOVORU Osoba vsedě píšící na notebooku a píšící v poznámkovém bloku s ohypu odpočívající na stohu knih ▶Používají se transkripční pravidla ▶Rozhovor můžete přepisovat pomocí softwarových programů – např. F4, oTranscribe, Transana apod. ▶Přepis je dobré si po sobě přečíst a opravit si překlepy a chyby ▶Jedná se o časově náročnou činnost, je třeba mít vyhrazeno dostatečné množství času ETICKÉ ZÁSADY Ruka držící na listu pero a stínování •U transkriptu rozhovoru uplatňujeme anonymizaci dat, která zajišťuje ochranu osobních údajů (GDPR), zejména jmen účastníků a organizací, v nichž působí. •Během přepisu reálná jména nahrazujeme pseudonymy podle šifrovacího klíče (např. jméno a příjmení začíná o písmeno dále v abecedě než iniciály skutečné, jiní volí jména rostlin nebo fiktivní křestní jména). INFORMOVANÝ SOUHLASSOUHLAS OBSAHUJE: ▶krátká informace o výzkumu (cíle, kdo jej realizuje) ▶ujištění o anonymitě rozhovoru/výzkumu ▶souhlas s pořízením záznamu rozhovoru ▶informaci o důvěrném zacházení s daty (jak přesně budou data anonymizována a kde budou uložena?) ▶informace o dobrovolné účasti na výzkumu (informant/ka mohou kdykoliv účast na výzkumu odřeknout, a to i v průběhu výzkumu) ▶datum a podpis výzkumníka a informanta/ky ▶více info: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/zaverecne-prace/bc-mgr nebo v interaktivní osnově předmětu: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2022/SZ6006/index.qwarp?prejit=9574632 Příprava na příště - dobrovolná •Na příštím semináři se budeme věnovat kvalitativní analýze dat. •Možnost zkusit realizovat rozhovor na vámi vybrané téma. Pokud si přinesete přepis vlastního rozhovoru na příští seminář, budete s ním pracovat na příštím semináři •Pokud vlastní rozhovor nezrealizujete, budete na příštím semináři pracovat se cvičnými daty. Pozadí s pracovním prostorem Děkuji za pozornost Docházka