Kalkulačka, pero, kompas, peníze a papír s grafy, které jsou vytištěny Výzkum v pedagogické praxi Seminář 04 Gabriela Šimková simkova@ped.muni.cz Podzim 2024 Výzkum Poznání Objektivita Témata semináře 1 2 3 HYPOTÉZA DOTAZNÍK NÁCVIK Co je dotazník a k čemu slouží •Hypotéza: tvrzení o vztahu mezi dvěma proměnnými. • •Na základě hypotéz tvoříme položky do dotazníku. •„Kvantitativní výzkum není nic jiného než testování hypotéz. (…) Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá. Pak následuje sběr dat. Odpovídají-li závislosti mezi nalezenými daty vzorci předpovězenému v hypotézách, přijmeme hypotézy jako platné. Jinak musíme hypotézy odmítnout.“ • •(Disman, 2002, s. 76) • Graf v dokumentu a pero Příklad Aktivita •Vzpomeňte si na téma, které jste si vybrali či vymysleli na prvním semináři. Formulujte ve vazbě na vaše téma, cíl a výzkumnou otázku hypotézu + 2 položky do dotazníku v návaznosti na hypotézu. •Můžete si vzájemně pomáhat, ale každý musí mít svou vlastní hypotézu a položky. •Výsledek práce si schovejte, využijete jej při zpracování závěrečného úkolu. Osoba v tunelu Výzkumný problém = problém, který potřebuje řešení. Udává směr výzkumu. „Spokojenost žáků se školní knihovnou.“ Výzkumný cíl = prognostický či deskriptivní charakter. Stanovujeme, co budeme zkoumat. „Zjistit, zda jsou žáci spokojeni se službami (fond/personál/otevírací doba), poskytovanými školní knihovnou.“ Výzkumné otázky = otázky týkající se procesu, fenoménu či aspektu, který budeme zkoumat. „Považují žáci knihovní fond za dostatečně obsáhlý?“ „Jsou žáci spokojeni s erudovaností a přístupem personálu?“ „Vyhovuje žákům otevírací doba školní knihovny?“ Výzkumné hypotézy = predikce nebo odhad vztahu, který existuje v reálném světě za určitých podmínek. „Školní knihovnu navštěvují častěji žáci 1. stupně než žáci 2. stupně.“ „Žáci se raději obracejí na knihovníka, než by využili vyhledávání v katalogu.“ Výhody a nevýhody dotazníku + - relativně malé náklady rozpor mezi tím, co respondent říká a co skutečně dělá časová úspora obtížná motivace respondentů malá náročnost na počet výzkumníků riziko nepravdivých údajů kvalitní dotazník lze opakovaně použít nemožnost zachytit komunikační nuance přesvědčivá anonymita nízká návratnost reprezentativita výsledků vysoká standardizace umožňující statistickou analýzu dat newsletter2.jpg Pravidla správného dotazníku •Jednoznačné položky/otázky (u cizích slov nutné dovysvětlení). •Všechny otázky se musí vztahovat k řešenému problému. •Choulostivé otázky uvést neutrálně, či je uvést na konec dotazníku. •Nedávat příliš těžké otázky (riziko - nechuť respondenta dále odpovídat). •Logická návaznost otázek. •Vzhled dotazníku (dobrý vizuální dojem) •Uživatelsky přívětivý •Kvalitní formální stránka •Délka (max. 30 min.) •Rozsah (méně listů = větší ochota) •Předvýzkum •Návratnost 20 – 35 % •Komunikace s respondentem • • • „Deadline diplomky za 3 týdny... Už je na čase, abych i já rozeslala do světa svůj malý průzkum! Pokud Ti je mezi 15 a 30 lety a chtěl/a bys mi pomoct se dohrabat ke státnicím, prosím pěkně, vyplň mi tenhle krátký dotazník! Zatím ho vyplnil jeden člověk za 3 minuty, 36 sekund, tak Ti to ani snad moc dlouho nezabere. DĚKUJU!“ newsletter2.jpg Nejčastější typy otázek •Uzavřené (dichotomické, polytomické) otázky: •výběr ze souboru předem připravených konečných odpovědí, •snazší vyhodnocování. •Otevřené (volné, nestandardizované) otázky: •= Open text – Single line / Paragraph •určené k vlastnímu vyjádření odpovědí respondenta, •žádná varianta odpovědi, •náročnost na vyhodnocování, •především v kvalitativním výzkumu. •Polootevřené (polouzavřené, polostandardizované) otázky: •kombinace otevřených a uzavřených otázek, •výběr ze souboru odpovědí, možnost odpovědět vlastní variantou. •Dichotomické otázky: •nabízí výběr ze dvou variant odpovědi. •Příklad: pohlaví; otázka, na kterou lze odpovědět pouze buď ano, nebo ne • •Polytomické otázky •nabízí více variant odpovědí •dělí se dále na: •výběrové (disjunktivní) otázky, je možné vybrat pouze jednu odpověď – Multiple choice (Only One Answer, Single Answer) •výčtové (konjunktivní) otázky je možné vybrat jednu nebo více odpovědí - Multiple answers (checkboxes) • •Sociodemografické otázky: •identifikující respondenta, •bývají zařazeny na konec dotazníku (jako odlehčující). • • • • • • •Filtrační otázky: •rozdělují respondenty na podskupiny podle toho, zda a jak dalece se mohou ke zkoumanému problému vyjádřit, popř. mohou vyloučit respondenty, jichž se zkoumaný problém netýká. • •Projektivní (projekční, nepřímé) otázky: •ptají se nepřímo, •jsou projektivně adresovány jiným (co si lidé myslí o…), zastírají přímý důvod položené otázky. • •Nepřímé otázky: • umožňují zjištění vědomých, ale s malou ochotou zjišťovaných informací. Konkrétním příkladem je otázka na výši platu. Neptáme se: •Kolik si měsíčně vyděláváte? • Ale: Jaký je váš průměrný čistý měsíční příjem? •Kontrolní otázky: •ptají se na totéž jinou formulací •Grafické otázky: •grafická podoba •funkce zpestření / zpřesnění •Baterie otázek •= Matrix •seskupení více otázek na jedno téma do jednoho bloku. Používá se většinou s hodnotícími otázkami, s hodnotící škálou. Mohou urychlit dotazování (konkrétní vyplnění dotazníku) respondenta. • •Likertova škála •= Rating scale •pětibodová škála od "Zcela nesouhlasím" ke "Zcela souhlasím" . Likertova škála umožňuje zjistit nejen obsah postoje, ale i jeho přibližnou sílu. • • •Osgoodův sémantický diferenciál: 7 stupňová škála, výstupem je tzv. polaritní profil. newsletter2.jpg Jak vypadá správná otázka? D:\Users\263800\Desktop\vtipná otázka.PNG - Myslíte si, že při současném stavu školství se je rozumné dávat své dítě na gymnázium? •soubor odpovědí by měl obsahovat všechny možné alternativy •jednotlivé odpovědi se musí vzájemně vylučovat •je třeba se vyvarovat tzv. dvouhlavňových otázek •pozor na sugestivní otázky (otázky obsahující náznak odpovědi) •jednoznačné otázky •nepoužívejte dvojitý zápor („Nesouhlasím s tím, že se v knihovně nepůjčují knihy.“) •každý by otázkám měl rozumět stejně •otázky přiměřeně dlouhé •otázky se týkají přímé zkušenosti respondenta •upřesnit počet odpovědí •odpověď typu "Nevím, nedokážu odpovědět", případně "Jiné". • Pořadí otázek •Je vhodné postupovat od jednoduchých otázek ke složitějším. •Po úvodních otázkách nastávají otázky pro respondenta bezproblémové či zajímavé. •Dále otázky náročné a nejtěžší. •V závěru sociodemografické otázky. Zvětšovací sklo a otazník Tipy •Neustále kontrolujte. •Rozdělte si téma do jednotlivých tematických úseků. •Vyzkoušejte si sami vyplnit dotazník. •Dejte jej před samotným sběrem k vyplnění někomu nezaujatému. • Otazník na zeleném pastelovém pozadí Příprava na seminář 05 •Ve vazbě na vaše téma/cíl/výzkumnou otázku/hypotézu vytvořte dotazník přes Google forms (10 – 20 otázek) a nechte jej vyplnit alespoň 30ti respondentům (rodině, kamarádům…). •Na příští seminář přijďte s vyexportovanou tabulkou odpovědí z Google forms ve formátu ods •Na příští seminář si s sebou přineste notebook s nainstalovaným softwarem JASP! •stáhněte si free verzi Pozadí s pracovním prostorem Děkuji za pozornost Docházka