Výzkum v pedagogické praxi SZ6006 Seminář 1 • Kateřina Vlčková KPed, PdF MU PS 2024 Za tu hodinu se projde, jen pro koho to je, koukne se na ukázky nějak on-line a trochu projekt, případně se stihne nějaký jednoduchý (ale zajímavý návrh, co zkoumat a jak – to stačí, studenti neznají typ výběru vzorku zatím, otázky reliability a validity). Pro koho to je pěkně vymýšlejí a jsou aktivní ve skupině. Rešerše končí jen ve formě ukázky od vyučující… dá se to vzít v další hodině nebo zkrátit kdyžtak. Seznámení se ve skupinkách Jak se jmenuji? Co studuji? Jaké mám zkušenosti s pedagogicko-psychologickým výzkumem? - Kde jste se s ním setkali? - Absolvovali jste nějaký kurz? - Sbírali jste data? - Vyplňovali jste nějaké dotazníky, testy, dělali rozhovory? Asi jen ve skupince. Dát jmenovky. A pak za skupinku říct, co se chtějí naučit. Obory vidím v seznamu. Jaké zkušenosti s výzkumem už mají? --- přečíst obory a zvednou ruce? Hromadně se zeptat, co se kdo chce naučit? A co už ví? Co bych se chtěl o výzkumu/evaluaci naučit? Jaké s ním máte zkušenosti? Co vás napadne, když se řekne „pedagogický výzkum“? Studenti ve skupinách vymýšlí charakteristiky 26 lidí po 5 (5 skupin po 5, jedna po 6), (6 skupin po 4, dvě po 5) Co do něho vše patří, co je napadne Jak byste definovali pedagogicko-psychologický výzkum? Studenti ve skupinách vymýšlí charakteristiky 26 lidí po 5 (5 skupin po 5, jedna po 6), (6 skupin po 4, dvě po 5) Co je pedagogicko-psychologický výzkum? •Plánované získávání údajů o edukační realitě •Systematická činnost (výzkumníka) s cílem odhalit pravidelnosti sociálního života a vzorce chování lidí •Potvrzují/vyvrací se dosavadní poznatky, získávají se nové •Opakovatelný, falzifikovatelný •Platnost pravděpodobnostní (redukce reality, zkreslení) •Před výzkumem badatel formuluje výzkumné cíle a otázky, na něž hledá odpovědi. •Volí metody sběru dat. Přednášky lichá středa 16:00-17:50, uč. 50 1.Výzkum, druhy. Výzkumný projekt – téma, cíl, výzkumné otázky, hypotézy. Informační příprava výzkumu, databáze, systematický přehled. (Mareš) 2.Kvalitativní analýza dat z pozorování, rozhovoru; kvalitativní obsahová analýza (Obrovská) 3.Design výzkumu, proměnné, operacionalizace. Přehled metod sběru dat, vzorek (velikost, výběr), analýza dat, interpretace dat, prezentace výsledků, validita, reliabilita. (Vlčková) 4.Rozhovor. Dotazník (Vlčková) 5.Statistická analýza dat. (Zvončáková) 6.Analýza dokumentů, pozorování, test, experiment (Vlčková) • • Vybrané přednášky jsou jako komentované powerpointy v is v interaktivní osnově •Rešerše (Lapšanská) •Kvalitativní analýza dat (Obrovská) •Škály (Fico) •Statistická analýza dat (Zvončáková) Obsah kurzu: Semináře 1.Projekt výzkumu, rešerše literatury (cvičení – rešeršní tabulka, projekt výzkumu) 2.Prezentace cvičení, rozhovor, transkript 3.Pozorování, kvantitativní kódování dat, kvalitativní kódování dat, kvalitativní zpráva z výzkumu 4.Prezentace cvičení, dotazník, kódování hodnot 5.Kvantitativní analýza dat (deskriptivní statistická analýza dat) – přineste si NB s programem JASP 6.Prezentace vlastního výzkumu (kvantitativní nebo kvalitativní analýza dat) odevzdávaného do is • Odevzdání portfoliového úkolu: 1.12. včetně (výuka v liché týdny) 8.12. včetně (výuka v sudé týdny) Co byste se chtěli dozvědět, naučit? Semináře jsou v is v interaktivní osnově Literatura •Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. Univerzita Komenského. http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk •nebo: Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido (zde není téma znalostního testu) • •Švaříček, R. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Portál. (Dostupné i jako e-kniha) • •APA7: https://pedagogika.phil.muni.cz/media/3281525/upv_apa_manual.pdf • Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition (2020) Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webová stránka, Webové stránky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, řada/pruh, solární panel Popis byl vytvořen automaticky Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, e-kniha Úkol: podívejte se na obsah učebnice Gavory nebo Švaříčka. Co je pro Vás nové, překvapivé? Co Vás z témat zajímá? 4 ECTS kredity •European Credit Transfer and Accumulation System •objem práce studenta za rok (asi 1500 až 1800 hodin) má odpovídat zhruba 60 kreditním bodům •jeden kreditní bod představuje studijní zátěž zhruba 25-30 hodin 4 kredity = 100-120 hodin studia 12 hodin přednáška 12 hodin seminář Průběžné úkoly, portfoliový úkol = 44 hodin Příprava na výuku (čtení atd.) = 12 hodin Příprava na test = 40 hodin Podmínky absolvování kurzu •Aktivní účast na hodině, příprava na hodinu. •Max. jedna neomluvená absence, další je třeba nahradit v jiných seminárních skupinách v daný týden, někdy i další týden (stejné téma). •Absence omlouvejte v is. •Omluvy stačí sdělit na konci výuky, kde budete. Není třeba psát maily. •Náhrady možné v jiných seminárních skupinách • •Test online – 15 položek, max. 15 bodů, neodečítá se, min. 60% pro splnění předmětu; jde opakovat 2x •Příprava průběžných cvičení a jejich prezentace na další výuce. •Odevzdání portfoliového úkolu (kvalitativní analýza nebo deskriptivní statistická analýza) v termínu do is •Při neodevzdání, pozdním odevzdání, nedostatečné kvalitě a vrácení práce je opravný termín (do 10. 1. 2025) •Hodnocení: 10 bodů, 5 bodů, 0 bodů, neodevzdání - • Test •11.12. v 16:00 online, řádný •8.1. ve 16:00 online, řádný/opravný •22.1. ve 16:00 online, řádný/opravný •6.2. ve 16:00 online (pouze druhý opravný) • •Zaregistrujte se v is • Příklad průběžného cvičení: Projekt výzkumu a rešerše (příprava na druhý seminář) •Zvolte téma svého výzkumu •Najděte ve WoS 3 studie k vašemu tématu •Sestavte 3 rešeršní tabulky z daných studií •Z nich pak zpracujte do projektu svého výzkumu vstup do problematiky > > > Portfoliový úkol a) Zpráva z kvalitativního výzkumu •Vlastní data a analýza •Teorie, rešerše, výzkumná otázka, kódování, tvorba kategorií, teorie, diskuse výsledků, závěry, doporučení do praxe •Úkol navazuje na doporučenou osnovu projektu pro bakalářské práce na KPed • • Úkol ve výuce – seminář 1, 2 Rešeršní tabulka z kvalitativní studie Rešerší tabulka z kvantitativní studie Tazatelské schéma rozhovoru Realizace rozhovoru Zpětná vazba k rozhovoru Zpráva z výzkumu – analýza traskriptu videozáznamu vyučovací hodiny (45 min) dodané vyučující na téma strategie řízení třídy •Teorie, rešerše, výzkumná otázka, kódování, tvorba kategorií, teorie, diskuse výsledků, závěry, doporučení do praxe •Úkol navazuje na doporučenou osnovu projektu pro bakalářské práce na KPed •Rozsah 4 - 6 NS Transkript části rozhovoru Portfoliový úkol: b) zpráva z kvantitativního výzkumu •Prezentace výsledků deskriptivní statistiky (např. v JASP) •Vlastní data •Teorie, rešerše, výzkumná otázka, graf/tabulka, interpretace výsledků, diskuse výsledků s dosavadními výzkumy/teorií, závěry, doporučení do praxe •Struktura IMRAD pro prezentace kvantitativních výsledků • • Vazba předmětu na státní zkoušky a závěrečné práce •Seminární cvičení si studenti zakládají do studentského portfolia a jsou součástí státní závěrečné zkoušky v navazujícím magisterském studiu. •Položky z testu jsou součástí bc. zkoušky. • > SouvisejÃcà obrázek > > Zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/573575702517533492/ Zdroj: http://www.munimedia.cz/prispevek/na-desky-a-vazbu-diplomove-prace-staci-studentum-sto-padesat-koru n-7525/ Jádrové výstupy předmětu •Vytvořím výzkumný projekt (vytvořím výzkumnou otázku, realizuji rešerši). •Připravím metody sběru dat (rozhovor, dotazník, pozorování). Realizuji sběr dat. •Vytvořím zprávu z výzkumu ve struktuře IMRAD. Používám aktuální citační normu APA. Prezentuji výsledky. • •https://www.ped.muni.cz/media/3733552/mapa-profesniho-rozvoje-bcped-psy.pdf • Kvantitativní versus kvalitativní přístup Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum Vztah výzkumníka k participantům výzkumu Vztah teorie a výzkumu Data Informace o případu Zobecnění Reliabilita Validita Co se zkoumá v pedagogickém výzkumu? https://eera-ecer.de/networks/ EERA: ECER konference EARLI https://www.earli.org/sig Úkol: zjistěte, jaká témata zkoumá pedagogický výzkum v Evropě v současnosti Zdroj obrázku: ČŠI, 2018 web https://www.csicr.cz/ K čemu je pedagogický výzkum dobrý? •Pro: 1.Děti, žáky 2.Učitele 3.Rodiče 4.Školu (vedení) 5.Školský systém (politiky, vládu, …) 6.Studenty učitelství 7.Další občany 8.?? 7 skupinek, po 4 pak prezentovat ostatním • • • KDYŽ SE ŘEKNĚ PŘEDMĚT „VÝZKUM V PEDAGOGICKÉ PRAXI“ ….. V ČEM VÁM MŮŽE BÝT TENTO PŘEDMĚT UŽITEČNÝ? •můžete si zde postupně vypracovat projekt bakalářské práce!!! (lze si zapsat předmět Bakalářská práce projekt již dříve, tj. v podzimním semestru) •naučíte se základy psaní odborných textů a závěrečných prací •naučíte se vyhledávat odborné zdroje a čerpat z nich důležité informace •naučíte se číst kriticky výsledky výzkumů •naučíte se využívat nástroje umělé inteligence •pochopíte rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •osvojíte si základy analýzy v kvalitativním i kvantitativním výzkumu • • • • Zdroj: Obrovská J. Zdroj: Obrovská J. V čem vám může být výzkum užitečný ve škole (a jiných profesích)? • •Přístup založený na důkazech (evidence-based practice): vybízí pracovníky různých organizací věnovat pozornost vědeckým důkazům při jejich rozhodování, tj. dělat podložená rozhodnutí (nejen při řízení školy) • •JAK VÁM VÝSLEDKY VÝZKUMŮ A VÝZKUMNÉ METODY MOHOU POMOCI V TĚCHTO SITUACÍCH?: • •Když chcete zjistit, jestli by vyučující češtiny na vaší škole chtěli zavést genetickou metodu čtení a jaká očekávání od ní mají. •Když chcete přesvědčit ředitele, že genetická metoda čtení je lepší než analyticko-syntetická. •Když chcete zjistit spokojenost rodičů s výukou a domácí přípravou na předmět, který vyučujete..…… •Když chcete podpořit zavedení čtenářského klubu ve škole tím, že rodičům ukážete zhoršující se výsledky českých žáků ve čtenářské gramotnosti v mezinárodním výzkumu PISA. •Když chcete rozvíjet kritické myšlení žáků tím, že jim předložíte výsledky výzkumů, které si protiřečí. Zdroj: Obrovská J. Zdroj: Obrovská J. Kdo dělá pedagogický výzkum? Proč? Pro koho? Úkol: Najděte jedenu instituci nebo člověka, který dělá pedagogický výzkum Proč, pro koho, na jaké téma? Kdo dělá pedagogický výzkum? •Pedagogické fakulty •Výzkumná pracoviště PdF (Zlín, Brno, Praha) •FF MU – ÚPV; FF UK •Didaktická oddělení např. PřF UK (multimédia learning – Česká televize) •Evaluace: ČŠI, Cermat • •Škola, učitel, studenti učitelství •Podobně v zahraničí, plus národní výzkumné instituty V jakých podobách a kde výsledky výzkumu najdu? Návrhy z pléna Kde výsledky výzkumu najdu? •Odborné časopisy publikující výzkum • •Monografie – knihy na jedno téma s výzkumem • •Zprávy z výzkumu/evaluace (MŠMT, CERMAT) • •Disertační práce, diplomové, bakalářské práce •pozor neprošly recenzí • •Internetové stránky, evaluace ???? Úkol: najděte jeden časopis, monografii, zprávu s výsledky výzkumu Ukázky kvantitativních výzkumů TIMSS PISA PIRLS ICILS CIVED Evaluace výsledků vzdělávání Mapa oblasti ÄŒeská Å kolnà Inspekce https://www.csicr.cz/ TALIS - učitelé Úkol: najděte jedno zajímavé zjištění z Národních zpráv C:\Documents and Settings\Vlckova\Dokumenty\NOVE2010\METODOLOGIE_vyuka_utridene\TEMATA\0_OKRUHY\obrazky_knih_metodol \obrazky_knih_metodol\vedomosti.jpg Umí je politici číst? Umí je číst učitelé? Každý, pak si je říct ve skupince https://www.mapavzdelavani.cz/ Ukázky kvalitativních výzkumů Obálka pro Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů uÄ�itelstvà Úkol: najděte jedno zajímavé zjištění Dvořák, D. et al. (2010). Malá škola: případová studie vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(3), 5–23. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1376/1016 https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800 https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/129775 https://is.muni.cz/th/k8clx/ Dát studie, knihy do pléna, hledají zajímavé zjištění. Upozornit zas na standartní strukturu výzkumného sdělení. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelstvíBlanka Pravdová, 2015 Jak se při výzkumu postupuje? •Postup výzkumu •Fáze výzkumu Promyslet ve skupině nebo návrhy z pléna Jak se při výzkumu postupuje? 1.Téma, předběžné vymezení výzkumného problému 2.Systematická rešerše odborné literatury k tématu 3.Přesná formulace výzkumného problému, klíčová otázka, vymezení pojmů a proměnných, zjednodušení vztahů – model vztahů 4.Přesné vymezení úkolů výzkumu, cílů 5.Formulace a operacionalizace hypotéz (QN) 6.Volba výzkumného designu 7.Volba metod sběru a analýzy dat, konstrukce nástroje 8.Výběr zkoumaných osob (základní soubor, výběrový X QL – strategie výběru případů) 9.Předvýzkum (QN) 10.Sběr dat 11.Zpracování a analýza dat, interpretace výsledků, diskuse o výsledcích, závěry 12.Výzkumná zpráva/bakalářská práce/odborný článek/prezentace • Co všechno musí být uvedeno v projektu výzkumu? •Research proposal •Projekt výzkumu •Návrh výzkumu •Plán výzkumu Návrhy z pléna nebo práce ve skupině Projekt výzkumu 1.Vymezení zkoumané problematiky a základních pojmů 2.Shrnutí dosavadního stavu poznání řešené problematiky (systematický přehled) 3.Cíle projektu, výzkumná otázka (případně hypotézy a jejich operacionalizace) 4.Popis designu výzkumu, metod sběru dat, metod analýzy dat, typu výběru a velikosti vzorku, diskuse o validitě a reliabilitě výzkumu, etické otázky 5.Časový harmonogram výzkumu 6.Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu 7.Předpokládané výstupy, způsob publikování, využití výsledků výzkumu 8.Odkazy (literatura) • Ukázka projektu výzkumu •Strategie učení v AJ Cvičení: návrh projektu výzkumu • Co budu zkoumat? • Jak? • Na kom? (téma: řízení třídyVe trojici/čtveřici jako předtím, poté prezentujeme spolužákům ) Co spadá do řízení třídy? Jak je definováno? Co se o řízení třídy už ví? Co je cílem mého výzkumu? Jaká bude moje výzkumná otázka? Jaká data potřebuji? Jakými metodami se dají sesbírat? Na jakém vzorku? Jaký je časový plán? Kde budu prezentovat výsledky? Jaké zdroje, finance potřebuji? Jak vyhledávat informace k tématu? •Začít přehledovými studiemi/sděleními •Např. časopis Review of Educational Research • •Pátrat po meta-analýzách u zvoleného tématu • identifikují klíčové práce, upřesnění terminologie • •Monografie, doktorské disertace • •Identifikovat klíčové výzkumníky v daném tématu • podívat se na jejich stránky • •Dohledávat konkrétní výzkumné studie obsahově nejbližší výzkumné otázce Issues Mareš (2013) https://journals.muni.cz/pedor/article/view/696 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/696 Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454. Systematická rešerše k tématu výzkumu: 1. krok • • • • • • Klíčová slova, deskriptory podle výzkumné otázky classroom management – řízení třídy http://www.ped.muni.cz/studium/sluzby-studentum http://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje/databaze https://www.ceeol.com/ Systematická rešerše k tématu výzkumu: 2. krok •Databáze full-textů a anotací odborných studií •WoS, Scopus, Proquest, ERIC, … •http://ezdroje.muni.cz/ nebo http://www.ped.muni.cz/studium/sluzby-studentum • • • • • • Pod MU máte přístup k plným textům – přihlaste se Vzdálený přístup VPN Zadejte kritéria vyhledávání •Druh databáze •Klíčová slova (and, or, …) classroom management/řízení třídy •Za kolik posledních let? •Jazyk •Druh sdělení (časopisecká studie, kniha, konferenční příspěvek,…) http://www.ped.muni.cz/studium/sluzby-studentum http://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje/databaze https://www.ceeol.com/ Cvičení 2 – rešerše na téma řízení třídy Úkol: Porovnejte si co kdo našel, co mají výpisky společné, v čem se liší? Když bych dala stejný text - Porovnejte si výpisky, co mají společné, v čem se liší? •Vybrat relevantní studie dle jasných kritérií Uvést ve zprávě o výzkumu/rešerši, kolik studií databáze evidovala • Pokud nejde nic najít, ujasňovat na základě studia klíčová slova, hledat v názvu, ne v tématech a naopak.. Příklad •Téma: •Řízení třídy • •Výzkumná otázka: •Jak řídí třídu student učitelství? • •Klíčová slova: •Classroom AND management AND preservice teacher • •Příklad vyhledané studie: •….. Systematická rešerše tématu: 2. krok • •Databáze knih a časopisů (mají povinné výtisky) •Katalog MU aleph: https://aleph.muni.cz/F?RN=738379108 •Katalog Moravské zemské knihovny (MZK): https://www.mzk.cz/ •Katalog Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skc • •Internet •Google Scholar, Research Gate (i na získání full-textu), … • • • • Ne populárně naučné texty, ne bakalářky, diplomky – neprošly recenzí http://www.ped.muni.cz/studium/sluzby-studentum http://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje/databaze https://www.ceeol.com/ České pedagogické časopisy: 2. krok •Studia paedagogica: http://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica • •Orbis scholae: http://www.orbisscholae.cz/ • •Pedagogika: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs • •Pedagogická orientace: https://journals.muni.cz/pedor • • • Ukázka nalezené studie v českém časopise Přehledová studie jako východisko dalšího hledání? Pozor tohle je přehledová studie, ne výzkumná. Dát případně jiný příklad, nebo zdůraznit, proč je přehledovka super východisko dalšího hledání. Ale pozor, nejedná se o systematický přehled dle Mareše, říct jim, že se to v oboru nedělá vždy správně, ale ať na to myslí. Systematická rešerše tématu: 3. krok •Z nalezených výstupů hledáme ty nejvíce relevantní k výzkumné otázce a tvoříme si záznam o studii – výpisky (kartotéční lístky). •Do zprávy z výzkumu uvedu kritéria výběru studií, která jsem zavedl/a. Citace dle APA Pavelková, I. (2015). Žákovská nemotivovanost. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeba a očekávání? Sborník příspěvků z 13. konference ČAPV (s. 217-221). Olomouc: UP. Cíl výzkumu Zmapovat četnost a závažnost základních příčin žákovské nemotivovanosti. Výzkumný vzorek (velikost, typ výběru) 236 učitelů, 428 žáků (z toho 279 žáků z osmých a devátých tříd ZŠ a 149 studentů z tercií a kvart osmiletých gymnázií. Dostupný vzorek. Metody sběru dat, metody analýzy dat Sestaven soubor pěti možných důvodů žákovské nemotivovanosti. Jak žáci, tak učitelé posuzovali na pětistupňové škále četnost výskytu a závažnost určitého typu nemotivovanosti z hlediska jejich dopadu na úspěch při učení. Respondenti měli možnost připojit i další příčiny nemotivovanosti. Výsledky výzkumu „…žáci považují za nejčastější důvod nemotivovanosti to, že je přitahují jiné činnosti. Na druhém a třetím místě se umístily důvody: „jsem líný(á)“, „učení je namáhavé“. …U důvodu „jsem líný(á)“ je velmi zajímavý nárůst u žáků gymnázií a u žáků 9. ročníků. U důvodu „mám pocit, že na to nemám“ t-testy ukázaly statisticky vysoce významně vyšší četnost u žáků základních škol. …za nejčastější důvod nemotivovanosti považují i učitelé přitažlivost jiných činností“ (s. 218-219). Moje poznámky Důkladně zpracovaná teoretická východiska. Dobrá operacionalizace problému nemotivovanosti. Cíl výzkumu není v textu explicitně formulován. Slušný výzkumný vzorek. Chybná statistika? Na dostupném vzorku dělán t-test. Jednoduchá, smysluplná statistika. Ukázka kartotéčního lístku – záznamu z rešerše Citace dle APA Cíl výzkumu Výzkumný vzorek (velikost, typ výběru) Metody sběru dat, metody analýzy dat Výsledky výzkumu Moje poznámky Studenti si každý vytvoří vlastní kartoteční lístek – vytisknout ho? Studie z SP. Ve skupině…. • • •Svůj kartoteční lístek (rešerši) •a návrh projektu výzkumu •si založte do svého profesního portfolia ke státní zkoušce AI využití při práci s literaturou •ChatOpenAI •Elicit •Scispace •Cite • Citační norma podle APA (American Psychological Association) • •https://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA.html • •https://scholar.google.com/ • Shrnutí hodiny •Co jste se dnes naučili? •Co jste se dozvěděli nového? • • •Jak to můžete využít? • • 1. Evaluace hodiny: Co se Ti na hodině líbilo? Co bylo pro Tebe přínosné? Co by bylo dobré vylepšit?