Kalkulačka, pero, kompas, peníze a papír s grafy, které jsou vytištěny Výzkum v pedagogické praxi Seminář 05 Gabriela Šimková simkova@ped.muni.cz Podzim 2023 Výzkum Poznání Objektivita Otevřená kniha a nahoře jsou Eyeglasses a pero Mobilní zařízení a příslušenství na stolním počítači Témata semináře 1 2 3 Klíčové pojmy kvantitativní analýzy Úprava datové matice a deskriptivní statistika v JASP Příprava posteru a zadání 2. úkolu Klíčové pojmy kvantitativní analýzy Výzkum Poznání Objektivita Proměnná •= prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty •- specifická vlastnost nebo charakteristika, kterou chceme studovat nebo o ní získat data • • • Žena držící prázdný znak Obsah obrázku text, diagram, Plán, Obdélník Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, diagram, Plán, Obdélník Popis byl vytvořen automaticky Nominální proměnné Mezi hodnotami nominálních proměnných neexistuje žádné pořadí ani hierarchie. Podle počtu možných obměn dělíme nominální znaky na: • binární (dichotomické, alternativní) proměnné – nabývají přesně dvou možných hodnot, • vícečetné (množné) proměnné – nabývají tří a více možných hodnot. (operace popisné statistiky: modus, četnost) Ordinální proměnné U hodnot ordinálních proměnných vždy existuje určité uspořádání nebo hierarchie. Jednotlivé obměny je možné seřadit, není ale možné určit velikost rozdílů mezi nimi. (operace popisné statistiky: medián, modus, četnost) Př. Školní známkování Kardinální proměnné Nabývají číselných hodnot. Je s nimi možné zpravidla provádět běžné matematické operace a lze je vyhodnocovat pomocí všech metod popisné statistiky (průměr, medián, modus) Míry centrální tendence = „střed“ datového souboru Medián - prostřední hodnota statistického souboru Příklad: Výsledky testu z matematiky ve třídě, kde je několik extrémně vysokých nebo nízkých hodnocení. Medián lépe reprezentuje typický výkon třídy, protože není ovlivněn extrémními hodnotami. Modus - nejčastěji se vyskytující hodnota proměnné Příklad: Oblíbená barva ve třídě. Modus ukazuje barvu, kterou preferuje největší počet studentů. Průměr - součet všech hodnot vydělených jejich počtem Příklad: Průměrný počet stránek přečtených studenty za měsíc. Pokud nejsou extrémní hodnoty, aritmetický průměr dává smysl pro porozumění celkovému čtecímu návyku třídy. Úprava datové matice https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/SZ6006/um/seminarni_skupiny_jany_obrovske/videa/vyuka_SPS S.mp4 (prvních 8 minut) Deskriptivní statistika v JASP https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/SZ6006/um/seminarni_skupiny_jany_obrovske/videa/praca_s_j asp.mp4 Výzkum Poznání Objektivita Příprava posteru a zadání 2. úkolu Výzkum Poznání Objektivita Plakát užitý přednášejícím k efektivní prezentaci výzkumu během vědeckého setkání. • •ilustrovaný abstrakt Stručně prezentuje obsah textu. Konkrétně definuje cíle práce, metodologický postup, výsledky a závěry. Obsahuje údaje s konkrétními hodnotami. Neobsahuje hodnotící nebo doplňkové informace. Základními vlastnostmi jsou výstižnost, přehlednost, jasnost, přesnost, objektivnost a čtivost. Poster 1.Název – odpovídá výzkumné otázce, datům a vzorku. Jméno autora, UČO, semestr, předmět a jeho kód, sem. skupina, vyučující. 2.Úvod do problematiky, co se o ní ví, teoretická východiska (odpovídají výzkumné otázce), vymezení základních pojmů, tak jak s nimi v analýze pracujete. Pracujte např. s rešerší, kterou jste si vytvořili po prvním semináři pomocí umělé inteligence. Odkazy na zdroje dle APA7 normy. 3.Formulujte výzkumnou otázku (s otazníkem) a uveďte, proč je důležité danou výzkumnou otázku zkoumat. Otázka musí být zodpověditelná z dat (dotazníkových/testových aj.), která budete mít. 4.Metodologie (design výzkumu, metody sběru dat, typ výběru vzorku a jeho velikost, popis způsobu zpracování dat a analýzy dat). Vyjádřete se k reliabilitě a validitě výzkumu a metod, limitům daného výzkumu. 5.Výsledky (přehledně, řazené dle výzkumné otázky a případné podotázky; tvrzení podložit – tabulku/graf např. z JASP, Excelu; okomentovat hlavní zjištění z tabulky/grafu slovně). Tabulky a grafy označovat dle normy APA7. Výsledky v kvantitativním výzkumu nezahrnují vlastní interpretace a názory, ty jsou v části Diskuse. 6.Diskuse výsledků (objasnit, co zjištění může znamenat; proč asi, co z toho plyne atd.). Porovnání Vašich výsledků s jinými výzkumy a s tím, co jste psali v teoretických východiscích. 7.Závěry (metodologická doporučení na zlepšení postupu výzkumu, co ze zjištěných dat plyne, doporučení pro praxi, doporučení pro dané žáky, učitele atd.). Případně, jaký přínos pro teorii daný výzkum má? •Popište to klíčové •Maximálně 800 slov na poster A0 •Odstavce s max. 15 řádky, řádkování min. 1,0 •Vizualizujte •Obrázky 150 – 300 dpi (.jpg) •Grafy (.png) •Členění do sloupců •Mezery mezi obsahovými poli •Bílá místa = vizuálně oddechový čas, určují účinnost posteru •Zarovnání doleva •To nejdůležitější patří do levého horního rohu • Horizontální symetrie Horizontální a vertikální Diagonální symetrie Asymetrie Titulek: 85pt Autoři: 56pt Podnapis: 36pt Text: 24pt Popisky: 18pt Kontrola: Je poster čitelný i při vytištění na A4? Inspirace: https://www.posterpresentations.com/free-poster-templates.html https://www.posternerd.com/sciposters-templates https://id.pinterest.com/diamond_graph/powerpoint-poster-template/