Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Autor: Jan Bartoň, 510704, 3. Semestr Předmět: Výzkum v pedagogické praxi SZ6006/07 Vyučující: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. & Mgr. Martin Fico Třídní schůzky jsou podstatnou komunikační cestou, která spojuje rodiče se školou. Samotné třídní schůzky pomáhají rodičům při vytváření si úsudku o pedagogovi či škole, organizaci … Na třídních schůzkách si mohou vyměňovat názory a zkušenosti rodiče stejně starých žáků. Setkání učitel a rodič, jehož záměrem je předání informací o žákovi (většinou nepovzbudivých). Rodiče se drobně podílejí ve školní samosprávě, třídní výlet. Ojediněle! Rodiče třídním schůzkám nepřikládají až takovou důležitost, zatímco se konají 3x – 4x ročně, rodiče se jich obvykle účastní 1x ročně. •Individuální hodnocení žáků – setkání pedagog a rodič •Kolektivní hodnocení žáků – pedagog hodnotí žáky jako kolektiv •Školní samospráva – zájmová, podílejí se na ní žáci a jejich rodiče Teoretická východiska Základní pojmy Obecně se o ní ví… Proč je daná výzkumná otázka důležitá? Důležitost Sami se musíme zamyslet, zda-li nám systém třídních schůzek v ČR vyhovuje. Jak už pro řadového žáka nebo jeho rodiče, ale i pro pedagoga, který zodpovídá za kvalitu třídních schůzek. Počet hodnot stejné odpovědi – studentů Počet hodnot stejné odpovědi – pedagogů Z dat vyplývá, že respondenti skládající se z pedagogů jsou obecně nespokojeni se systémem třídních schůzek v ČR. Studenti (PdF) spíše ano… •Formou dotazníku •Vlastní dotazník Metoda sběru dat Dotazníku se zúčastnilo 30 respondentů. •14 studentů (PdF) •11 rodičů •5 pedagogů Typ výběru vzorku a jeho velikost Výčet všech odpovědí v GOOGLE FORMS Práce s grafy v SW Excel 365 a následná manipulace se SW SPSS Zpracování dat Reliabilita – 0,389 x Validita – 100% Reliabilita x Validita Z výsledků vyčteme, že rodičům daný systém převážně vyhovuje zatímco studentům (Pdf) a pedagogům ne à rodičům daný systém vyhovuje, protože je nenutí povinného zúčastnění à pedagogové pak nepředají informace o žákovi (hodnocení, chování). To vše může vést k horšímu chování žáků ve třídě. Třídní schůzky jako takové jsou velmi podceňovány. Kdyby se jim přikládala větší důležitost, pomohlo by to jak rozvoji jednotlivce - žáka, tak i kvalitě vyučování v jednotlivých hodinách. Nejde ani tak o přípravu pedagogů jako takových, ale především o zdůraznění role rodičů ve školním procesu, která je velmi významná. Graf 1 – Vyberte jednu možnost – pro Vás prioritní Graf 2 – Jakou důležitost přikládáte třídním schůzkám? Graf 3 – Jste spokojení se současným systémem třídních schůzek? Graf 4 – Myslíte si, že by se třídní schůzky měli konat častěji? Graf 5 – Co je pro Vás největší prioritou na třídních schůzkách? Graf 6 – Myslíte si, že by se rodiče měli častěji ukazovat na třídních schůzkách? Z grafu vyplývá, že respondenti se skládají hlavně ze studentů (14), druhými nejpočetnějšími respondenti jsou rodiče (11) a nakonec pedagogové (5). Polovině respondentů systém vyhovuje jaký je. Z těch 15 respondentů je to 11 rodičů. Více jak polovina respondentů upřednostňuje individuální hodnocení žáků. Zde se shodují hlavně rodiče s pedagogy. Graf nám ukazuje, že obecně respondenti hodnotí třídní schůzky známkou cca 2.9, tedy že třídním schůzkám důležitost spíše nepřisuzují. Ovšem ten výrazně navyšují rodiče. Aritmetický průměr rodičů = cca 4. Aritmetický průměr studentů = cca 2,5. Aritmetický průměr pedagogů = cca 1,6. Graf nám ukazuje, že obecně jsou respondenti spokojeni. Ale? viz. „Důležitost“ Zde se většina respondentů shoduje, že by se rodiče měli objevit na třídních schůzkách. N.P.I. (2020, October 13). Třídní schůzky | Zapojmevšechny.cz. Podpora Společného Vzdělávání v Pedagogické Praxi. Retrieved November 23, 2021, from https://zapojmevsechny.cz/landing-pages/detail/tridni-schuzky-a-jejich-vliv-na-klima-tridy