Digitální trendy ve zvdělávání a AI Mgr. Gabriela Šimková, podzim 2024 Technologie, nástroje, umělá inteligence, digitální wellbeing Cíle dnešního setkání ▪ Kdo je současná generace žáků ▪ V čem jsou technologie unikátní ▪ Jak zavádět technologie do výuky ▪ Používání mobilních telefonů ve výuce ▪ Digitální wellbeing ▪ Umělá inteligence Všudypřítomnost digitálních technologií zásadním způsobem ovlivňuje téměř všechny aspekty našeho života: • jak komunikujeme, • pracujeme, • jak trávíme volný čas, • organizujeme své aktivity, • jak přijímáme informace a poznáváme. Zároveň se mění způsob, jakým přemýšlíme a jak se chováme. Děti a mladí lidé si změny neuvědomují, technologie jsou pro ně samozřejmostí. https://spomocnik.rvp.cz/clanek/10639/TECHNOLOGIE-JAKO-PRICINA-VYVOJOVE-NESPOJITOSTI.html?nahled= ▪ Generace Z (59 %) podporuje inkluzivní společnost. ▪ Generace Z (29 %) se zaobírá svými životními náklady. ▪ Generace Z (24 %) se zajímá o klimatické změny. ▪ Generace Z nejvíce používá sociální sítě YouTube (95 %), Tiktok (67 %) a Instagram (62 %). ▪ Generace Z (61 %) dává přednost krátkým videím do 1 minuty. ▪ Generace Z tráví na sociálních sítích v průměru téměř 3 hodiny denně. ▪ Pro generaci Z (60 %) je digitální první dojem důležitější než ten osobní. ▪ Generace Z (43 %) si pamatuje navštívené stránky spíše než data narození svých rodičů. ▪ Generace Z (85 %) dává přednost chatu před telefonními hovory. ▪ Generace Z (53 %) nemá v plánu pracovat na stejném místě déle než 3 roky. https://spomocnik.rvp.cz/clanek/23366/30-FAKTU-O-GENERACI-Z%2C-KTERE-BY-MELY-ZAJIMAT-NEJEN-UCITELE.html?nahled= Úryvek z rozhovoru s Ondřejem Štefflem, zakladatelem Scio škol: „Elektřině (1873) trvalo 46 let, než pronikla do čtvrtiny domácností v USA, televizi (1926) to trvalo 26 let, mobilní telefon (1983) to zvládl za 13 let, internet (1991) za 7 let. Jak rychle pronikl do domácností Google, digitální fotoaparáty, tablety? Nevíme přesně, ale bylo to zase rychlejší… Jisté je, že svět se mění čím dál rychleji. Nevíme, co bude za dvacet let. Prognostici trhu práce opakovaně sdělují, že většina povolání, která budou vykonávat naše děti za třicet let, dnes ještě neexistuje. Nikdo přesně neví, jaká to budou. Studie vědců z univerzity v Oxfordu docházejí k závěru, že v průběhu následujících dvou dekád bude 45 % z dnešních pracovních míst vysoce ohroženo komputerizací. Tvořivost Nové a rozšířené způsoby vyjadřování, které nebyly v době analogové možné Individualizace - každé dítě, kterému umožníme pracovat s nějakým počítačovým zařízením, může dělat něco jiného, plnit jiný cíl, pracovat s jinou aplikací, jiným tempem… Klíčové vlastnosti digitálních technologií „Dnešní děti už nechtějí být popeláři nebo fotbalisty, jako tomu bylo dříve, ale youtubery. A když tyto dnešní dětské vzory sleduji, jsem neskutečně překvapen, jak kreativní, nápadité a atraktivní multimediální show dovedou tito mladí lidé připravit, a jak se díky tomu stávají influencery, ke kterým ostatní vzhlíží. Zpravidla za sebou nemají žádný tým, jen počítač, internet a vlastní nápady. Oproti nám, starším, se mladí nebojí experimentovat, technologie pro to nabízejí neskutečné možnosti. V tom by je škola měla podporovat…“ Rozhovor s Ondřejem Neumajerem v časopisu Komenský, dostupný také na https://ondrej.neumajer.cz/casopis-komensky-rozhovor-o-digitalnich-technologiich-ve- vzdelavani/ To však zároveň neznamená, že jsou automaticky vybaveni potřebnými schopnostmi je efektivně ke svému maximálnímu prospěchu využívat. • podle studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) z roku 2018 méně než 40 % pedagogů vnímá, že je připraveno používat digitální technologie ve výuce, přičemž mezi členskými státy existují rozdíly. • více než třetině osob ve věku 13–14 let, které se v roce 2018 zúčastnily Mezinárodní studie počítačové a informační gramotnosti (ICILS), chyběla alespoň základní úroveň digitálních dovedností a pouhá 2 % studentů prokázala schopnost kriticky posoudit informace nalezené na internetu. • čtvrtina domácností s nízkými příjmy nemá přístup k počítači a širokopásmovému připojení, přičemž rozdíly mezi jednotlivými zeměmi EU kolísají podle příjmů jednotlivých domácností (Eurostat, 2019) Jak zavádět technologii do škol Flipped class Článek The flipped classroom: A review of its advantages and challenges • řadu aktivit, které se ve výuce odehrávají, lze nahradit efektivnějším způsobem; • výkladová část, které se většinou ve třídě věnuje velký prostor, může být realizována pomocí videa; • žák si jej může pustit opakovaně, problematickou pasáž pozastavit. Nemá tak problém s rychlostí výkladu, nebo se zapisováním; • možnost využití videa ve výkladu představuje základní aspekt převrácené třídy – domácí úkoly se dělají ve škole, mimo školu pak žák naslouchá výkladu; • učitel má možnost se v takovém modelu vzdělávání aktivně věnovat potřebám každého jednotlivého žáka, který vypracovává domácí úkol; • prostor také pro diskusi a řešení složitějších otázek nebo problematických míst, na které žáci ve výkladu narazí. Nahrazení (Substitution) Technologie přímo nahrazují dříve používané postupy a nevyvolávají žádné funkční změny (vyfocení stránky knihy a jeho promítnutí na počítače či tablety žáků) Rozšíření (Augmentation) Technologie přímo nahrazují dříve používané postupy, ale přitom zlepšují funkci výukových postupů (multimediální materiály vytvořené pomocí textového editoru – takový materiál obsahuje videa, galerie obrázků, odkazy na internetové zdroje, animace atp.) Modifikace (Modification) Technologie způsobují znatelnou modifikaci výukových postupů (vytváření učebních materiálů žáky, využívání online nástrojů ve výuce (vlastní blogy, online publikování) Úplná změna (Redefinition) Aplikace technologií vede k nasazování nových, dříve nepoužitelných postupů (ověření získaných znalostí a získání možnosti okamžitě změnit průběh vyučovací hodiny na základě získaných výsledků) Má smysl zákaz mobilů žákům? Když si vezmu třeba přestávky – mám rád, když je tady o přestávkách „bugr“. A nebylo to tak vždycky. Bývaly časy, kdy děti koukaly do mobilu, byly potichu, nepotřebovali jsme žádné dozory. Jenže oni prosedí jednu hodinu, pak prosedí přestávku u mobilu, pak velkou přestávku, a třetí hodinu už se tam nedá vůbec učit. Takže i když jinak bazíruju na tom, že jsme moderní škola a ve výuce mobily používáme, tak o přestávkách jsme je zakázali. Vysvětlili jsme jim, že to děláme proto, že chceme, aby je trávili jinak. Na chodbu jsme dali piana, fotbálek, nakoupili jsme kytary, bicí, pingpong, a je tu živo. Kdo chce mít klid, může si jít do klubovny zahrát šachy. Když je hezky, lítají po venku. Přestávka je strašně důležitá součást výuky. Děti se vyblbnou, prokrví se jim hlavičky a pak vydrží čtyřicet pět minut sedět. Další důležitá věc: chováme se k dětem partnersky. Děti vycítí, že nám o ně jde. Že jsme jejich partneři a ne policajti a že když vydáváme nějaké zákazy a příkazy, je to většinou kvůli bezpečnosti. https://eduzin.cz/wp/2020/09/30/klicove-je-aby-deti-chodily-do-skoly-rady-pak-se-toho-nauci-mnohem-vic-rika-reditel- jehoz-zaci-skoncili-na-prvnich-mistech-v-testech-pisa/ https://irtis.muni.cz/media/3203088/reportprestavky_2212020.pdf Diskuze týkající se zákazu používání mobilních technologií dětmi a dospívajícími během školních přestávek. • Zastánci zákazu nejčastěji prezentují jako hlavní důvod to, že žáci spolu o přestávkách nekomunikují, protože se soustředí jen na mobilní telefony a aplikace v nich, např. sociální sítě nebo hry (Mačí, 2018; Endrštová 2018). Dospívající se údajně dorozumívají mezi sebou raději prostřednictvím obrazovek (Russell, 2018), a přichází tak o možnost socializovat se s vrstevníky v přímém kontaktu, který je potřebný pro získání mezilidských dovedností (Kopecký & Szotkowski, 2019). Dalším argumentem ve prospěch zákazu je také to, že přestávky slouží primárně pro odpočinek, který se ale při sledování novinek na sociálních sítích nebo při hraní her na mobilu dětem nedostává. Děti a dospívající jsou pak podle některých autorů nesoustředění a nepozorní, což negativně ovlivňuje výuku (Kopecký, 2018; Wright, 2018). • Na druhou stranu je ale podle České školní inspekce zákaz mobilních telefonů o přestávkách zasahováním do soukromých vlastnických práv žáků (Mačí, 2018; Endrštová, 2018). Přestávky jsou pro děti a dospívající volným časem, se kterým mohou naložit podle vlastního uvážení, do čehož spadá také používání mobilních telefonů nebo tabletů. Mobilní telefony navíc mohou mít na učební proces také pozitivní a obohacující efekt, protože slouží k dohledávání informací týkajících se přímo výuky (Selwyn, 2019). ▪ Povolení nebo zákaz používání mobilních technologií o přestávkách ve škole nesouvisí s: ▪ celkovým počtem hodin trávených na internetu ▪ excesivním používáním internetu ▪ problémy se soustředěním v hodině po přestávce ▪ problémy s únavou po přestávce ▪ problémy týkajícími se bavení se se spolužáky o přestávce. • Podpora interaktivních a pestrých forem výuky s využitím technologií / co nejméně frontální výuky • Podpora jiných forem hodnocení než známkování (formativní hodnocení) • Podpora vzdělávání učitelů a jejich schopnosti zaujmout (kultura projevu, lekce herectví, psychologie atd.) • Škola jako bezpečné prostředí pro rovný rozvoj dětí (z hlediska genderu, sociálního zázemí, národnostních a kulturních odlišností) Jakou školu děti chtějí? Digitální wellbeing Jakbýts žáky online Replug.me ▪ Součást života, zábava, propojení – online svět MÁ své přínosy a pozitiva: ▪ Uznejte pozitiva, a že digitální svět může být super. ▪ Zajímejte se o online svět, nebojte se zeptat. ▪ Emoční vazba – telefon není jen nástroj: ▪ Vyjádřete, že vnímáte, že je pro děti těžké se odpoutat. ▪ Chvalte je, když se jim to daří (bez sarkasmu). ▪ Dopamin – „hormon štěstí“ ▪ Seznam radostí - děti si vytvoří seznam věcí, které jim přináší radost (s obrazovkou i bez ní) ▪ Častější pauzy od obrazovky Závislost Replug.me ▪Není tak rozšířená, jak to může vypadat ▪ Neříkejte, že jsou ,,závisláci“. ▪ Neodsuzujte digi svět. ▪Jak závislost poznám: ▪ ztráta zájmu o záliby ▪ izolace od rodiny, kamarádů - odkládání jiných potřeb ▪ už to nepřináší radost Prevence Replug.me Další záliby ▪ Žáci by měli dělat koníčky, které si sami vybrali a které je baví Kvalitní vztahy ▪ Spíše než na výkon se zaměřte na proces: ▪ ,Jak se ti dneska hrálo?“ ▪ „Co tě nejvíc bavilo kreslit?“ ▪ Vyhraďte si společný pravidelný čas na povídání a sdílení ▪ Zajímejte se o to, co je zajímá – tedy i online svět. • Soustřeďte se v danou chvíli jen na jednu věc. • Učení bez telefonu. • „Správný“ odpočinek = bez obrazovek. Pozornost Nicnedělání • Zlepšuje náladu, kreativitu, pracovní výkon,... • Děti mohou mít i chvíle, kdy nemusí nic dělat. • Děti by měly mít prostor na volnou hru. Psychická pohoda • Pojmenovávejte emoce, které u dítěte vidíte. • Nechte prostor na projevení pocitů. • Povídejte si o tom, co žáci dělají online. • Hledejte s žáky fotky a videa „„Instagram vs. Realita“ Spánekatelefony ▪ modré světlo a produkce melatoninu ▪ čím blíže je telefon, tím méně kvalitně a kratší dobu spíme ▪ Nainstalujte si filtr na modré světlo. ▪ Buďte 1,5 h před spaním bez obrazovek. ▪ Odložte telefony mimo ložnici/pokoje. Vztahyakomunikace ▪ Přítomnost telefonu snižuje hloubku rozhovoru a důvěru mezi lidmi ▪ Při komunikace odkládejte telefony úplně pryč. ▪ Říkejte: „Je mi nepříjemné, když máš v ruce telefon. Prosím, odlož ho.“ ▪ Sociální bubliny (zacílený obsah nás uzavírá do bubliny „našich“ názorů) ▪ Snižuje se empatie a kritické myšlení ▪ Doptávejte se, hledejte společně informace na internetu. ▪ Společně si čtěte různé příběhy/knížky Jaknastavitpravidla ▪ Domluvte se společně. ▪ Vysvětlete záměr pravidel, důsledky a odměny. ▪ Vytvořte pravidla i pro sebe. ▪ Dodržujte hranice. ▪ Nezapomínejte chválit Příkladypravidel ▪ Prostory bez obrazovek – vyhraďte ve škole místa, kde se nesmí používat obrazovky (relaxační zóna, jídelna atp.) ▪ Jednou za měsíc/2 týdny celý den offline ▪ naplánujte si to dopředu ▪ nechte i žáky něco vymyslet ▪ vypněte všechny obrazovky ▪ Společné hraní/sledování ▪ Učení bez telefonu (domluvte se, kam je odloží) https://www.replug.me/pro-skoly/ Umělá inteligence Jsem ChatGPT, umělá inteligence vyvinutá společností OpenAI. Specializuji se na porozumění a generování lidského jazyka, což mi umožňuje odpovídat na různé dotazy a poskytovat informace na základě mého širokého jazykového tréninku. https://aidetem.cz/skoleni-cast-3-ai-pomocnik-pedagoga/ Další zdroje Průvodce ChatGPT pro učitele https://gptveskole.cz/ Informační a pracovní listy pro žáky https://aidetem.cz/chatgpt- pracovni-listy-pro-deti-zaky-studenty/ Doporučení pro ředitele, učitele, žáky a rodiče https://revize.edu.cz/ke-stazeni#ai Děkuji za vaši pozornost simkova@ped.muni.cz