PRÁCE UČITELE S KURIKULEM Výukové cíle a didaktická analýza učiva Přednáška – říjen 2024 hh Cíl přednášky Nápad obrys Knihy obrys hh Připomínám texty ke studiu: •Povinná: •Pasch, M., & al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Vališová, A. & Kovaříková, N. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada. •Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : jak pracovat s kurikulem / Autor: Pasch, Marvin Vydáno: (1998) https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000441636, •k dispozici také na E-prezenčce – odkaz je v knihovním katalogu, přes UČO. •Doporučená: •Janík, T. (2021). Vše pro výchovu – lekce z pedagogiky. Brno: MUNI. Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Fletcher - Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Praha: Universum. Samolepicí poznámky se souvislou výplní hh Christella D.,Moody, Alane J. Stark ,Georgea M. Langer, Trevor G. Gardner, Marvin Pasch > Obsah obrázku text, snímek obrazovky, kniha, Tisk Popis byl vytvořen automaticky Obsah: •návrh vzdělávacího programu, •nové přístupy k evaluaci, •výběr a realizace učebních činností, •návrh tematického celku a vyučovací hodiny, induktivní, sociální a individuální formy práce, •žáci postižení, nadaní, z odlišného etnika, •klima třídy a kázeň, •přehled programů pro řízení třídy. • PŘÍKLADY, CVIČENÍ, SCHÉMATA I OBRÁZKY. • hh > Obsah obrázku oblečení, text, chlapec, osoba Popis byl vytvořen automaticky •Studijní text s potřebnými definicemi, •množstvím úkolů k samostatnému řešení •příkladů z praxe, •doplňující texty, shrnutí tématu, klíčová slova a komentář s možným řešením úkolů •další rozšiřující informace. hh Kurikulum a kurikulární činnosti učitele •Kurikulum •to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). •odpovědí na otázku: CO – JAK – PROČ – S JAKÝM CÍLEM – ZA JAKÝCH PODMÍNEK A S JAKÝMI OČEKÁVANÝMI EFEKTY si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout (Průcha, J. a kol., 2003). •Kurikulární činnosti učitele •profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (tvorba tematického plánu, příprava na vyučování, tvorba vzdělávacího programu = psychodidaktická transformace učiva). •práce s RVP a ŠVP, tvorba tematického plánu a příprava na výuku •https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy • • hh Kurikulární obsahy: uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích oborů, předmětů…; Jak vznikají? •Vyučovací předměty: • „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). •způsoby myšleni o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání • • • • Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. Co nás čeká? hh Ontodidaktika •Oborové obsahy: •fakta, pojmy, struktury oborů •vědeckých, uměleckých, •technických a jiných; •analýza obsahů vědních oborů •s cílem jejich didaktické •interpretace. • • • hh •... dokážu uvést příklady toho, jak se savci přizpůsobili podmínkám, ve kterých žijí •... rozpoznám zástupce jednotlivých skupin savců •... budu umět vysvětlit rozdíl ve vývinu mláděte vačnatců a placentálů •... porozumím chování zvířat, dokážu odhadnout jejich reakci •... naučím se pozorovat chování zvířat v přírodě • Ptáci letící ve formaci Ptáci letící ve formaci hh Proč se učím přírodopis? • •... seznámím se s předky člověka a dokážu popsat vývoj člověka až do současnosti •... budu vědět, proč mě trápí některé nemoci, a dovím se, jak jim mohu předcházet •... porozumím tomu, proč jsem podobná(ý) v některých znacích svým rodičům •... budu umět poskytnout první pomoc zraněnému člověku •... uvědomím si, jak je důležité pečovat o své zdraví a dobrou kondici • • Obsah obrázku text, kresba, kostra, umění Popis byl vytvořen automaticky hh https://slideplayer.cz/slide/15449519/93/images/5/Pro%C4%8D+se+u%C4%8D%C3%ADme+d%C4%9Bjepis+Hledat+ p%C5%99%C3%AD%C4%8Diny+ud%C3%A1lost%C3%AD.jpg Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů - ppt stáhnout hh Obsah obrázku obraz, barva, Tyrkysový, umění Popis byl vytvořen automaticky Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je? hh Rámcové vzdělávací programy jako kurikulární dokumenty •https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy •RVP_ZV_2023_zmeny.pdf (edu.cz) • •Vzdělávací oblast: Člověk a příroda •Vzdělávací obory: Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis. •Očekávané výstupy. •Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru - učivo. • •(s. 69) hh SMĚSI - Očekávané výstupy hh Učivo •Směsi – různorodé, stejnorodé roztoky; •hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku; •koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok; oddělování složek směsí (usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace) •Voda – destilovaná, pitná, odpadní; výroba pitné vody; čistota vody •Vzduch – složení, čistota ovzduší, ozonová vrstva •https://gymnaziumvodnany.cz/2020/09/01/tematicky-plan-1-vg/ • • Obsah obrázku Řešení, Laboratorní vybavení, tekutina, kapalina Popis byl vytvořen automaticky hh Didaktická analýza učiva (pojmová, operační, mezipředmětová) Otázky • •analytická myšlenková činnost učitele nad učební látkou (tématem), •aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál (podle J. Skalkové). •projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje výchovný a vzdělávací potenciál učiva. • hh Učivo hh Učivo hh •DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA Kardiovaskulární soustava SRDCE - Uložení - Stavba - Funkce - Výživa - Řízení - Tepová frekvence KREV - Funkce - Složení - Krevní elementy → Krevní plazma → Červené krvinky → Bílé krvinky → Krevní destičky CÉVY - Typy: → Tepny → Vlásečnice → Žíly - Stavba - Funkce KREVNÍ OBĚH → Velký → Malý - Tep - Krevní tlak ONEMOCNĚNÍ - Prevence hh Struktura učiva • hh Příklady hh Výukový cíl Požadavky na formulaci výukového cíle •Formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák umět udělat“. To, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“). •přiměřený (věku a možnostem žáků), •kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost žáka, užití tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.), •konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak), •jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace. • Struktura cílů •Kognitivní – intelektuální (znalosti a kognitivní dovednosti) -Žák vysvětlí rozdíl mezi nerostem a horninou. •Psychomotorická - dovednosti týkající se smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů s pohyby atd. Žák zhotoví model… •Postojová - afektivní – výchovná - zájmy, pozornost, estetické cítění, morální postoje, pocity, názory a hodnoty. ocení význam/důležitost … • Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… •Sociální – komunikace, spolupráce Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu. Struktura cílů kognitivních – intelektuálních (pro oblasti znalostí a kognitivních dovedností) Psychomotorická doména •Dovednosti smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů s pohyby atd. •Např.: •Žák nakreslí schéma krevního oběhu… •Žák zhotoví model… •Žák dokáže letovat součástky k elektrickému obvodu (Petty, 2013, s. 394). •Žák dokáže opravit nesprávně instalovaný žebřík (Petty, 2013, s. 397). • Postojová - afektivní – výchovná doména •Zájmy, pozornost, estetické cítění, morální postoje, pocity, názory a hodnoty. •Např.: Žák ocení význam/důležitost … •• Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… •• Žák citově reaguje na …, •• Žák vidí morální dilema v jednání …, •• Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu •Sociální – komunikace, spolupráce. • • Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle Náročnost výukových cílů Brain in head •Bloomova taxonomie – kognitivní náročnost •(zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – hodnocení - tvořivost). •H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) •(nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace). •Kratwohl a kol. – afektivní doména (vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění). • Ke studiu •Microsoft Word - Vyukove_cíle_I (muni.cz) • • •Taxonomie | Studentům pedagogiky (skolni.eu) • • Sedm pravidel kognitivně náročné výuky Švaříček, R. (2013). Sedm pravidel kognitivně náročné výuky. Komenský, Brno: Masarykova univerzita, 138/ 1, s. 11-17. hh https://pixabay.com/cs/r%C5%AF%C5%BEe-pupen-%C5%99%C3%ADzen%C3%AD-podzim-mokr%C3%BD-3034319/ •Děkuji za pozornost •a věřím, že společně zvládneme nejen úkol, protože jsme trpěliví… Obsah obrázku rostlina, květina, okvětní lístek, poupě Popis byl vytvořen automaticky hh