Pedagogická psychologie

Mýty v edukaci versus výuka založená na důkazech

Evidence based přístup (přístup založený na důkazech) je v pedagogické psychologii důležitý z několika důvodů:

  1. Efektivita výuky: Používání metod a technik, které byly empiricky ověřeny jako účinné, zvyšuje pravděpodobnost, že učitelé dosáhnou lepších vzdělávacích výsledků u svých žáků.

  2. Minimalizace chyb: Přístup založený na důkazech pomáhá minimalizovat používání neúčinných nebo potenciálně škodlivých metod. To zajišťuje, že čas a zdroje jsou investovány do postupů, které mají skutečně pozitivní dopad na učení.

  3. Zvýšení důvěryhodnosti: Když jsou výukové metody podloženy solidními důkazy, zvyšuje to důvěru ve vzdělávací proces jak u učitelů, tak u žáků a jejich rodičů.

  4. Zlepšení rozhodování: Učitelé a školní administrátoři mohou činit informovaná rozhodnutí ohledně výuky a vzdělávacích intervencí na základě nejlepších dostupných důkazů, což vede k lepším a cílenějším pedagogickým strategiím.

  5. Podpora kontinuálního zlepšování: Evidence based přístup podporuje neustálý výzkum a evaluaci výukových metod, což vede k průběžnému zlepšování a inovacím v pedagogické praxi.

  6. Přizpůsobení individuálním potřebám: Výzkumy založené na důkazech poskytují informace o tom, jak různé metody fungují u různých skupin žáků, což umožňuje lepší přizpůsobení výuky individuálním potřebám a zajišťuje inkluzivní vzdělávání.

  7. Podpora profesního rozvoje: Učitelé, kteří jsou obeznámeni s výzkumy a důkazy v oblasti pedagogické psychologie, mají lepší předpoklady pro svůj profesní růst a mohou se aktivně podílet na zavádění osvědčených praktik do své výuky.

Evidence based přístup v pedagogické psychologii zajišťuje, že vzdělávací metody a strategie jsou založeny na spolehlivých a ověřených důkazech, což vede k efektivnějšímu a kvalitnějšímu vzdělávání.


Kde zjistím, že všechny pyramidy v učení jsou nesmysl, že styly učení jsou překonanou teorií nebo že nemáme hemisféru zodpovědnou za kreativitu?

V odborné literatuře. Např. Fab Maurin tvrdí, že "běžný učitel má lepší představu o fungování spalovacího motoru, než o procesech učení." Čítanky aktuálních výzkumů (aneb co v českých učebnicích ještě není):

Kirschner, P., Hendrick, C., & Heal, J. (2020). How learning happensSeminal Works in Educational Psychology and What They Mean in Practice. Routledge. https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006485947

Kirschner, P., Hendrick, C., & Heal, J. (2022). How teaching happens: Seminal works in teaching and teacher effectiveness and what they mean in practice. Routledge. https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006526437

V datových zdrojích

Mapa vzdělávání - https://www.mapavzdelavani.cz/

V dokumentech ČŠI - https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty a metodických doporučeních ČŠI - https://www.kvalitniskola.cz/Namety-a-inspirace

V datových výstupech CERMATu - https://www.cermat.cz/


A kam chodíte sbírat mýty o edukaci?

https://lehrblick.de/en/educational-myths-debunked/