Adobe Systems 1 Školní klima, klima třídy Dětské výkresy a barvy Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Jak je to (bylo to) na vaší škole? KDYŽ SE ŘEKNE KLIMA, TAK… Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Proč klima J ̶13% učitelů chce opustit profesi Důvody odchodu kantorů se liší podle věku. Plat je zásadní hlavně u mladých (syri.cz) ̶Do školy se těší 1/10 dětí Do školy se opravdu těší sotva desetina českých dětí, ukázal velký průzkum — ČT24 — Česká televize (ceskatelevize.cz) ̶ ̶Čím to může být u učitelů? Čím to může být u žáků? Na co se zaměřit? (projektování) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 ̶ Adobe Systems Kvalita školy a (auto)evaluace ̶Lepší začátek než „aby se nestaly všechny ty ošklivé věci, které špatné klima přináší…“ J ̶Jedna z významných vlastností vzdělávací instituce ̶Spektrum možných vlastností školy (klima jako jeden z možných dílčích indikátorů – ve smyslu pocitů, postojů a hodnocení konkrétní školy) ̶Významná vlastnost konkrétní školy ̶Vedlejší produkt vlastních edukačních aktivit ̶Součást „pověsti školy“ v komunitě ̶Součást hodnocení v podobě vnější (hodnocení) vnitřní evaluace (autoevaluace) ̶Integrální součást školní praxe (jakkoli tradičně obvykle není profesionály chápána jako její součást) ̶Vedení školy, učitelé, speciální pedagogové, školní psychologové aj. ̶Informace nutné pro řízení školy a její rozvoj (rozlišujeme informace určené dovnitř školního prostředí a informace určené zřizovateli či veřejnosti) ̶ Adobe Systems Myšlenkový experiment ̶Představte si restauraci, do které se těšíte ̶ ̶Co se o ní vůbec dá říct? (nebo napsat na sociální sítě) ̶Co se vám v ní líbí a nelíbí? ̶Co z toho je pro vás osobně důležité? ̶Co z toho je – podle vás – důležité pro ostatní, kteří tam chodí s vámi? ̶ ̶Pořád je to ta stejná a pro vás osobně příjemná restaurace? Adobe Systems Jak to tedy je? (opakování sociální psychologie) ̶Konkrétní člověk v sociálním prostředí ̶(mikro – mezo – makro) ̶Jeho vnímání tohoto prostředí ̶(Lewin, Bronfenbrenner atd.) ̶Jeho interpretace a komunikace sociální reality (...) ̶(Moscovici atd.) ̶Otázka změny v čase (individuálním i skupinovém) „My“ „Já“ sdílené významy událostí výpověď o pocitech, událostech... události, situace... čas čas Adobe Systems „Hra“ na školu podle specifických pravidel ̶Tradice, zkušenost aj. ̶„co ví o škole každý“ vs škola jako týmový sport, učitel jako součást podpůrné sítě Kdo se stará o duševní zdraví ve škole? - Nevypusť duši Může jít o obrázek ‎text, kde se píše ‎co RÍCT, KDYŽ SE VÁM STUDENT*KA SVERÍ S DUŠEVNÍMI OBT͎EMI? DOPLNEK K MANUÁLU PRO VYUČUJÍCÍ M܎U pro tebe neco udelat? Je mi líto, se trápíš. Pokud máš ve škole jiného dospélého, za kterym bys chtèl*a zajít, nemusim to bytjá komu se sveríš. Když budeš chtít, pomužu ti vyhledat odborníka. Nemužu si to nechat pro sebe, protože je závažná informace. Pokud ti chci pomoct, nepujde to bez toho, abych to rekl*a rodičim. Predem se spolu domluvíme,jak jim to rekneme. Jsem tu pro tebe, kdykoli budeš potrebovat. Dekuji ti za duveru. NEVYPUST DUŠI 正 E Naskenuj mẽ!‎‎ Adobe Systems Specifika chápání profesní role učitele v ČR ̶Profesní osamění („Já a třída“) ̶Chápání role hlavně v rovině formální autority Agresivní projevy žáků, jejich problémy (studijní či psychické) mohou být chápány jako nezvládnutí profesní role učitelem i jeho sociálním okolím Kulturní resentimenty imlicitně definující očekávání veřejnosti („pan řídící“, „svobodná učitelka“, „dva měsíce prázdnin“) Herbartovská pedagogika (škoda rány…) To nastavuje modely učitelského chování (např. práce s chybou, otázka trestů a jejich škálování) ̶Srv. Sociální konstruktivismus, Báze moci učitele https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800 http://usejku.cz/image/svatecni.jpg Adobe Systems Proč se zajímat o sociální prostředí? ̶škola jako prostředí (mj.) ̶vývojově psychologický pohled (vývojové potřeby) ̶sociální učení (sociální kontakt) ̶(...) ̶ ̶prožívání tohoto prostředí žákem (mj.) ̶vliv na výkon ̶vliv na další vzdělávací dráhu ̶(...) ̶ ̶ Provoz školy a organizace výuky od 30.11. 2020 - Masarykova Základní škola a mateřská škola Hnojník Children's privacy is at risk with rapid shifts to online schooling under coronavirus Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Bezpečné prostředí ve škole ČŠI ̶V dubnu 2021 Česká školní inspekce vydala sekundární analýzy výsledků a zjištění ze šetření PISA 2018 a TALIS 2018, v nichž jsou jako významné proměnné ovlivňující efektivitu vzdělávání i vzdělávací výsledky žáků identifikovány faktory související s celkovým nastavením školního prostředí. ̶https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/2021_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/Vybrana-zjisteni-ze-seku ndarnich-analyz_web.pdf Adobe Systems Praktické využití poznatků ve škole ̶úspěšná práce v prostředí konkrétní školy, předpokládá nejméně tři relativně samostatné činnosti: ̶získat dostatečné teoretické znalosti o sociálně-psychologických jevech, které se ve školství vyskytují CO jsem vlastně VIDĚL nebo ZJISTIL? „Je to divné… nestačí“ ̶umět diagnostikovat konkrétní jev Často chápáno jako jediná součást evaluačního procesu (výsledky dáme do šanonu a ukážeme kontrole) Výsledky představují převládající hodnocení; je nutné se dívat i na rozptyl odpovědí(!) ̶umět (na základě zjištěných skutečností) navrhnout a provést vhodnou intervenci, která by pomohla jak žákům, tak učitelům. CO BUDU S VÝSLEDKY DĚLAT? Zápatí prezentace 13 Image Zápatí prezentace 14 Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Jak se lidé ve škole cítí a jak o ní uvažují? Adobe Systems Klima školy vs. kultura školy ̶Klima školy ̶Tradiční, vychází z kvantitativních postupů a metod ̶Zaměřuje se na hodnocení prvků prostředí a interakcí, která jsou agregována do ukazatelů ̶„Výzkum klimatu školy je prostě levobočkem výzkumu klimatu organizace a výzkumu efektivity vzdělávání.“ (Andersonová, 1982: 368). škola jako součást vzdělávacího systému je především formální organizací; vnímání ředitele a jeho stylu vedení jako jedné klíčových proměnných sociálního klimatu; akcent na výkon žáka či studenta, či výkon žáka a jeho ovlivnění efektivitou učitelovy práce pozitivní klima školy bylo nakonec potvrzeno jako jedna z charakteristik „efektivních škol“ ̶Klima školní třídy ̶Vlastní výzkumná tradice, konkrétní, specificky zaměřené nástroje a techniky (viz dále) ̶Kultura školy ̶Odlišná výzkumná tradice (kvalitativní přístup) ̶etnografický přístup, idiografický přístup ̶např. Pražská skupina školní etnografie http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/frame.htm ̶ÚPV FF MU (Pol, Hloušková aj.) Adobe Systems Názory a postoje na život ve škole… jsou klima ̶Různé osoby mají různé (uniformita neexistuje) ̶Role ve třídě, v týmu; školní i sociální úspěšnost; rizikové faktory vedoucí vylučování ̶Problém je velikost rozptylu těchto hodnocení (větší rozptyl je problém) ̶Faktický problém srovnávání tříd a škol (různá sociální zkušenost vede k různým hodnocením, zkušenost je většinově omezena na konkrétní školu či třídu) ̶Např. jak silná emoce je za souhlasem s tvrzením „ve škole se necítím dobře“ Adobe Systems Sociální klima v souvislostech ̶Historicky je dáváno souvislosti mj. s: ̶efektivitou a kvalitou výuky, ̶školní úspěšností žáků, ̶akademickými aspiracemi žáků, ̶problémovým chováním… Adobe Systems Klima školy v souvislostech Dva póly kontinua škol: a) elitní výběrová a často soukromá (Harry Potter J ) a b) veřejná, masová a podfinancovaná Konsekvence viz schéma Adobe Systems Zápatí prezentace 20 Klima školy nebo klima třídy? Vztah mezi klimatem školní třídy a klimatem školy není jednoznačný; ¨Z pohledu respondentů může být rozlišování matoucí (zážitek „ze školy“ chápou jako nediferencovaný celek); ¨Z pohledu teorie a výzkumu ale dvě odlišné tradice ̶Věcně i otázka konceptualizace související s organizací výuky §(nejen) z historických důvodů se liší organizace výuky ve střední Evropě a v anglosaských zemích •U nás – žáci se většinou účastní výuky v jedné skupině (školní třída); diferenciace podle výkonu probíhá uvnitř třídy a třída je proto velmi důležitým faktorem ovlivňujícím vnímání vzdělávací reality žáky i vnímání žáků učiteli (kontext třídy) •V USA, GB aj. jsou žáci děleni do výuky podle výsledků (kurzy pro začátečníky a pokročilé) a mají větší možnost volby kurzů; kontext školy jako celku je pak mnohem důležitější (i jako label) Adobe Systems Zápatí prezentace 21 Co tedy je klima školy / třídy? ¤Názory a hodnocení aktérů edukace na podmínky, průběh i výsledky nTedy česky – co si lidé myslí a jak se cítí v naší škole a výuce v ní nCharakteristika kvalitní výuky i nutná podmínka pro ni nNěco, co si obvykle (tj. do výskytu obtíží) neuvědomujeme nObvykle ani není explicitním tématem hovoru n„A co škola, dobrý?“ nDobrým krokem pro začátek i pro pokračování je – začít se o škole bavit – a pak v tom i pokračovat n(Auto)evaluační nástroje pak mohou a) napomoci se začátkem diskusí na téma naše škola (tj. související s klimatem) nNásledně b) pomoci ověřit, zda pocity, názory a domněnky, které se v debatě vyskytly jsou většinově vnímány jako problém (ev. jako přednost) nNapř. modelový dotaz pro absolventy / rodiče „Doporučil bys naší školu kamarádovi? A proč?“ n Adobe Systems Zápatí prezentace 22 Prostředí, klima, atmosféra ̶rozlišuje sociálně-psychologické jevy ve škole podle rozsahu, měnlivosti, délky trvání, obecnosti. (Mareš, Lašek, 1990/91, Mareš, Křivohlavý, 1995): ̶prostředí je nejobecnější termín, netýká se jenom aspektů sociálně-psychologických. ̶termín atmosféra má poměrně úzký rozsah. Vyjadřuje proměnlivost a krátké trvání. ̶Termín sociální klima označuje jevy dlouhodobé. Jsou typické pro danou třídu a daného učitele (školu, zaměstnance, žáky) po několik měsíců či let. Adobe Systems Př. 1 - Rozlišuje čtyři hierarchické úrovně dle Tagiuri (1968) a Anderson (1982) ̶1. ekologie ̶charakteristika budovy, v níž se výuka odehrává ̶2. prostředí (milieu) ̶charakteristiky učitelů (délka praxe, platové zařazení, ap.) ̶žáků (věk, pohlaví, sociální status, ap.) ̶3. sociální systém (skupinové charakteristiky) ̶vztahy mezi klíčovými účastníky ̶sociální komunikace ̶podíl na rozhodování ̶příležitost k účasti na sociálním dění ve skupině ̶4. kultura ̶hodnoty a hodnotové systémy, jež účastníci považují za významné ̶učitelova zaangažovanost na rozvoji žáků ̶důraz na kooperaci ̶důraz na činnosti související se školou ̶očekávání účastníků ̶jasnost a konzistentnost cílů Adobe Systems Školní prostředí a jeho vliv vzájemné interakce (a tím i klima) ̶Mateřská škola Nová Ruda ve Vratislavicích nad Nisou ̶https://www.mall.tv/gebrian-prekvapive-stavby/na-prvni-pohled-exkluzivni-stavba-slouzi-k-necekanem u-ucelu ̶The difference between an open-plan classroom and a flexible learning space (Dr Leon Benade) ̶https://theeducationhub.org.nz/the-difference-between-an-open-plan-classroom-and-a-flexible-learni ng-space-by-dr-leon-benade/ ̶ ̶ LIBEREC:REICHENBERG - architektura na severu Čech Open plan classrooms with break out spaces offer unique and functional workstations for students … | Education design interior, Modern classroom, Classroom interior Principle of open plan classrooms [Scheme: G.Brukštutė]. | Download Scientific Diagram Adobe Systems Sociální klima ̶Klima školní třídy ̶Konkrétnější (i z pohledu dotazovaných), v praxi častěji používané, řada metod… ̶Klima školy ̶Obecnější, nutnost reflexe ze strany aktérů, v současnosti spíše výzkumně, i když je prodávána celá řada „jakometod“ ̶S dr. Ježkem se domníváme, že lepší než „jednorázové šetření“ je přístup blížící se „action research“ – průběžné sledování dílčích jevů, jejich cílené ovlivnění a přenesení zájmu na další „problémovou“ oblast ̶Koncept školy jako učící se organizace (Senge; Krus, Louis a Bryk) ̶… Zápatí prezentace 26 Adobe Systems 27 Image Adobe Systems Zápatí prezentace 28 Diagnostika… nebo? ̶Třídní klima ve školách - ZG Akademie (zdravagenerace.cz) Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Jak uvažovat nad třídou? ̶Typ třídy. ̶Fáze skupiny. ̶Hierarchie školní třídy. ̶Věk dětí a jeho specifika. ̶Další specifika třídy. ̶Kdy mám čas. ̶Kam se chci dostat. Adobe Systems Jak ke klimatu ve škole přistupujeme? ¨Možné dva základní přístupy (řešení „na klíč“ vs. vlastní aktivita školy): 1.Máme hotový dotazník a neváháme ho použít nPotřebujeme „něco udělat s klimatem školy“ nTypická charakteristika komerčních řešení nNěkdo mimo školu je expertem na naši školu a ví, co je pro ni nejlepší nČím častější použití jednotného dotazníku i systému vyhodnocení, tím nižší náklady nDostáváme odpověď i na otázky které nás nezajímají, nebo nejsou z hlediska aktuální situace školy podstatné 2.Postupně rozvíjíme uvažovaní a debatu o prostředí naší školy nIniciujeme debatu o prostředí školy nDefinujeme účastníky, čas i místo pro takovou debatu nSnažíme se identifikovat potencionálně problematické či rizikové oblasti, nebo naopak oblasti příkladné nNepotřebujeme vyřešit vše naráz (tj. vykázat aktivitu), máme zájem o kvalitní a platné výsledky n ¤ ¤Základní společný problém: nJak vymezit případná témata pro (širší) průzkum ve škole? Adobe Systems Klima školy v diagnostické praxi i teorii Adobe Systems Explorace Různé účely zjišťování klimatu školy Evaluace a autoevaluace ̶Výzkum ̶Vychází z výzkumné otázky (širší zaměření) ̶Nástroje zohledňují i metodologické aspekty šetření ̶Nižší znalost kontextu školy ̶Případná náročnost na administraci a vyhodnocení není problém ̶Snaha o postihnutí všech potenciálně významných aspektů života školy Snaha o univerzální dotazníkové řešení Širší baterie položek (otázek) Náročnější pro respondenty (méně konkrétních položek) ̶Praxe ̶Vychází z konkrétních potřeb ̶Menší znalost metodologie (často nápodoba vzorů) ̶Velká znalost kontextu školy ̶Požadavek na jednoduchost administrace i vyhodnocení ̶Snaha o postihnutí konkrétních aspektů života školy ̶Různé účely použití – např. Screening Řešení konkrétních problémů Adobe Systems Odborně problematické diagnostické nástroje ̶Sporná teoretická východiska (představa o ideálních vlastnostech školy je nedostupná, problematická, zastaralá či k „doptání u experta“). Nárůst v souvislosti s projekty EU a MŠMT (ekonomický zájem). ̶Zastaralý překlad zastaralé zahraniční metody (Mám zkopírovaný dotazník i klíč! Heč!) – otázka do pranice – co má společného ideální australská škola 70. let se současnou českou? ̶Sporné psychometrické parametry (Socioklima, B3 a B4) – pužijeme tu statistiku, která dá „hezčí výsledky“; skór uprav podle zkušeností se třídou ̶Barvy školy, života – znáte z televize https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/213452801240010/obsah/248183-projekt -barvy-zivota/ ̶A uvítám i Vaše tipy, přibývají rychle :D ̶ ̶ Adobe Systems 34 Klima bez dotazníků Zápatí prezentace Adobe Systems Zápatí prezentace 35 Šlo by to i bez výše uvedeného? Hm. Meme? ̶Meme Generator: Make Memes Online for Free Nalezený obrázek pro školní třída meme Nalezený obrázek pro školní třída meme Nalezený obrázek pro školní třída meme Nalezený obrázek pro školní třída meme Nalezený obrázek pro školní třída meme Nalezený obrázek pro školní třída meme Nalezený obrázek pro školní třída meme GEN Z SLOVNÍK | WeDigital (může se hodit) Adobe Systems Při diagnostice nutno zvážit kontext a možnosti ̶Např. práce s jedním žákem ve ŠPP má jiný kontext, než preventivní práce s celou třídou (volba jiných metod atd.) ̶V řadě případů poskytnou semiformální postupy (pozorování, skupinové hry či aktivity atd.) dostatečnou informaci pro práci se třídou a ve třídě ̶Ve speciálních případech (i.e. šikana) je diagnostický postup dán závazně metodikou viz https://www.msmt.cz/file/38988/ Adobe Systems O školním prostředí ale víme spoustu věcí i „bez dotazníků“ ¤Vlastní pocit ¤Informace od učitelů ¤Informace o žácích a od žáků ¤Informace od rodičů, absolventů… (neformální) ¤ ¤Hospitace a praxe studentů ¤Noví zaměstnanci… (nezaujaté oči vidí přesněji, netrpí „provozní slepotou“) ¤ ¤Hodnocení inspekcí ¤Srovnávací výkonové testy … (pohled „zvenku“ aneb Jak se nám to stalo?) Adobe Systems 38 Jak je to s dotazníky? Pero umístěné nad řádkem podpisu Zápatí prezentace Adobe Systems Sociometrie ̶Autor metody - J. L. Moreno; ̶V praxi součástí metodického doporučení pro řešení šikany (což není ideální nápad s ohledem na jednoduchost této metody) ̶zjištění struktury vzájemných vztahů v malé _terapeutické_ skupině (intenzita, polarita) ̶cesta ke zjištění sympatií, antipatií ̶člen skupiny hodnotí pozici jiného člena ve skupině (nebo i svoji pozici) ̶formulace sociometrické otázky ̶(„S kým bych chtěl jet na výlet?“ „Vedle koho bych chtěl sedět?“) ̶Odpovědí je jméno člena(ů) skupiny Více mj. na http://en.wikipedia.org/wiki/Sociometry ̶ Adobe Systems Zásady sociometrie ̶Moreno formuloval tyto zásady sociometrie a) musí být vymezeny hranice skupiny, b) osoby ve skupině se musí dobře znát, c) jasně formulovaná otázka, d) důvěryhodnost osoby zajišťující sociometrii, e) pravidla týkající se počtu - otázek, možností voleb, negativní volby Adobe Systems Zápatí prezentace 41 Sociometrický ratingový dotazník (SO-RA-D) Adobe Systems Zápatí prezentace 42 (…) A nějaké příklady lepší praxe by byly? Adobe Systems Zápatí prezentace 43 Klima jeho diagnostika ve výzkumu i školní praxi Vzniklo v návaznosti na národní projekt MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014; plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“) Adobe Systems Příklad konkrétního řešení problematiky ̶Vzniklo v rámci národního projekt MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014 - plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“) ̶ ̶V roce 2013 projekt byl oceněn Českou asociací pedagogického výzkumu za přínos pro výzkum i školní praxi ̶ ̶Cílem projektu bylo vytvořit 30 nástrojů, které by mohly pomoci školní praxi v procesu vlastního sebehodnocení ̶Nástrojem je míněna široká škála technik od hospitačních archů, přes návody k vedení skupinových aktivit učitelů až po „klasické dotazníky“ Adobe Systems Praktický rámec – nabídka řešení ̶Zadání projektu „Cesta ke kvalitě“ ̶Několik omezení čas, rozsah pilotní studie, obsah dalších nástrojů … ̶Tvorba on-line administrované metody s automatickým vyhodnocením a generovanou zprávou „Co nejjednodušší z hlediska uživatele – kooordinátora autoevaluace ve škole.“ ̶Možnost opakovaného zadávání s ohledem na různé oblasti zájmu školy ̶Konkrétní potřeby škol (ve smyslu vedení škol) ̶Informace o prostředí školy ̶Podklady pro rozhodování ̶Výběr obsahu i nástroje v rukou školy (nenabízíme odpovědi na otázky, které si škola neklade) ̶ ̶…a v neposlední řadě příležitost k zamyšlení pro účastníky Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Teoretický rámec pro přípravu nástrojů ̶Evidence based a practice based přístup ̶(Jiří Mareš, 2009) ̶Psychologie dotazování ̶(Tourangeau, Rips, Rasinski, 2000) ̶Klasická teorie testů ̶(Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) ̶Klima školy, třídy, sboru; kultura školy ̶(Jiří Mareš, Ježek, Jan Mareš, Urbánek, Hloušková, Pol…) ̶Zvládání školní zátěže ̶(Jiří Mareš, Kohoutek…) ̶(…) ̶ Adobe Systems Příprava nástrojů I ̶Několik setkání s panelem ředitelů (osloveni na základě prezentace v dalších aktivitách projektu) ̶Jaké jsou zkušenosti s anketami v konkrétních školách? ̶Jaké informace považujete za užitečné prostřednictvím anket získat? ̶Diskuse nad anketami používanými ve školách zapojených prostřednictvím zástupců do panelu. ̶Návrh tří základních variant anket (učitelé, žáci, rodiče), jejich zkrácení, zkušenosti s pilotáže. ̶Doporučení pro přípravu a administraci. ̶Zpětná vazba na obsah manuálu. ̶Pilotní ověření online nástroje ̶Školy, které se zapojily z vlastního rozhodnutí ̶Školy oslovené v rámci projektu (doplnění vzorku) Adobe Systems Příprava nástrojů II ̶Analýza dat získaných dat, finalizace manuálu. ̶(Příprava souhrnného online vyhodnocení v pro školy, které zadají ankety všem skupinám) ̶ ̶Vytvořeny různé varianty nástrojů ̶Podle typu škol od škol mateřských přes základní včetně speciálních až po školy střední (gymnázia, střední odborné školy, střední odborná učiliště a integrované školy), i pro školy specifického zaměření (základní umělecké školy, konzervatoře). Adobe Systems Klima učitelského sboru KUS (pro učitele) ̶Pět oblastí, čtyřbodová škála, standardizace ČR i SR: ̶(Podpora vedením, pevnost vedení, angažovanost, frustrace, přátelské vztahy ve sboru) ̶více ̶https://journals.muni.cz/pedor/article/view/2433 Adobe Systems 52 Příklad nástroje upravitelného podle požadavků konkrétní školy Pohled na pravítko s horním úhlem na bílém pozadí Zápatí prezentace Adobe Systems Ankety pro… ̶Autory jsou Mgr. T. Kohoutek a Mgr. et Mgr. Jan Mareš ̶Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ̶Tři varianty (pro učitele, žáky i rodiče) s možností výběru 30 z cca 150 položek v každé variantě k zjištění názorů na různé oblasti školního života ̶Varianty nabízejí v rámci okruhů modifikované formulace otázek ̶ Adobe Systems Ankety pro učitele – oblasti k výběru Adobe Systems Anketa pro žáky – Oblasti k výběru Adobe Systems Anketa pro rodiče – Oblasti k výběru Adobe Systems 57 Příklad „nedotazníkové“ metody pro žáky prvního stupně ZŠ Zápatí prezentace ; Adobe Systems Zápatí prezentace 58 Společenství prvního stupně. Dotazník pro žáky formou počítačové hry Adobe Systems Popis nástroje ̶Nástroj zjišťuje postoje dítěte k 18 klíčovým pojmům: ̶moje paní učitelka; známky; přestávka; naše třída (místnost); moji spolužáci; kluci; holky; družina; žáci z vyšších tříd (starší žáci); běhání (lítání) ve škole; oběd ve školní jídelně; paní vychovatelka z družiny; školní záchodky (WC); poznámka; tělocvik; počítače; šatna; kroužky ve škole ̶Klíčové pojmy se postupně po jednom zobrazují v horní třetině obrazovky (pojem, obrázek, audio pro nečtenáře a špatné čtenáře) ̶Ke klíčovým pojmům jsou přiřazovány atributy ̶Na konci je dítě požádáno, aby seřadilo všechny atributy podle toho, jak se mu líbí či nelíbí. ̶Sledují se postoje k pojmům prostřednictví vztahu k referenčním pojmům: ̶Nejoblíbenější pohádková postava, kterou máš rád(a) ̶Zlá pohádková postava, kterou vůbec nemáš rád(a) ̶Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu ̶ ̶ Adobe Systems Jak to vypadá? Adobe Systems ̶ Adobe Systems Jak vypadají výsledky? Adobe Systems ̶Možnost srovnat výsledky s orientačními normami. ̶ ̶Jeden z velmi populárních nástrojů. ̶ ̶Vhodný i pro malotřídní školy. Adobe Systems 64 Příklad screeningového nástroje pro žáky Školní materiál v krabici Zápatí prezentace Adobe Systems Předcházení problémům v chování žáků ̶Autorkou je doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. ̶Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ̶35 položkový dotazník pro žáky k vyhodnocení silných a slabých stránek školního života ve faktorech ̶Škola je místo, kam/kde zažívám Úspěch a příležitost Negativní prožívání Vztah učitel – žák Školní status Formování (podpora) Interakce s vrstevníky ̶Škála: rozhodně ano–spíše ano-spíše ne-rozhodně ne ̶ Adobe Systems Ukázka položek dotazníku Škola je místo, kde… ̶Úspěch a příležitost vymezují indikátory: ̶rád se učím, ̶vím, že mohu dosáhnout dobrých výsledků, ̶jsem často zvědavý, ̶hodně se toho naučím, ̶učitelé se zajímají o mé názory. ̶Negativní prožívání vymezují indikátory: ̶cítím se osaměle; ̶učitelé mě nemají rádi; ̶učitelé některé žáky upřednostňují. ̶Interakci s vrstevníky vymezují indikátory: ̶těším se na přestávku, ̶kde mě spolužáci přibírají k různým hrám, ̶kde je o přestávkách dobrá zábava, ̶se spolužáky si rádi povídáme, ̶s kamarády děláme mnoho zajímavého. ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 67 Příklady dalších metod Složité matematické vzorce na černé tabuli Zápatí prezentace Adobe Systems Příklady metod – tematické kresby Např. „Jak si ve škole pomáháme“ – v rámci projektu CPIV Adobe Systems Kresby, fotky a další spíše projektivní nástroje ̶Nutný rozhovor nad produktem (jak to autor či autorka mysleli) ̶ ̶Další příklady metod ̶Tematické slohové práce „Můj den v naší škole“ ̶Fotografická soutěž (místo, kde se ve škole cítím nejlépe a nejhůře) ̶Nedokončené věty („Naše paní učitelka je…“) ̶Reflexe běžných aktivit (jak jsme připravovali… webovou prezentaci, online výuku, kolegiální supervizi, projekt, IVP pro žáka XY…) Adobe Systems Klasické Dotazníky (třída) – příklad (CES) standardizován v IPPP pro českou populaci; normy z konce 90. let Škály: učitelova pomoc, orientace žáků, vztahy mezi žáky, zájem o výuku, klid a pořádek, jasnost pravidel Adobe Systems „Zbyňku, nezlob se“ aneb Možnosti mapování kultury a klimatu na VŠ ústavu pomocí tvorby deskové hry Adobe Systems Cíle projektu ̶Přiblížit praktické problémy týkající se explorace klimatu a kultury ve výuce VŠ kurzu na FSS MU (Pedagogická a školní psychologie – příklad jaro 2009; nyní rutinní seminární projekt v Bc. i Mgr. studiu; na PdF MU v předmětu Aplikovaná sociální psychologie); testováno třídními učiteli i ŠP na řadě škol („zábavná blbina se zajímavými výstupy..“) ̶Vyzkoušet příklad formativně diagnostického postupu "in vivo" (psychologie bez dotazníků) ̶Ukázat možnosti explicitního sdílení hodnocení různých aspektů vzdělávací reality (proces i výsledek sdílení) ̶Podpořit diskusi o výuce jako takové v návaznosti na další evaluační aktivity prováděné na FSS i MU jako celku (př. studentské předmětové ankety) Adobe Systems Geneze nápadu ̶Vnímání a hodnocení výuky studenty jako sociálně konstruovaná realita ̶sdílené významy, hodnocení, emoce, specifické komunikační projevy… ̶Kultura i klima jako narativní struktura, žánr ̶proces edukace jako individuální hrdinský epos ̶(počítačová či desková) hra na hrdiny jako studujícím známý formát ̶per aspera ad astra - jednotlivé úkoly (questy) vedou dokončení studia (získání diplomu jako vítězství ve hře) ̶Jak to realizovat? ̶Jednodušší karetní hra (Černý Petr, BANG!) – vhodná spíš pro situace zkoušení ;) ̶Komplexnější karetní či deskové hry (Magic atp.) – příliš složité pro daný účel; jejich struktura není obecně známá ̶„Něco jako Monopoly nebo Člověče nezlob se, to zná každej!“ ̶ Adobe Systems Praktická realizace (II) ̶V semináři na kulturu a klima školy představen návrh variant deskové hry ̶Úkol skupinový, zdůrazněna anonymita přispěvatelů (vč. nabídky anonymizovaných forem komunikace - „schránka důvěry“) ̶Vyhrála možnost „něco jako Člověče nezlob se, s úkoly…“; spontánně je použito křestní jméno vedoucího katedry („Zbyňku, nezlob se!“) ̶Již v semináři došlo k živé debatě nad jednotlivými úkoly ̶Jako (sub)téma se objevuje možnost hraní v roli některé „známější“ studentské osobnosti, objevují se „známé historky“ ̶Je vysloven požadavek, aby s výsledkem seminárního cvičení bylo seznámeno vedení katedry; návrh na dárkové balení a předání hry na vánočním setkání katedry jejímu vedoucímu - je většinově přijat ̶Studenti jsou rozděleni do čtyř pracovních skupin Přijímací řízení 1.-3. ročník studia ̶Navzdory organizačním potížím se podařilo odehrát jedno kompletní kolo hry (od přijímaček k SZZ) s menší skupinou studentů místo semináře zrušeného vedením fakulty (potřeba prostor pro konferenci) ̶ ̶ ̶…dále testováno na studujících na PdF, středních školách, druhém stupni ZŠ a od 3. ročníků ZŠ (výchovní poradci, třídní učitelé, školní psychologové) – typicky dvě třídnické / vyučovací hodiny (příprava kartiček s úkoly a herního plánu, poté vlastní hra s implementací úprav). Velmi pozitivní zpětná vazba (způsob, jak se zeptat na věci, o kterých nevím nebo se na ně nejde zeptat) Adobe Systems Praktická realizace - problémy ̶V soukromých debatách studenti konzultují „míru anonymity“ a „míru serióznosti“ skupinově předkládaných návrhů ̶S návrhy přicházejí i někteří kolegové ̶V diskusním fóru předmětu se rozbíhá debata nad skupinovou spoluprací (viz ukázka I) ̶Finalizace návrhů a vnitroskupinová debata se přesouvají do „privátních kanálů“ (skupinové maily, osobní setkání „u piva“ atp.) ̶Objevují se individuální obavy z vizualizace některých návrhů i vyjádření nesouhlasu s některými návrhy chystanými zbytkem skupiny Adobe Systems Ukázka III - Výsledky Adobe Systems Ukázka V – Výsledky: Skupina „1. ročník“ Adobe Systems Ukázka VII. – Výsledky: Skupina 3. ročník Adobe Systems Ukázka IV – Výsledky: Skupina Přijímačky, SZZ ̶Spirálové hrací pole, v něm dobré a špatné značky (např. usměvavý vs. mračící se panáček). Při stoupnutí na ně si hráč vylosuje buď z balíku karet, které mu pomohou, nebo naopak uškodí. ̶Jednou z „pomáhajících“ karet je i „Kroutilová“ (sekretářka katedry), kterou si hráč nechává u sebe a pomáhá mu v nepříjemných situacích. ̶ Vylosovaná karta obsahuje vždy více úkolů, protože každý semestr je odlišný. ̶Přijímačky : Protože test SCIO je založený na náhodě, hráč hází kostkou, dokud mu nepadne 6 a může začít hrát ;) ̶Státní závěrečná zkouška ̶Posledních 11 polí je označených jako „státnice“. Při šlápnutí na libovolné z nich se losuje karta ze speciálního balíku (viz níže). Jakmile člověk překoná toto „učení na státnice“, čeká ho samotná zkouška. Vylosuje si z balíku karet zkoušejících 4 zkoušející. Každá karta obsahuje fotku dané osoby (stáhnout z ISu), jméno, tituly, a zejména bodovou hodnotu. Hráč sečte bodovou hodnotu celé zkoušející komise, přičte postihy a odečte bonusy, které získal ve státnicových polích, a následně hodí čtyřmi kostkami. Hodí-li víc, než je součet, státnice udělal a vyhrál. Hodí-li stejně nebo méně, státnice neudělal, a opakuje je příští semestr – vrací se na poslední pole předchozího semestru. ̶Seznam učitelů: Vybíral 5 Vaculík 5 Ježek 5 Řiháček 3 Šipula 4 Vančura 2 Smékal 1 Plaňava 2 Pavlíková 1 Štěpánková 4 Michalčáková 2 Macek 3 Čermák 3 Poledňová 1 Lacinová 2 Mareš 3 ̶Seznam úkolů: 1. Nedal jsi poslední zkoušku, místo, aby ses učil na státnice, musíš se učit na ni, místo na státnice. Uber si 2 body. 2. Den před obhajobou bakalářky pořád nemáš od svého oponenta posudek. Umři a vrať se o 5 polí zpět. 3. Jsi pozadu s odevzdáváním bakalářky, nestíháš a přicházíš po termínu odevzdání. Máš-li kartu Kroutilová, je to v suchu, mile se na tebe usmála a převzala si od tebe ten tvůj výtvor. Nemáš-li kartu Kroutilová, je to v pytli, Kroutilová je nemocná a Vybíral se ti vysměje do tváře. Vrať se na start 3. ročníku. 4. U obhajoby diplomky tě tak rozhodili, že druhý den u státnic nevíš, která bije. Odečti si 3 body. 11. Tvoje státnicová komise je složená z těch, co miluješ, a hlavně oni tebe. Přičti si 2 body. 12. Šrotil ses intenzivně, až jsi v den D zaspal a dobíháš s jazykem na vestě v oblečení, co vypadá, jako by ho v noci přežvýkal dobytek. Máš-li Kroutilovou, nic se neděje, jinak si odečti 2 body. 13. V metodologii si vytáhneš diskurzivní analýzu nebo jiný nesmysl, o němž nikdo moc neví, co to je. Vaříš z vody. Odečti si 4 body. (… 39 možností celkem) pruh+znak_FSS_15_gray+zeleny_RGB 5 pruh+znak_FSS_15_gray+zeleny_RGB 3 Adobe Systems Zjištění (výběr) ̶Studenti jsou schopni reflektovat jak náročnost kurzů, tak i zvláštnosti učitelských osobností ̶Obsahy úkolů či situací mají reálný, ale i nadsazený základ ̶Reflektují i širší kontext vč. osobního života vyučujících ̶Diskusi navozuje jak příprava herního plánu a pomůcek, tak i reálná herní aktivita ̶Většina zúčastněných vnímá aktivitu jako přínosnou, vč. účastníků méně aktivních v procesu vzniku ̶Problémy reprezentované herními prvky lze se studenty snadno diskutovat Adobe Systems Zjištění (pokračování) ̶Popsaný postup je následně s úspěchem využit i v jiných edukačních kontextech (2. st. ZŠ, SŠ, VŠ) ̶princip hry funguje, pravidla a úkoly jsou pochopitelně jiné Adobe Systems Literatura - výběr ̶Monografie a bulletiny na webu NÚV - http://www.nuov.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu ̶Evaluační nástroje na portálu evaluačních nástrojů http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ̶Web a sborníky na http://www.klima.pedagogika.cz ̶RÝDL, Karel. Kvalita a hodnocení ve vzdělávání: Výkladový slovník [online]. Praha: NÚOV [2010] [vid. 18. 7. 2011]. Dostupné z: http://slovnik.evaluacninastroje.cz/ ̶POL, M. a kol. Kultura školy. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity v Brně, 2005. ̶ ̶Nedopručené a podezřelé metody jako Barvy školy, Socioklima aj. A některé nepodařené mnografie… ̶ https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/132 ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 83 Další zroje ̶Podcasty ̶Hovory z kabinetu https://podcasters.spotify.com/pod/show/daniel-prau017e341k/episodes/11-Jana-Blake---se-koln-psycho lokou-nejen-o-empatii--ikan-a-duevnm-zdrav-edv04r/a-a2602ic https://podcasters.spotify.com/pod/show/daniel-prau017e341k/episodes/33---Marie-Gottfriedov---Kad-b y-se-ml-ve-kole-ctit-vtan-e2bstbq/a-aajth81 ̶ ̶Pořady ČT ̶Ochránce (negativní příklady) https://www.ceskatelevize.cz/porady/12003187354-ochrance/ ̶Jak se dělá dobrá škola (pozitivní příklady) https://www.ceskatelevize.cz/porady/13743448133-jak-se-dela-dobra-skola/ ̶Weby ̶https://www.prahaskolska.eu/marketa-popelarova-ucitele-by-meli-umet-vytvaret-pro-zaky-bezpecne-pro stredi/ ̶https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/17293/SKOLA-JAKO-OCHRANUJICI-PROSTREDI.html ̶https://www.coneviteoskole.cz/jak-na-bezpecne-prostredi-ve-tride/ ̶https://www.eduin.cz/clanky/bezpecne-prostredi-ve-skole-zaci-se-k-sobe-chovaji-tak-jak-to-vidi-u-u citelu/ ̶ ̶https://www.facebook.com/nevypustdusi/ ̶https://nevypustdusi.cz/infografika/?type=ucitele Adobe Systems Subkultury (mluvíte jazykem jejich kmene?) ̶Proč se tématem zabývat Často v podobě (pop)kulturních odkazů, používání příměrů z oblíbených seriálů atd. Dobře využitelné při úpravě výukového obsahu (a zvýšení motivace) či při reflexi učiva / výuky Příklad práce s částí obsahu – memy https://padlet.com/foramencranialis/esk-pedagogick-galerie-memes-ukk54gtg9hmojuy ̶Zdroje EdSci např. zde nebo zde; případně v knize SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010). Nebo https://www.ceskatelevize.cz/porady/10727240820-kmeny/ ̶Stručná sociologická definice - https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Subkultura_ml%C3%A1de%C5%BEe Adobe Systems 85 Reflexe, supervize Nutnou součástí práce s lidmi Blog Archivy - Strana 4 z 6 - Nevypusť duši Zápatí prezentace