OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE ŠKOLNÍ PEDAGOGIKY + APLIKAČNÍ ÚKOLY 1. Škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. (a) objasněte funkce školy v současné společnosti. (b) posuďte proměnu školy v souvislosti s proměnou kurikula a společnosti. 2. Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní). Práce učitele s kurikulem. Vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. Učebnice, učební materiály. (a) přiřaďte vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním pojetím/teoriím kurikula (esencialismus vs. progresivismus aj.); (b) identifikujte klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného oboru; (c) na základě prostudovaného ŠVP zvolené školy charakterizujte deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP; (d) uveďte, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. 3. Příprava učitele na výuku. Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. (a) uveďte příklady formulace cílů kognitivních, afektivních a psychomotorických, (b) klasifikuje cíle výuky a učební úlohy dle úrovní vybrané taxonomie, (c) kriticky posuďte náročnost cílů výuky podle reálných schopností žáků, (d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky s různými vzdělávacími potřebami. 4. Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty. Organizace výuky (využití času, přiměřené tempo, strukturovanost), zprostředkování cílů a obsahů (jasnost, strukturovanost, soudržnost), učební úlohy (kognitivní aktivizace), podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů). (a) vysvětlete, jaké činnosti spadají do organizace a řízení výuky; (b) zdůvodněte, jak organizace výuky souvisí s její kvalitou; (c) na příkladech ilustrujte důvody nekázně ve výuce a navrhněte možná řešení; (d) navrhněte učební úlohy s různou úrovní kognitivní náročnosti, přičemž aplikujte principy kvalitní výuky. 5. Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a jednání. Aktéři a procesy výuky. Učitel a žák ve výukové interakci, kvalita a efektivita výuky, organizace výukového procesu, reflexe výukového procesu. (a) aplikujte své vědomosti a dovednosti při analýze výukového procesu a zhodnocení jeho kvality a efektivity na základě své zkušenosti z praxe; (b) proveďte reflexi vlastní vyučovací hodiny a na jejím základě navrhněte alteraci. 6. Realizace výuky. Vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média. Diferenciace. (a) navrhněte vhodné výukové metody, organizační formy a materiální didaktické prostředky (učebnice a další média) pro výuku vybraného učiva; (b) na příkladu konkrétního učiva kriticky posuďte a ověřte vhodnost zvolené metody. c) navrhněte různé způsoby diferenciace pro vybranou skupinu žáků. 7. Hodnocení žáků. Formativní a sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení a validita hodnocení, kompetence, strategie osvojování klíčových kompetencí (a) navrhněte vhodné diagnostické metody a nástroje s ohledem na jejich silné a slabé stránky; (b) aplikujte své vědomosti a dovednosti při tvorbě návrhu způsobu hodnocení konkrétní vyučovací hodiny/výukové aktivity; (c) stanovte cíl výuky a adekvátní způsob hodnocení úrovně jeho dosažení.