Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU 1.Docházka: nejméně 80% (10 z 13) 2.Odevzdávání úkolů před setkáním (četba apod.): nejméně 100%. Odevzdávárna. 3. ¡úkol na příště (do Odevzdávárny): 1.Co to je a o čem je dual-process theory (teorie duálního procesu)? 2.Vymyslete dvě otázky, které vás k tomuto tématu napadly. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Výsledek obrázku pro kognitivní sternberg Sternberg, R. J. (2002, 2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. Eysenck, M. W., Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Obsah obrázku text, obloha, snímek obrazovky, venku Popis byl vytvořen automaticky ¡Modely v psychologii ¡Architektonika nervové soustavy a vědomí ¡Lidská paměť a učení ¡Osvojování si jazyka a pojmů ¡Vztah jazyka a vědomí ¡Věda o duševních stavech a procesech, o substrátu psychických dějů (neuropsychologie), o vývoji a evoluci psychiky, o chování, o duševních poruchách a jejich terapii… atd. ¡ ¡Je to věda, která je jednak přírodní vědou a jednak humanitní vědou.= vědy historické, filologické, filosofické, teologické a vědy o kultuře a umění ¡Sdílí tedy ve svých částech metodologii přírodních a humanitních věd. ¡ ¡Vyvinula se z protopsychologie, kterou pěstovala filozofie (srov. původ psychologie v Lipsku): filozofie duševních stavů a procesů. ¡Tato protopsychologie se vyvinula z lidového pojetí mysli, z lidové psychologie (srov. rčení, mudrosloví). ¡Lidová psychologie se vyvinula z vrozené teorie mysli. ¡ ¡Moderní psychologie disponuje s 4 typy modelů: 1.Předvědecké introspektivní modely (sociálně široce sdílené), intuitivní, tvoří východisko vědeckých modelů. 2.Experimentální a empirické modely, neintuitivní jako všechny následující. 3.Neuroanatomické modely. 4.Psychopatologické a psychodynamické modely. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Výsledek obrázku pro memory system dle: Thompson & Kim, 1996 Druhy dlouhodobé paměti http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1364661300015382-gr2.jpg ¡Lidský mozek váží 2% hmotnosti, nicméně spotřebuje 20% zdrojů. ¡Mozek člověka ztrojnásobí (3,26) svoji velikost od narození do dospělosti. ¡Mozková kůra člověka má 4 krát větší plochu než mozek šimpanze (rozdíl v genotypu je 1,23%). ¡První neuropsychologické teorie byly založeny na kazuistikách zraněných vojáků. ¡ ¡ SouvisejÃcà obrázek Související obrázek ¡ Výsledek obrázku pro manatee brain Výsledek obrázku pro cerebral cortex visual ¡ http://scicurious.scientopia.org/wp-content/uploads/sites/3/2011/05/primary-olfactory-cortex.jpg https://protoplasmix.files.wordpress.com/2012/03/olfactory_system.jpg ¡ http://www.shoreline.edu/dchris/psych202/Images/vision/Vision%20Pathway.jpg Výsledek obrázku pro cerebral cortex visual Image result for visual cortex edges and lines Higher-order visual pathways and the CVI brain – Perkins ... Výsledek obrázku pro visual cortex chimpanzee Broca's Area & Wernicke's Area: Speech and Language | Biomed Guide ¡Gratacós, 2022, www.ernestoprietogratacos.com http://www.ritholtz.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/my-brain-hurts.png ¡ Výsledek obrázku pro brain connectome ¡Zakladatelem asi S. Freud (1991). ¡Jeho teorie jsou podnětné pro osobní život i pro psychopatologii, ač je mnohé jinak, než si myslel. ¡Jeho teorie jsou dobře pochopitelné a aplikovatelné (psychoanalýza v umění, v kritice, v sociálních vědách atp.), ale téměř neverifikované experimentálně. ¡Lidský genom je složen z: ¡2% genetické informace (exony a introny) ¡98% tvoří nekódující DNA ¡42%!! je tvořeno retrotranspozony = retrovirovými řetězci – datování těchto vpisů do DNA druhu potvrzuje evoluční strom. David Baltimore (jeden z objevitelů reverzní transkriptázy): „the genome looks like a sea of reverse-transcribed DNA with a small admixture of genes“. ¡Problém genotyp-fenotyp: ¡Nejdelší DNA (lidský má 3 miliardy bází, 1m): ¡Protopterus aethiopicus (bahník východoafrický) – 133 miliard ¡Paris japonica - 150 miliard ¡Polychaos dubiumi – 670 miliard http://media-1.web.britannica.com/eb-media/80/55080-004-189D5919.jpg http://www.arcella.nl/sites/default/files/platenvanamoeben/Polychaos-dubium-BBtr-30-um-2.jpg Claim: White flower has world's longest genome Hrotnatka obecná ¡Člověk má zhruba 20 – 25 000 exonů. ¡70 000, když počítáme všechny geny. ¡ ¡Hrotnatka obecná (Daphnia pulex) má 31 000 exonů. ¡ ¡Topol chlupatoplodý (Populus trichocarpa) – 45 000 exonů. ¡ ¡Bičenky (Trichomonas sp.) – 60 000 exonů ¡(dle Madigan et al., 2014) ¡ ¡Genotyp x nervová soustava: vztah tvůrčího programu (vliv náhody) a výsledku programu: konektom mozku. ¡Konektom x vědomí (prožívání). ¡Srov. vliv pohlavních orgánů na psychiku, vliv Downova syndromu, vliv úbytku neurotransmiterů... ¡ ¡Geneticky jsou předávány vzorce chování do úrovně: vrozených reflexů. Jak dlouho budou některé z těch našich existovat? ¡ ¡Plus možnosti vrozenosti učícího se systému: Imprinting vizuální, chemický (K. Lorenz) a druhy učení. ¡Otázka tzv. vrozených vzorců chování jako je stavění hnízd, migrace, zásnubní tance atd., které jsou velmi složité (významný vliv učení od starších). ¡ ¡Existuje i nepřehlédnutelný vliv kultury na genom: ¡Tolerance alkoholu (10-6 000 BC), ¡tolerance laktózy (8-6 000 BC), ¡a světlá pleť – 3 000 BC – jámová kultura na Ukrajině. ¡Genom na změny kulturního rázu reaguje celkem „rychle“. Vznik dalšího zpětnovazebného systému. http://www.dabase.org/LorenzAndGeese4.jpg ¡Např. mozek v prvních dvou letech ztrojnásobuje svoji velikost. Dospělý má cca 50-100 miliard neuronů. ¡Navíc každou sekundu vyrůstá z neuronů zhruba cca 250 miliónů dendritů a vytváří synapse (tak u krysy). ¡Některá spojení mezi neurony i celými oblastmi vznikají automaticky, jiná jen na základě zkušenosti v určitých obdobích: např. myši chované v temnu zrakově nikdy nedoženou normálně se vyvíjející se myši; kočky chované ve stroboskopickém prostředí si nevyvinou korové buňky citlivé na pohyb. (Hunt, 2000, s. 350) ¡ ¡To svědčí o souběhu „neměnného“ zrání a náhodného vlivu prostředí. ¡ ¡Lidský vývoj (ontogeneze) je předpřipraven geneticky (jak obsahově, tak i fázováním: např. rozdílný věk dospívání u homininů), předpokládá však přítomnost určitých mimogenetických faktorů (společnosti). ¡Zdravý biopsychsociální vývoj jedince předpokládá přítomnost dalších lidí. ¡ ¡Genotyp předurčuje fenotyp (tělo a konektom člověka). Ale je nutno uvažovat i epigenetiku, popř. i epitranskriptomiku. ¡Nicméně sociální prostředí má na člověka také významný vliv. ¡ ¡Dítě v podnětném prostředí se naučí mnohem více než v nepodnětném. ¡Na druhou stranu tu jsou určité limity: např. dítě s DS (trizomie 21. chromozomu) má svoje limity i v podnětném prostředí. ¡ ¡Srov. DS jako model vztahu genotypu a projevu na úrovni kognice. ¡(Gen FOXP2) ¡ ¡ ¡Proč mají lidé tak velký mozek? (moderní lidské vynálezy dneška jej těžko vysvětlí, neb zhruba stejnou velikost měl již před 200-300 tisíci lety). ¡ ¡R. Dunbar a jeho social brain hypothesis: primáti si vyvinuli neobyčejně velký mozek (v poměru k tělu), aby řídil neobyčejně komplexní sociální systémy, ve kterých žili. Počet sociálních vazeb (resp. velikost skupin) je u primátů přímo úměrný velikosti mozku. ¡ Výsledek obrázku pro social brain hypothesis