Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ¡Zjistěte, jaký je rozdíl mezi krátkodobou a mezi pracovní pamětí. ¡Vymyslete dvě otázky, které Vás v souvislosti s pamětí napadají. ¡Odevzdat do Odevzdávárny : „Pracovní paměť“ ¡Co to je? ¡ ¡Otázky: ¡Neplést s dual coding theory (Allan Paivio, 1971): máme dva systémy na zpracování verbálních (logogen) a neverbálních (imagen) informací. ¡Na počátku stojí otázka: ¡Je mysl (nebo inteligence) jednotnou, na všechny oblasti života zaměřenou schopností, ¡nebo je skupinou jednotlivých „modulů“ zaměřených na relativně úzkou oblast? ¡ ¡Teorie duálního procesu se kloní ke druhé možnosti. ¡Evolučně je výhodnější, aby jedinec vlastnil řadu jednotlivých subsystémů, než vzájemně podmíněný komplex jediného systému: Když se něco pokazí, většina systému funguje dál! ¡ ¡ ¡(srov. vývojovou teorii J. Piageta!) ¡ ¡Jerry Fodor (1935 - 2017) ¡ ¡J. Fodor (1983, 1985) jako první rozpracoval myšlenku modularity mysli, tj.: lidský nervový systém je složen z mnoha kognitivních modulů. ¡Kognitivní moduly vznikly za různých okolností, vyvíjely se navzájem nezávisle a jsou určeny pro specifickou oblast adaptace. ¡ Výsledek obrázku pro jerry fodor ¡Mluví se o dvou skupinách modulů a procesů: ¡ ¡1. doménově specifické (domain-specific) procesy ¡ (týkají s jen úzkého výseku situací) = systém 1. ¡ ¡2. doménově obecné (domain-general) procesy ¡ (mohou se týkat všech situací a domén) ¡ = systém 2. ¡Daniel Kahneman (Myšlení pomalé a rychlé, 2002, 2011) a dual process theory popisuje zmíněné dva typy procesů jako systém 1 a systém 2. ¡Systém 1: domain-specific, implicitní, rychlé a automatické procesy (tzv. intuice). ¡Systém 2: domain-general, vědomé, pomalé a záměrné procesy přemýšlení. ¡Systému 1 je třeba dlouhý čas a úsilí ke změnám (pokud vůbec), systém 2 je rychleji ovlivnitelný. Systém 1 je přímo spojen s emocemi, systém 2 je ovládán pravidly. SouvisejÃcà obrázek ¡Je vlastně velmi nepříjemné uznat, že existuje něco jako systém 1 uvnitř naší mysli (systém 1 přitom nepochybně tvoří její větší a evolučně starší část!). •Po Koperníkovi (1543), který zbavil výsadnosti naší Zemi, •po Darwinovi (1859), který odhalil, že jsme zvířetem podobným opicím (z řádu Primátů), •po genetických výzkumech, které ukazují, že muži jsou to slabší pohlaví, •máme najednou uznat i to, že nejsme pány ve vlastní mysli (jak to naznačil už S. Freud (1899). • ¡To není nijak lehké uznat – staví se proti tomu příliš mnoho obran a zkreslení. ¡ Modularita mysli: Systém 1 Doménově specifické (domain-specific, systém 1) kognitivní moduly jsou: •zaměřené na relativně úzkou výseč vstupů (rozpoznání tváří, hlasu, úleková reakce), •relativně rychlé (milisekundy až sekundy), •automatické: člověk si je nemůže vypnout (viz zrakové klamy a výsledky sociální percepce), •jsou (kognitivně, introspektivně) málo přístupné: často nelze proces uvnitř doménově specifického modulu jemněji diferencovat (nevíme, jak poznáme něčí tvář, prostě ji poznáme), •jejich výstupy mají specifický (často velmi jednoduchý) formát (např. znám/neznám; OK/pozor! apod.). Většinou jsou napojeny na emoční systém. Zrakové iluze (ZI) Je několik typů ZI: 1. a 2. typ. ZI 1. typu jsou projevem určitého druhu automatického zpracování. Výsledek obrázku pro vertical horizontal illusion Jsou kulturně specifické (culture-specific), tj. nejsou univerzální. Výsledek obrázku pro ponzo illusion Související obrázek Mřížková iluze (grid illusion) Zrakové iluze druhého typu Nesouvisí tolik s automatickým zpracováním. Výsledek obrázku pro illusions neverending stairs SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro illusions neverending stairs Výsledek obrázku pro optical illusions Výsledek obrázku pro devils fork Analogie ve verbální formě: Šli dva a prostřední upadl. Systém 1 a různá kognitivní zkreslení Různá kognitivní zkreslení (cognitive biases), kterými se psychologie zabývá, jsou dokladem automatického fungování implicitních procesů systému 1. Jsou buď bug, nebo feature. Lidská mysl a emocionalita Většina modulů ze systému 1 je přímo napojena skrze limbický systém na náš emoční systém a skrze něj na náš endokrinní a vegetativní systém!! Příklady automatických procesů mimo naši vůli postihující sociální oblast: •Halo efekt, (sociální) stereotypizace, efekt prvního dojmu, konfirmační zkreslení (confirmation bias), efekt zakotvování (anchoring effect), efekt známosti (familiarity effect) aj. •Atribuční chyby. •heuristiky (= mentální zkratky, které jsou příkladem modularizace). •psychické obrany (např. iluze nadřazenosti, naivní realismus… ) • Příklady méně automatických, tedy systém 2 procesů (podléhajících však mnoha zkreslením): •Odhadování záměrů a myšlenek druhých (práce s teorií mysli). •mnoho zkr. souvisí s ToM (teorie mysli): iluze transparentnosti, Forerův efekt aj. Lidský rozum je domain-general (systém 2) Fodor popsal také domain-general procesy, které jsou (oproti domain-specific procesům): pomalé, neautomatické, řízené, většinou vědomé, mohou se vztahovat relativně k jakékoli oblasti a jsou ovlivněné globálními cíli jedince. Jsou mj. omezeny rozsahem pracovní paměti!! ALE: podmiňování má všechny atributy a není omezeno pracovní pamětí. ¡„System 2 concept is much broader than that of logical reasoning, including such ideas as an inhibitory role (suppressing pragmatic influences of System 1) and the ability to engage in hypothetical thought via supposition and mental simulations.“ (Evans, 2008, p. 262) ¡ ¡„In general, one of the strongest bases for dual-systems theory is the evidence that „controlled” cognitive processing correlates with individual differences in general intelligence and working memory capacity, whereas “automatic” processing does not.“ (Evans, 2008, p. 262) ¡ ¡Všichni tvorové mají kognici složenou ze systém 1 procesů. ¡Otázkou je, kde a jak se u člověka vzal systém 2. ¡ ¡Souvisí to s komunikací (i neverbální): chápejme komunikaci jako nástroj manipulace; pak je otázkou, co všechno budu komunikovat o svých záměrech a stavech, abych si příliš neublížil. ¡Právě tento modul, který zastavuje automatické procesy a rozvažuje, co ještě říci a co ne, je zárodkem systému 2 (srov. Dennett, 2017, s. 342). ¡ Systém 1 a systém 2 Systém 1 je bottom-up proces. Systém 2 je top-down proces. Všimněte si: systém 1 používáme i při takových finesách jako je správný pravopis: prostě si věc napíšeme, a když vypadá blbě, napíšeme to jinak – v tomto případě používáme statistické učení (což je nepochybně systém 1), místo top-down používání pravidel pravopisu. Steven Mithen (1996) A teorie vzniku systému 2 Postuloval 4 druhy inteligence: sociální, technickou, přírodní a řečovou. Zvířata (stejně jako naši předkové) vykazují poměrně malý transfer z jedné domény (inteligence) do druhé. Moderní člověk má domény mnohem propojenější. Mysl našich předků (heidelbergů a neandrtálců) byla prý jako švýcarský nůž: měla jen speciální nástroje určené konkrétním specifickým oblastem. Na přechodu mezi středním a mladým paleolitem (před cca 50-40 tisíci lety) došlo k propojení jednotlivých oblastí skrze kapacitu obecné inteligence. Hlavně díky řeči! – vznikly metafory v řeči a výtvarné umění (tam spojení člověka a zvířete). Člověk začal uvažovat o zvířatech i neživých věcech jakoby to byli lidé (a naopak). Začala vznikat doménově obecná inteligence (=systém 2). Výsledek obrázku pro mithen steven Image result for therianthropy trois freres Image result for therianthropy trois freres ¡