Zadání portfoliového úkolu „Vzájemné hodnocení – Motivace“ Tento úkol je formulován z perspektivy těch z vás, kteří v současnosti vykonávají učitelskou praxi nebo jsou jako učitelé zaměstnáni. Ti z vás, kteří jste praxi již absolvovali nebo jste byli jako učitelé zaměstnáni v minulosti, zpracujte prosím úkol na základě této vaší předchozí zkušenosti. Motivace žáka je jedním z nejskloňovanějších pedagogických termínů. Nejen začínající, ale i služebně starší učitelé si s motivací často nevědí rady, a hledají nějaký univerzální způsob, jak žáky zaujmout. Ten však neexistuje… Dokladem o tom může být i fakt, že ani níže doporučená literatura se zcela neshoduje, jak k některým aspektům práce s motivací přistupovat. Zadání úkolu: 1. Evidujte v průběhu vaší praxe jednání učitele (ať už vaše či jiných), které vedlo žáky k motivaci či naopak demotivaci v učení. 2. Co nejvýstižnější toto jednání popište a vysvětlete, jak v dané situaci k de/motivaci žáků v učení docházelo. 3. Uvažujte nad danými situacemi z hlediska vnitřní a vnější motivace. 4. Úkol uzavřete reflexí toho, co jste se během přemýšlení o de/motivaci naučili, co jste si uvědomili, případně jaké otázky si kladete. V reflexi se odkažte také na doporučenou literaturu (viz níže). Očekávaný výstup z úkolu: vaše „databáze“ nejrůznějších způsobů práce s motivací, která se stane součástí vašeho pedagogického portfolia a kterou budete moci využívat ve své další práci. Rozsah: 2-3 normostrany (1 normostrana = 1800 znaků vč. mezer) Další práce s úkolem (Je nutné dodržovat stanovené termíny! IS jednotlivé fáze úkolu řídí automaticky. Pokud nedodržíte termíny, IS vám neumožní úkol dokončit. Splnění úkolu je nezbytné k udělení zápočtu): 1. Vypracovaný úkol vložte v období 10.11. - 15.12. do odevzdávárny „Portfoliový úkol – první verze“, která je v odevzdávárně “Portfoliový úkol – Vzájemné hodnocení“. Systém automaticky anonymně přiřadí váš materiál k hodnocení vašim spolužákům. Nepište do materiálu Vaše jméno ani UČO, pokud chcete svou anonymitu zachovat. 2. V období 15.12. - 10.1. otevřete v ISu v aplikaci Vzájemné hodnocení položku s názvem “Portfoliový úkol – Vzájemné hodnocení” a vyplňte zpětnou vazbu k dokumentu, který Vám systém přiřadil. Zpětná vazba se automaticky průběžné ukládá. 3. V období 10.1. - 20.1. znovu v ISu v aplikaci Vzájemné hodnocení otevřete položku s názvem “Portfoliový úkol – Vzájemné hodnocení“. Tentokrát v pravém horním rohu změňte svou roli na “Odevzdávající”, abyste se dostali ke zpětné vazbě, kterou jste na svůj úkol dostali od Vašeho spolužáka. Zapracujte zpětnou vazbu Vašich kolegů do svého materiálu a výsledek vložte do odevzdávárny “Portfoliový úkol – druhá verze” dle své seminární skupiny Doporučená literatura: • Ginnis, P. (2019). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Euromedia Group. o Podobnosti mezi žáky, str. 19-24 + str. 34-35 o Žáci jsou rozdílní, str. 35-41 • Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2008). Respektovat a být respektován (3. vydání). P. Kopřiva – Spirála. o kapitola VII. Když budeš hodný, dostaneš za odměnu… Ty jsi ale šikula! Rizika odměn a pochval ve výchově a co namísto nich, str. 155-178 o kapitola VIII. Cukr a bič nebo vlastní chtění – Vnější a vnitřní motivace • Petty, G. (2013). Moderní vyučování (Šesté, rozšířené a přepracované vydání). Portál. o kapitola 5: Motivace, str. 57-72 o kapitola 6: Chvála a kritika, str. 73-85 • Dokoupilová, L., Gejgušová, I., Pravdová, B., & Tomášek, M. (2010). Metodika výuky českého jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita v Ostravě. o kapitola 3: Motivace, str. 27-34