Analyzing the result of the pupil’s activity Pedagogická diagnostika Katedra pedagogiky We can get datas about: a)psychological and mental state which is hidden, attitudes, values etc. b) b)skills, knowledge, preconcepts Individual attributes of pupils. Analyzing the result of the pupil’s activity Analyzing the result of the pupil’s activity • Short-term X long-term results of work • • Products, artefacts, hand-crafts, written exams, graphical or art works, notes, cribs, letters etc. • • Portfolio – package of pupil´s work per time span Projective methods ̶The pupil does not know the diagnostic intention. ̶It seems to be a game. ̶Unfinished sentences, incomplete pictures, … we expect „projection“ of personal tendency ̶Graphic methods – drawing of bewitched family, figure, … ̶Unfinished sentences test ̶ Literatura ̶M. Dvořáková. Diagnostika vnitřních podmínek výuky. In. Kalous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 189-190. ̶Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 207 s.28. ̶Gajdošová, L.; Šatánek, J. Otázky poznávania osobnosti žiaka a školském triedy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1996. 61 s. ISBN 80 – 88825 – 81 – 4. ̶Skalková, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. ̶Svatoš, T. Pedagogická interakce a komunikace pohledem kategoriálního systému. Studia paedagogica, roč. 16, č. 1, rok 2011. Dostupné z: www.phil.muni.cz/journals/sp ̶Mertin, V. , & Krejčová, L. 2016. Metody a postupy poznávání žáka. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR. ̶Kohoutek, R. 2005. Rozhovor jako metoda poznávání osobnosti a duševního zdraví. Pedagogická orientace 3: 37-61. ̶Svatoš, t. 2011. Pedagogická komunikace a interakce pohledem kategoriálního systému. Studia paedagogica 16 (1): 175-190. ̶Švaříček, R., Šeďová, K. (a kol.). 2014. kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ̶ ̶ ̶ ̶