Legislativa NaRo Rozvoj nadání •Význam pro společnost •Rozpoznání signálů •Podmínky • Identifikace nadání - RVP •Dlouhodobý proces - metody pedagogické, psychologické, pedagogicko-psychologické i laické. •Jde především o pozorování žáků ve školní práci, rozbor výsledků práce žáka a portfolio žáka, hodnocení testů a úloh, rozhovory se žákem a jeho zákonnými zástupci. RVP – vyhledávání nadaných •U mladších žáků (do 9 let) – možnost záměny mimořádného nadání a nerovnoměrného (zrychleného) vývoje – bystré děti z podnětného prostředí – později mohou pohybovat v pásmu lepšího průměru. •Při vyhledávání mimořádně nadaných žáků třeba věnovat pozornost i žákům s vývojovou poruchou učení nebo chování, s tělesným handicapem, žákům z odlišného kulturního a znevýhodňujícího sociálního prostředí. •Pomoc při identifikaci a následné péči o mimořádně nadaného žáka mohou učitelům se souhlasem zákonných zástupců žáka poskytnout psychologové v síti pedagogicko-psychologických poraden. • Kdo je nadaný žák? •intelektové (rozumové) nadání - v podstatě asynchronní vývoj, kombinace zrychlené kognitivní schopnosti a zvýšená intenzita k vytvoření vnitřních zkušeností a povědomí, které jsou kvalitativně odlišné od normy. •obzvláště zranitelný •pro optimální rozvoj vyžaduje proto změny v rodičovské výchově, vzdělávání i poradenské činnosti •speciální vzdělávací potřeby LEGISLATIVNÍ PODKLADY PRO VZDĚLÁVÁNÍ NADANÉHO ŽÁKA •Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 17-19 •Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména část IV. § 27-31 •Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních • Zákon 561/2004 Sb. (školský zákon) a)§ 1 Obecná ustanovení b)§ 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů c)§ 18 Individuální vzdělávací plán • • • https://www.msmt.cz/file/52551_1_1/ Zákon 561/2004 Sb. (školský zákon) § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů • •(1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. • •(2) K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy odlišně upravit organizaci vzdělávání. • •(3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost osoby, která je v souladu se zvláštním právním předpisem nebo s rozhodnutím soudu oprávněna jednat za dítě nebo nezletilého žáka (dále jen "zákonný zástupce"), a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost (dále jen „registrující lékař“). Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy. • • • Zákon 561/2004 Sb. (školský zákon) § 18 Individuální vzdělávací plán •Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Ve středním vzdělávání nebo vyšším odborném vzdělávání může ředitel školy povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu i z jiných závažných důvodů. • • IVP •1. Individuální vzdělávací plán má vycházet ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického vyšetření a souhlasu zákonného zástupce. •2. Individuální vzdělávací plán má obsahovat : •a) závěry psychologických vyšetření, která blíže popisují oblast, typ a rozsah nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka; •b) údaje o evidenci žáka v některém ze školských poradenských zařízení (pedagogicko -psychologická poradna (PPP), speciální pedagogické centrum (SPC) apod.), •c) vzdělávací model pro nadaného žáka (zda bude vzděláván přístupem akceleračním, obohacujícím či zda půjde o kombinaci obou variant); •d) časové a obsahové rozvržení učiva, preferenci konkrétních metod práce (např. projektové úkoly), způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení a klasifikace, úpravu zkoušek; •e) seznam nezbytných učebních pomůcek, učebnic a materiálů, které jsou nad rámec materiálů pro ostatní žáky v dané třídě a daném předmětu; •f) určení osoby ve škole, která bude dohlížet na plnění IVP, popř. seznam osob, které budou na vzdělávání nadaného žáka participovat; •g) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků, které s sebou speciální péče o tohoto žáka pro školu přinese (např. nadstandardní pomůcky, materiály, učebnice, nároky na další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) apod.). Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků studentů se speciálními vzdělávacími potřebami § 27 Nadaný a mimořádně nadaný žák •(1) Za nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. •(2) Za mimořádně nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. •(3) Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou, která žáka vzdělává. Pokud se nadání žáka projevuje v oblastech pohybových, manuálních nebo uměleckých dovedností, vyjadřuje se školské poradenské zařízení zejména ke specifikům žákovy osobnosti, která mohou mít vliv na průběh jeho vzdělávání, a míru žákova nadání zhodnotí odborník v příslušném oboru, jehož odborný posudek žák nebo zákonný zástupce žáka školskému poradenskému zařízení poskytne. •(4) Pro nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků školy v některých předmětech. •(5) Nadaným žákům lze v souladu s vývojem jejich školních dovedností rozšířit obsah vzdělávání nad rámec stanovený příslušným vzdělávacím programem nebo umožnit účast na výuce ve vyšším ročníku. •(6) Nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu. • Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků studentů se speciálními vzdělávacími potřebami § 28 Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka •(1) Vzdělávání mimořádně nadaného žáka se může uskutečňovat podle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření a vyjádření zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. •(2) Individuální vzdělávací plán je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb mimořádně nadaného žáka a je součástí dokumentace žáka ve školní matrice. •(3) Individuální vzdělávací plán obsahuje •a) závěry doporučení školského poradenského zařízení, •b) závěry psychologického a speciálně pedagogického vyšetření a pedagogické diagnostiky, které blíže popisují oblast, typ a rozsah nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka, případně vyjádření registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost, •c) údaje o způsobu poskytování individuální pedagogické, speciálně pedagogické nebo psychologické péče mimořádně nadanému žákovi, •d) vzdělávací model pro mimořádně nadaného žáka, údaje o potřebě úprav v obsahu vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu zkoušek, Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků studentů se speciálními vzdělávacími potřebami § 28 Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka •e) seznam doporučených učebních pomůcek, učebnic a materiálů, •f) určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování péče o mimořádně nadaného žáka, •g) personální zajištění úprav a průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka a •h) určení pedagogického pracovníka školy pro sledování průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka a pro zajištění spolupráce se školským poradenským zařízením. •(4) Individuální vzdělávací plán je zpracován bez zbytečného odkladu po zahájení vzdělávání mimořádně nadaného žáka ve škole, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení. Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu školního roku. •(5) Zpracování a provádění individuálního vzdělávacího plánu zajišťuje ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se zpracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením, případně školským zařízením, a žákem a dále zákonným zástupcem žáka, není-li žák zletilý. Vyhláška 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky § 9 Rozvoj nadání žáků •(1) Ředitel školy zařadí žáka do třídy nebo skupiny žáků s rozšířenou výukou některého předmětu nebo skupin předmětů stanovených školním vzdělávacím programem (dále jen „rozšířená výuka“) na základě posouzení nadání a předpokladů žáka a se souhlasem zákonného zástupce žáka. • •(2) Žák je ze skupiny žáků nebo třídy s rozšířenou výukou přeřazen do skupiny žáků nebo třídy bez rozšířené výuky v případě, že dlouhodobě neprokazuje předpoklady pro tuto výuku, nebo i z jiných závažných důvodů. Ředitel školy přeřadí žáka v rámci školy na základě doporučení vyučujícího daného předmětu a po projednání v pedagogické radě a se zákonným zástupcem žáka zpravidla ke konci pololetí. Ze závažných důvodů, zejména zdravotních, může být žák přeřazen i v průběhu pololetí. • •(3) Náležitosti vzdělávání žáků mimořádně nadaných se řídí zvláštním právním předpisem. ŠVP •Školy se v menší míře vyjadřují k úpravám vzdělávacího obsahu pro nadané a mimořádně nadané žáky – vzdělávací standardy pro nadané •Neuvádí specifické pomůcky pro nadané •Pokud ano, důležité, aby „péče“ nezůstávala pouze v dokumentaci školy •Aktualizace – spolupráce učitelů, týmová práce • Spolupráce s rodinou •Otevřená komunikace – náročný a dlouhodobý proces