Nadání a jeho rozvoj září – prosinec 2024 Jak u dětí podporovat a rozvíjet umělecké nadání– Lerni.cz Jak poznat hudební sluch u malého dítěte Nadané děti trápí fair play a často jsou šikanovány, říká pedagožka - iDNES.cz Nadání a jeho rozvoj •MŠMT: v ČR je jen zlomek (0,2 %) nadaných žáků z celkového počtu školáků. • •MŠMT: Za poslední dva roky ubylo žáků s mimořádným nadáním •V základních školách v posledních letech ubylo žáků, u kterých vzdělávací systém eviduje nadání. Naproti tomu školy zaznamenávají nárůst počtu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami kvůli zdravotnímu, mentálnímu nebo socioekonomickému znevýhodnění. • •Nadané děti se školám stále nedaří rozpoznávat ani rozvíjet • • Nadání a jeho rozvoj •Každý rodič i učitel si přeje, aby děti byly šťastné a úspěšné. Ale nadané děti jsou natolik specifické, že jejich motivace, chování, myšlení i prožívání můžou být okolím nesprávně interpretovány a přinášet jim tak trápení, nepochopení a problémy – jak doma, tak ve škole. •Stehlíková, J. Nadání a jeho rozvoj Máte doma nadané dítě? Pokud jeho schopnosti nerozvíjíte, ztratí svůj potenciál a srovná se s ostatními - Modrý koník Nadání a jeho rozvoj •. Co potřebuje nadané dítě? Rodičům v Olomouci poradí odborníci Nadání a jeho rozvoj üSeminář, výuka üZkušenosti, očekávání üHeterogenní skupina üDocházka üUkončení předmětu üRůzné Témata 1.Nadání, talent 2.Inteligence, intelektové nadání 3.Hudební nadání, sportovní nadání 4.Diagnostika nadání; latentní nadání 5.Nadaní jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami 6.Výuka nadaných a řešení jejich vzdělávacích problémů 7.Zákonné normy pro vzděláváni nadaných 8.Metody rozvoje nadání 9.Spolupráce učitele s rodinou nadaných 10.Motivace nadaných žáků a studentů 11.Příprava materiálů pro výuku nadaných žáků a studentů Literatura •Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha Publishing: Grada. 2019 •Stehlíková, M. Nadané dítě. Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada. 2018 •Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Grada Publishing. 2015 •Škrabánková, J. Žijeme s nadáním. Ostrava: PdF OU. 2012 •Portešová, Š. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. MU. 2009 • • Literatura •Havigerová, J.M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing. • • Ukončení •Účast – max 2 absence •Zpracování tématu Téma práce • •Nadaní, talentovaní v mém okolí •Kognitivně nadaný žák ve škole •Charakteristiky a projevy nadaných dětí •Dvojí výjimečnost •Problémy nadaných •Identifikace nadaného žáka v předškolním vzdělávání •Identifikace nadaného žáka na základní škole •Vzdělávání mimořádně nadaného žáka na základní škole •Vzdělávání mimořádně nadaného žáka na střední škole •Nadané dítě v rodině •Nadaný žák a jeho místo ve třídě, skupině •Kreativita nadaných •Talent – nadání - umění (hudba, výtvarné činnosti, pracovní činnosti) •Identifikace sportovních talentů •Specifika sportovně nadaných a rozvoj jejich nadání •Nadání a volnočasové aktivity (kroužky, tábory, skauti, šachy…..) •„Učitelem“ nadaných – postoj učitelů k nadání •Rozvoj nadání v průběhu života •Latentní mimořádné nadání •Vlastní téma Náležitosti práce •Anotace – text rozsah cca 450 znaků •Forma – ppt, rozhovor s nadaným, příběh, vlastní zkušenosti z praxe, pracovní list pro nadané, nahrávka aj. •Délka 7 min, 10 min max • •Dotazy, poznámky….. neváhejte mne kontaktovat •bayerova@ped.muni.cz; 117456@mail.muni.cz •