REFLEXE je mentální proces spočívající ve snaze strukturovat nebo restrukturovat určité zkušenosti, problém nebo stávající znalosti či vhledy. SEBEREFLEXE ● nám umožňuje uvědomit si, co pro nás reflexe znamená, jak nás ovlivňuje; ● lze ji rovněž chápat jako konfrontaci skutečného já a ideálního já; ● při procesu sebereflexe vedeme sami se sebou vnitřní dialog, „rozdvojujeme se“ na já pozorující (I-self) a já pozorované (Me-self); ● sebeuvědomování je východiskem k rozvíjení metakognice. PROCES REFLEXE lze znázornit například ALACT modelem (zkratka je tvořena prvními písmeny jednotlivých fází procesu). 1. Akce/jednání 2. Ohlédnutí zpět 3. Vymezení důležitých aspektů 4. Vytvoření alternativních postupů a metod 5. Nový pokus/akce ALACT model reflexe. Korthagen et al. (2011) ?OTÁZKA K ZAMYŠLENÍ „Při opravování těchto úkolů jsem zjistila, jak snadno učitel pozná, jestli někdo opisoval.“ ● Ukázka pochází z reflektivního deníku. Není vytržena z kontextu, objevuje se takto izolovaně. ● Co (ve vztahu k procesu reflexe) v zápisu chybí? ● Jaká rizika s sebou nese nedokončený proces reflexe? NÁVRHY REFLEKTIVNÍCH OTÁZEK 2. fáze: ohlédnutí se zpět/zpětná vazba – využíváme popisný jazyk, nehodnotíme, pouze popisujeme to, co se skutečně stalo, bylo pozorovatelné, doplňujeme pohled dalších aktérů: ● Jak ses cítil? Jaký z toho máš pocit? ● Jak bys hodnotil průběh vzhledem k tomu, cos plánoval? ● Co se odehrálo? Co se (ne)stalo? ● Co viděli/slyšeli ostatní (provázející učitel, spolužák, děti)? 3. fáze: analýza – vybíráme některou ze situací, která se jeví jako významná a zabýváme se jí do hloubky; hledáme příčiny: ● Co bylo podle tebe důležité? Co z toho budeme řešit? Čím se budeme zabývat? ● Čím byla situace způsobena? Co jí předcházelo? ● Co bylo její příčinou? ● Co ještě může být důvodem vzniklé situace? Čím ještě mohla být způsobena? 4. fáze: návrh nových řešení – využíváme to, nač jsme přišli ve třetí fázi, k návrhům na další postup, rozhodujeme se pro další kroky: ● Na základě jakých kritérií budu volit nové řešení? ● Co je nyní mým cílem? ● Je to jediné možné řešení? Zpracovala Blanka Pravdová Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.