Úkoly nahrazující neúčast na DRUHÉM setkání · V prvním části druhého setkání jsme se věnovali spravedlnosti, jakožto jedné z důležitých sociálních potřeb. Do jaké míry se nám daří při výuce nastavovat podmínky pro učení spravedlivě, ovlivňuje přístup žáků k učení a způsobu interakce ve třídě. Podobně jako práce s motivací však není práce se spravedlností uchopena ve Standardu… Od zážitkového a hravého uchopení tématu spravedlnosti (rozdělování dortu a po té zlaťáků v příběhu o spravedlivém království) jsme se dostali k úvahám o spravedlnosti ve školní praxi. Pojmenovali jsme řadu faktorů, které ovlivňují míru, do jaké vnímáme určitě jednání jako ne/spravedlivé (např. kontext, věk, předpoklady aj.) a také různé typy spravedlnosti. Nakonec jsme přemýšleli o tom, jak lze k různým situacím z praxe přistupovat různě podle toho, jaký typ(y) spravedlnosti v dané situaci uplatníme. · Dále jsme si v simulované třídnické hodině vyzkoušeli, jak lze řešit konfliktní situace mezi učitelem a žáky. Metodicky jsme rámovali práci s náročným chováním žáků modelem se čtyřmi výchovnými přístupy. · Zpracováním následujících tří úkolů si prosím dožeňte to, co jste na druhém setkání zameškali. Všechny tři úkoly zpracujte do jednoho dokumentu a vložte do odevzdávárny předmětu s názvem "Úkoly nahrazující neúčast na druhém setkání". ÚKOL 1 Rozsah cca 2 strany A4 1. Přečtěte si příběh o spravedlivém království (viz studijní materiály), kde šest vesnic přistoupilo odlišně k zadání, rozdělit si spravedlivě peníze. Napište a zdůvodněte pořadí vesnic podle toho, jak si myslíte že jejich způsob rozdělení peněz byl spravedlivý (např. rozdělení peněz ve Žluté vesnici bylo nejspravedlivější, protože…). V dokumentu „typy spravedlnosti“ pak najdete „rozuzlení“ vysvětlující, podle jakého typu spravedlnosti ta která vesnice přistoupila k rozdělování peněz. 2. Podle dokumentu „typy spravedlnosti“ (viz studijní materiály) aplikujte různé typy spravedlnosti na čtyři pedagogické situace (můžete zvolit i jiné situace, podle vaší preference): · Třída jede na školní výlet, může jet jen polovina dětí. Jak bude probíhat výběr dětí, které ne/pojedou, dle jednotlivých typů spravedlnosti? · Známkuji test. Jak budou vypadat kritéria hodnocení perspektivou jednotlivých typů spravedlnosti? · Děti se o přestávce porvali. Jaká bude reakce učitele s ohledem na jednotlivé typy spravedlnosti? · Třída organizuje jarmark a vydělá peníze. Jak s penězi spravedlivě naložit (dle různých typů spravedlnosti)? ÚKOL 2 Rozsah cca 1 strana A4 · Vyhledejte v knihovně či na internetu nějakou metodiku, knihu či článek tematizující vedení třídnických hodin. Inspirujte se vyhledaným textem a napište, jak byste chtěli ve vaší třídě přistupovat ke třídnickým hodinám, co je podle vás při vedení třídnických hodin důležité v roli učitele/učitelky dělat a naopak nedělat. ÚKOL 3 Rozsah cca 1 strana A4 · Vyberte si jednu kazuistiku z knihy Krizové situace výchovy a výuky a popište čtyři různé reakce na tuto situaci odpovídající čtyřem výchovným přístupům (autoritativní, moudrý, benevolentní, lhostejný). · Napište, která ze čtyř reakcí je vám nejbližší a vysvětlete proč. · Model čtyř výchovných stylů najdete ve studijních materiálech. · Odkaz na kazuistiky zde