informace k závěrečné práci
Volba
tématu:
Řešení
konkrétního/zvoleného odborně-pedagogického problému s návrhem osobního
profesního rozvoje
Název práce:
Cíle práce:
Účastník/účastnice
~ aplikuje znalosti a dovednosti získané
v průběhu studia při řešení konkrétního/zvoleného odborně-pedagogického
problému, souvisejícího s jeho profesním rozvojem,
~ reflektuje
stav vlastního profesního rozvoje v retrospektivě se zvláštním zřetelem na klíčové momenty,
které k němu přispěly,
~ analyzují
odborně-pedagogický problém s oporou o teorii (odbornou
literaturu),
~ doloží a
zhodnotí naplnění
stanoveného cíle (konkrétní kroky, důkazy učení)
~ prezentuje plán svého dalšího profesního rozvoje.
Příklad:
·
Volba odborně-pedagogického problému
Název práce: Stanovování, realizace a ověřování výukových cílů
Za svůj cíl profesního rozvoje jsem
si zvolila ze SKPS (1c) oblast
plánování, konkrétně zlepšit se ve formulaci cílů v provázanosti s učivem,
metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky.
Plánuji způsoby ověření dovednosti naplnit cíle výuky.
·
Reflektuji aktuální stav vlastního poznání a zkušeností (vycházím
ze SKPS, oborového kompetenčního rámce a seminářů v průběhu studia:
reflektivních seminářů k praxím, rozvoje profesních kompetencí).
·
Můj osobní plán pro dosažení stanoveného cíle (studium
literatury a dalších odborných zdrojů, vlastní zkušenosti a možnosti,
termíny/harmonogram, způsob rozvoje…¨
·
Analyzuji odborně-pedagogický
problém s oporou o teorii (odbornou literaturu) – prokážu porozumění odborně pedagogickému
problému s použitím odborných zdrojů (citace podle APA 7).
·
Popíšu proces svého rozvoje na základě stanoveného cíle
s důkazy učení a zhodnotím naplnění svého cíle.
·
Prezentuji plán svého dalšího rozvoje.
Rozvržení metodických
postupů:
~
Stanovení cílů práce
~
Studium odborné literatury
~ SKPKS,
KRAAU https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi, kompetenční oborový rámec
~ písemné sebereflektivní záznamy stanovených cílů
rozvoje kompetencí (Lucka)
~ průběžné záznamy důkazů dosahování stanovených cílů
~ vedení profesního studentského portfolia, které tvoří (viz např. praxe 1)
~ písemné přípravy vyučovacích hodin praxe,
~ písemný
rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s
učitelem, který vedl praxi,
~ anonymizované
výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či
výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými
účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména
v průběhu reflexe těchto hodin)
Návrh struktury závěrečné práce:
Úvod
Teoretická východiska
Vlastní profesní rozvoj (včetně důkazů
o učení)
Závěr
Literatura
30 normostran, tj. 54 000 znaků včetně mezer (asi 1/3 teorie + 2/3 popis rozvoje na základě reflexe zkušeností, důkazů atd. s odkazem na teorii).
Co mi pomůže při přípravě projektu v návaznosti na vyučované předměty (Osobnost učitele, Rozvoj profesních kompetencí, Praxe a reflexe praxe, didaktiky …), např. témata:
~ profesní kompetence učitele/učitelky
~ profesní standardy v učitelství SKPKS a KRAAU
~ reflexe/sebereflexe profesních kompetencí podle daných
kritérií
~ profesní
rozvoj kompetencí a jeho plánování, plán osobního rozvoje
~ utváření sebepojetí v roli
učitele či učitelky (osobnost učitele).