c.1/ YoutTube a vzdělávání
Přečtěte si tento text, nebo si vyberte jinou z kapitol c.1, c.2, c.3.
YouTube asi není třeba nějak představovat, je naším již samozřejmým zdrojem vzdělávacího obsahu, který je tvořen institucemi, jednotlivými odborníky (často bohužel samozvanými) i laiky. Jedná se o většinou zdarma dostupný obsah, který naplňuje předpoklady individualizovaného a personalizovaného vzdělávání. Jedná se o obsah, který samostatně využívá (asi) každý z nás (tato samostatnost je mimochodem důležitým prvkem pro vnitřní motivaci) a zároveň je i zdrojem dostupného obsahu pro vyučující.
Níže je ve stručnosti představeno pár témat, které lze k YouTube a jeho dopady na vzdělávání a vzdělání postřehnout a zaznamenat.
- Jednou z hlavních obav je masivní dostupnost neověřeného a nekvalitního obsahu. Uživatelé/ky mohou být vystaveni zavádějícímu či chybnému obsahu. Proto je důležité, aby studující i vyučující byli schopni kriticky hodnotit a filtrovat obsah, který konzumují, a preferovali ověřené a důvěryhodné zdroje.
- Výzvou pro efektivní vzdělávání může být nedostatek struktury a organizace vzdělávacího obsahu. Který je často prezentován neuspořádaně nebo neúplně, to může způsobit zmatení, desinterpretaci a snížit efektivitu učení. Kvalitní tvůrci/kyně obsahu by proto mělo věnovat pozornost i této součásti jejich obsahu.
- Dostupnost samostatné tvorby obsahu může i přes zmíněné obavy přinášet výborný vzdělávací obsah, který dokáže vhodnou formou představit a vysvětlit danou problematiku. Může být obsahově správný a zároveň zajímavější, efektivnější a vhodnější, než dostupné texty či jiné výukové formáty – zkoumáno například na výukovém YouTube obsahu v oblasti medicíny.
- Dostupný výukový obsah dokážou využít zejména ty skupiny osob, které k tomu mají již nějaké předklady – v dosavadním vzdělání, sociokulturním zázemí, porozumění dané problematice apod. Bez odborného pedagogického vedení pak mohou vznikat propasti mezi jednotlivci s odlišným zázemím k dané problematice.
- Komentáře jsou dobrým, avšak nedostatečným nástrojem pro efektivnější proces učení. V moderním a kvalitním distančním vzdělávání hraje peer-to-peer sdílení podstatnou, avšak ne jedinou roly.
- Funkci automatických titulků a překladů, zvyšuje dostupnost vzdělávacích materiálů pro širší spektrum studentujících a podporuje inkluzivní prostředí ve vzdělávání – a to pro studující s jiným mateřským jazykem i pro studující s nějakou jinou bariérou (například neslyšící,…).
Za pozornost stojí i výsledky výzkumu z Kohat University of Science and Technology. Z analýzy výzkumných dat (vzorek 200 VŠ studujících) vyplývá, že videa na YouTube mají významnou roli při podpoře a doplňování procesu učení studentů/tek. Studující považují tato videa za zábavná a věří, že jsou vzdělávacím zdrojem, který rozšiřuje jejich porozumění akademickým kurzům a zlepšuje jejich výkon. Studenti si aktivně dělají poznámky a prokazují silnou motivaci videa využít pro své vzdělávací účely. Kromě toho studenti pevně věří, že videa na YouTube přispívají k jejich akademickým znalostem a pomáhají jim v kurzech, především díky dostupnosti autentického a relevantního materiálu. Videa na YouTube jsou tak jejich klíčovými nástroji ve vzdělávacím procesu.
V závěru lze říci, že YouTube má velký potenciál ve vzdělávání a může být cenným nástrojem pro poskytování a získávání vzdělávacích zdrojů a materiálů. Pokud je správně využíván, může podpořit aktivní a interaktivní učení, zvýšit dostupnost vzdělávacích zdrojů a podporovat inkluzivní prostředí ve vzdělávání. Nicméně je důležité, aby se tvůrci/kyně i uživatelé/ky zamýšleli nad riziky takovéto otevřenosti a adekvátně tomu přizpůsobovali svoji práci s platformou.
Zdroje kapitoly
- KHAN, Arbaz, Mubashir SAEED, Muhammad Naseem ANWAR a Lareb KANWAL, 2023. Unleashing the Potential: A Study of the Effectiveness and Impact of YouTube Educational Content on Student Learning Outcomes. Journal of Mass Communication & Journalism [online]. 2023(13:05) [cit. 2024-02-27]. ISSN 2165-7912. Dostupné z: doi:10.37421/2165-7912.2023.13.538
- KOHLER, Sarah a Tabea Clara DIETRICH, 2021. Potentials and Limitations of Educational Videos on YouTube for Science Communication. Frontiers in Communication [online]. 2021-5-20, 6 [cit. 2024-02-27]. ISSN 2297-900X. Dostupné z: doi:10.3389/fcomm.2021.581302