VideoED: Tvorba edukačních videí v teorii a praxi_podzim 2024

Blok 1: Preprodukce

Před setkáním není třeba žádná příprava.


Pokud jste na prezenčním setkání nebyli

Téma 1: Multimediální učení

Přečtěte si text níže a zpracujte zadání.

Video je druh média, které může být velmi bohaté, co do počtu různorodých prvků, které na diváka/čku působí. Často se v něm kloubí informace slovní, v psané i mluvené formě (text, mluva) a informace obrazové (samotné video, ilustrace, fotografie,, animace, v přeneseném významu i zvuky a hudba). V procesu učení je tato bohatost velmi výhodná. Nicméně působení na zrakové a sluchové vnímání může vést i k přetížení naší tzv. pracovní paměti, která informace zpracovává a integruje do naší dlouhodobé paměti. Pokud se tak stane, proces učení se stává neefektivní.

Při tvorbě výukového videa je naším úkolem informace zpracovat a předávat tak, aby působili na zrakové a sluchové smysly v optimálním poměru, míře a podobě. Jinak řečeno, abychom předali vše co předat chceme a zároveň diváka/čku v konrétní moment nezahltili.

A právě proto vytvořil prof. Richard E. Meyer 12 principů multimediálního vzdělávání, které nám snadnou formou dávají návod na to, jak by měl multimediální vzdělávací obsah vypadat.

Zadání:

  1. Přečtěte si článek How to use Mayer’s 12 Principles of Multimedia
  2. Těchto 12 principů se pokuste přeformulovat a krátce sepsat do 5 doporučení, které byste mohli představit někomu jinému, kdo má o problematiku zájem.

Téma 2: Formy výukových videí

Z podkapitoly Ukázky výukových videí si vyberte jednu z kategorií a tu rozeberte dle zadání. Budete-li mít nějaké dotazy, zapište si je a po skončení následujícího prezenčního setkání bude prostor se jim věnovat.


Téma 3: Příprava

Dále si můžete projít stručnou prezentaci k procesu výroby audiovizuálního materiálu.


Whiteboard ze setkání