Blok 1: Preprodukce
Před setkáním není třeba žádná příprava.
Pokud jste na prezenčním setkání nebyli
Téma 1: Multimediální učení
Přečtěte si text níže a zpracujte zadání.
Video je druh média, které může být velmi bohaté, co do počtu různorodých prvků, které na diváka/čku působí. Často se v něm kloubí informace slovní, v psané i mluvené formě (text, mluva) a informace obrazové (samotné video, ilustrace, fotografie,, animace, v přeneseném významu i zvuky a hudba). V procesu učení je tato bohatost velmi výhodná. Nicméně působení na zrakové a sluchové vnímání může vést i k přetížení naší tzv. pracovní paměti, která informace zpracovává a integruje do naší dlouhodobé paměti. Pokud se tak stane, proces učení se stává neefektivní.
Při tvorbě výukového videa je naším úkolem informace zpracovat a předávat tak, aby působili na zrakové a sluchové smysly v optimálním poměru, míře a podobě. Jinak řečeno, abychom předali vše co předat chceme a zároveň diváka/čku v konrétní moment nezahltili.
A právě proto vytvořil prof. Richard E. Meyer 12 principů multimediálního vzdělávání, které nám snadnou formou dávají návod na to, jak by měl multimediální vzdělávací obsah vypadat.
Zadání:
- Přečtěte si článek How to use Mayer’s 12 Principles of Multimedia
- Těchto 12 principů se pokuste přeformulovat a krátce sepsat do 5 doporučení, které byste mohli představit někomu jinému, kdo má o problematiku zájem.
Téma 2: Formy výukových videí
Z podkapitoly Ukázky výukových videí si vyberte jednu z kategorií a tu rozeberte dle zadání. Budete-li mít nějaké dotazy, zapište si je a po skončení následujícího prezenčního setkání bude prostor se jim věnovat.
Téma 3: Příprava
Dále si můžete projít stručnou prezentaci k procesu výroby audiovizuálního materiálu.