TIc013 Aktuální zdroje informací a výukových objektů ¡Výuka PS – přednáška, seminář a konzultace ¡ ¡Oblast aktuálních zdrojů informací a výukových objektů nabízí prostředek k rozvoji informatického vzdělávání. ICT, citace a etické zacházení s informacemi, trendy a novinky v této oblasti rozšiřuje informační vzdělávání o důležité aspekty. Přehled a orientace v oblasti zdrojů informací, práce s internetovými a literárními zdroji je důležitou složkou fungování ICT koordinátora. ¡ 1.Úvod do zdrojů informací. 2.Zdroje informací a trendy v této oblasti. 3.ICT, citace a etické zacházení s informacemi. 4.Orientace v oblasti zdrojů informací, práce s internetovými a literárními zdroji. 5.Novinky a směřování informačních zdrojů a výukových objektů. ¡ ¡ ¡Zdroje informací: ¡Odborné knihy a časopisy, ¡Elektronická media (CD/DVD), ¡Intenetové zdroje (stránky, vědecké databáze apod.), ¡Rádio, TV, osobní prohlášení apod. ¡ ¡U odborných či závěrečných prací je třeba citovat! ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Existují různé citační normy, které se používají pro správné citování zdrojů. Mezi nejčastěji používané patří: ¡ČSN ISO 690: Tato norma je široce používaná v České republice a poskytuje podrobný návod, jak správně citovat různé typy zdrojů12. ¡APA (American Psychological Association): Tato norma je často využívána v psychologii a příbuzných oborech3. ¡MLA (Modern Language Association): Používá se především v humanitních oborech, jako je literatura a jazykověda. ¡Chicago: Tato norma je populární v historii a některých společenských vědách. ¡Harvard: Tento styl je často využíván v přírodních vědách a ekonomii. ¡Každá z těchto norem má svá specifická pravidla pro citování a vytváření seznamů zdrojů! ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Jaký je rozdíl APA MLA: ¡1. Oblast použití ¡APA: Používá se především v sociálních vědách, psychologii a vzdělávání1. ¡MLA: Používá se hlavně v humanitních oborech, jako je literatura, jazykověda a mediální studia1. ¡2. Formátování citací v textu ¡APA: Citace v textu obsahuje příjmení autora, rok vydání a případně stránku (např. Taylor, 2018, p. 23)1. ¡MLA: Citace v textu obsahuje pouze příjmení autora a stránku (např. Taylor 23)1. ¡3. Seznam literatury ¡APA: Seznam literatury se nazývá “Reference” a je na samostatné stránce na konci práce1. ¡MLA: Seznam literatury se nazývá “Works Cited” a je také na samostatné stránce na konci práce1. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Příklad nejběžnější citace dle ISO 690. ¡ ¡ISO 690 a citace: ¡Primární odpovědnost. Název díla: podnázev díla. Alternativní odpovědnost; Sekundární odpovědnost. Označení vydání. Místo vydání: Jméno nakladatele,Rok vydání. Rozsah díla. Edice. Poznámky. Standardní číslo. ¡ ¡KOSEK, Jiří. Html – tvorba dokonalých stránek: podrobný průvodce. Ilustroval Ondrej Tuma. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 291 s. ISBN 80-7169-608-0. ¡ ¡ ¡ ¡Jak správně citovat zdroje: ¡Jak správně citovat? | Masarykova univerzita (muni.cz) ¡ ¡ČSN ISO 690:2022 | Citace.com ¡ ¡Citační norma APA | Ústav pedagogických věd (muni.cz) ¡ ¡Nesprávné využití citačních norem a postupů – plagiátorství a porušování autorských práv! ¡ ¡ ¡ ¡Využití při zpracování závěrečných prací: ¡ ¡KTeIV – PdF MU ¡https://www.ped.muni.cz/wtech/www/stranka/statni-zaverecne-zkousky ¡ ¡CŽV - PdF MU ¡https://www.ped.muni.cz/czv/pro-ucastniky-czv/zaverecne-zkousky-a-zaverecna-prace ¡ ¡ ¡ ¡IS rozpis témat ¡https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=8703;balik=131617 ¡ ¡ ¡Jaké téma jste si zvolili k ukončení ICT koordinátora? ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Zápočet po splnění podmínek: ¡ -Zpracovat téma ke zdrojům informací a citacím – seminární práce min 3. strany. -diskuse k výběru témat a zdrojům informací (na semináři) - volitelně. ¡ ¡ ¡ ¡BOLDIŠ, Petr. Bibliografické citace dokumentu podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2: část 2 – Modely a příklady citací u jednotlivých typů dokumentů. Verze 3.0 (2004). c 1999–2004, poslední aktualizace 11. 11. 2004. URL: . . ¡https://www.ped.muni.cz/czv/pro-ucastniky-czv/zaverecne-zkousky-a-zaverecna-prace ¡ ¡