Sol LeWitt: Věty o konceptuálním umění, 1967 (Výběr k přednášce 24. 10. 2024) „1. Konceptuální umělci jsou spíše mystici než racionalisté. Dosahují závěrů, které logika nemůže pojmout. 9. Koncept a myšlenka jsou dvě různé věci. Koncept obsahuje všeobecný směr, zatímco myšlenka je komponent. Myšlenky uskutečňují koncept. 10. Myšlenky mohou být umělecká díla; jsou ve vývojovém řetězci, který případně může zaujmout nějakou formu. Všechny myšlenky nemusí být nezbytně nutně fyzicky vykonané. Kateřina Šedá: Je to jedno,2005 11. Myšlenky nemusejí nezbytně nutně přicházet v logickém pořadí. Mohou se vyvíjet nečekanými směry, nicméně myšlenka musí být dokončena v mysli před tím, než se zformuje myšlenka následující. JIŘÍ VALOCH (CZ): UNTITLED Jiří Valoch (textová instalace na Domě umění města Brna) 12. Pro každé umělecké dílo, které se stává hmotné, existuje mnoho jeho variací, které hmotné nejsou. René Magritte: Zrada obrazu, 1929 13. Umělecké dílo může být považováno za vodič mezi myslí umělce a pozorovatele. Nikdy by ale k pozorovateli nemělo doopravdy dosáhnout a také by nikdy nemělo opustit umělcovu mysl. Jenny Holzer: Truismy, 1982, Times Square, N.Z.C. 17. Všechny myšlenky jsou umění, pokud se uměním zabývají a pokud spadají do konvenčního pojetí umění. sol lewitt created a new conceptual aesthetics for his abstract work. sol lewitt created a new conceptual aesthetics for his abstract work. Sol LeWitt, 1967, Věty o konceptuálním umění 18. Lidé se obvykle snaží pochopit umění minulosti tak, že na něj aplikují současné konvence, z čehož vzniká neporozumění umění minulosti. 24. Vnímání je subjektivní. Marian Palla 25. Není nezbytně nutné, aby umělec rozuměl svému vlastnímu umění. Jeho vnímání není ani lepší ani horší než vnímání ostatních. Joseph Kosuth, Jedna a tři židle, 1965 26. Umělec může vnímat umění ostatních lépe než své vlastní umění. Dalibor Chatrný 32. Banální myšlenky nemohou být zachráněny nádherným provedením. 33. Je složité zpackat dobrý nápad. Marian Palla 34. Když se umělec naučí dělat své řemeslo příliš dobře, vytváří povrchní umění. 35. Tyto věty jsou poznámkami o umění, nejsou však umění samo o sobě.“ Citace: Srp, Karel (ed.). Minimal Earth concept art. Praha: Jazzová sekce, 1982, s. 329-331. Uvedeno v knize Mezi slovem, akcí a obrazem – příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu (Zbyněk Fišer – Vladimír Havlík – Radek Horáček), Brno, MUNIPRESS 2010