Úvod Co je umění? Co je to umění? specifický projev člověka tvůrčí povahy estetická, terapeutická, reprezentativní, kultovní… funkce komunikativní a kognitivní funkce, přináší člověku jiný druh poznání sebe sama a světa okolo něj než např. věda Hranice umění Druhy umění umění zahrnuje různé projevy: hudba, tanec, divadlo, film, výtvarné umění, literatura; budeme se zabývat výtvarným uměním (tradičně založeno na vizuálním vnímání, dnes ale nemusí platit - prolíná) malířství, sochařství, architektura; později řada dalších: nová média (fotografie, video, digitální technologie), akční umění, instalace... Dělení na tzv. volné a užité umění volné: primárně umělecký význam užité: primárně praktická funkce do užitého patří umělecké řemeslo a design umělecké řemeslo: jedinečné výrobky řemeslníka design: návrhy pro průmyslové zpracování dělení na vysoké a nízké (populární) vizuální kultura – veškeré vizuální projevy, komunikace ve společnosti, i neumělecké projevy; překračuje rámec zájmu dějin umění, zabývají se vizuální studia Hodnocení umění může se lišit mezi jednotlivci, skupinami, generacemi, epochami rodí se v diskuzi; určitý konsenzus odborníků, umělců, sběratelů, obchodníků, společnosti může se odvíjet od různých parametrů (historicky a geograficky proměnlivé): forma (technické provedení), obsah (vložené sdělení, významy nalézané diváky), autenticita (opravdovost autorského vyjádření), originalita (neotřelost), průkopnický význam (otevírání nových cest uměleckého vývoje)... Ochrana, prezentace umění uchovávání uměleckých děl pro jejich umělecké kvality, jako svědků minulosti (myšlení, technologií, historický událostí...), nostalgie... sbírky umění známe již ze starověku; v dnešním významu od renesance; od 19. století rozvoj odborné památkové péče, veřejné galerie a muzea (jednou složkou aktivit sbírková a konzervátorská činnost) památková ochrana a zpřístupnění umění v České republice: instituce památkové ochrany, muzea, galerie kategorie ochrany: 1) kulturní památky 2) národní kulturní památky 3) památkové rezervace 4) památky UNESCO Holašovice Český Krumlov Třebíč Telč Vila Tugendhat Lednicko-valtický areál Kroměříž Olomouc Litomyšl Zelená Hora u Žďáru n. S. Kutná Hora Praha Muzea a galerie muzea a galerie; u nás – jako galerie označována většina institucí prezentujících umění, v zahraničí spíše jen soukromé subjekty „typ kunsthalle“ – věnuje se pouze prezentaci a zprostředkování umění (nevytváří sbírky); např. Dům umění města Brna různé typy galerií: 1) drobné iniciativy (nástěnky, výlohy): Umakart 2) soukromé galerie (různé velikosti, komerční/nekomerční): OFF/FORMAT, Fait Gallery, Strom Art Polansky, Hunt Kastner, Zahorian… 3) městské galerie a muzea: Galerie TIC, Muzeum města Brna, Dům umění města Brna 4) krajské, státní instituce: Moravská galerie 5) sochařské parky: Kröller Müller 6) umělecké přehlídky, festivaly, veletrhy… České galerie a muzea Národní galerie Moravská galerie Zámecká obrazárna v Kroměříži DOX GASK Světové galerie a muzea Kunsthistorisches museum Albertina Alte Pinakothek Zwinger Berlínská muzea Louvre Centre Pompidou Rijksmuseum Galleria dell’Accademia Galeria degli Uffici Vatikánská muzea Museo Nacional del Prado Tate Modern National Gallery MOMA MET Umění a dějiny podoba umělecké produkce se odvíjí od dobových duchovních, technických a dalších východisek a možností člověka dějiny umění nelze chápat ve smyslu kvalitativně vzestupného či sestupného vývoje Dějiny umění obor zabývající se historickým vývojem umění, vysvětluje umělecká díla minulosti spisy o umění již od starověku, rozvoj vědeckého oboru od 19. století Pozice DU mezi dalšími obory: obecná historie umělecká kritika dějiny umění vizuální studia filosofie umění estetika výtvarná výchova archeologie obecná historie: sdílí zájem o historii, nevěnuje se specificky umění estetika, filosofie umění: sdílí zájem o umění, méně se zajímají o historii, více spekulují o podstatě umění vizuální studia: sdílí zájem o vizuální oblast, zajímá se nejen o umění umělecká kritika: sdílí zájem o umění, orientuje se ale na současnou produkci výtvarná výchova: didakticky transformuje a předává poznatky dějin umění Základní klasifikační a interpretační pohledy obecně: • pravěk a starověk: podle archeologických a historických epoch a kultur (umění starší doby kamenné, umění starověkého Egypta) • středověk, novověk: stylové rozlišení (gotický sloh, kubismus, pop art) • současné umění: postinternet, edukační obrat, posthumanismus… pojem sloh: umělecký styl, který ovládá veškerou dobovou uměleckou tvorbu (architektura, malířství, umělecké řemeslo...) detailnější dělení stylů: a) vývojově: raný (formování stylu), vrcholný (formy které jsou považovány za klasické, nejčistší), pozdní (opouští klasické formy, variuje, směřuje jinam) b) geograficky, etnicky (česká gotika, německá gotika) podle jednotlivých druhů umění (dějiny architektury, užitého umění...) Literatura a zdroje k dějinám umění přehledová literatura Ernst Gombrich / Příběh umění nakladatelství Larousse/ Světové dějiny umění edice Umění světa (10 knih: Pravěk a umění přírodních národů, Starověké kultury předního východu, Antické umění...) José Pijoan / cyklus Dějiny umění (12 dílů) Rolf Toman / Umění italské renesance; Gotika... „akademické“ Dějiny českého výtvarného umění (6 dílů, 11 svazků) Dějiny umění v českých zemích 800-2000 Ruhberg / Umění 20. století Foster / Umění po roce 1900 Dempseyová / Umělecké styly, školy, hnutí encyklopedie, slovníky, antologie množství další literatury věnované jednotlivým stylům, jejich fázím, umělcům, dílům atd. Učebnice Bohumír Mráz / Dějiny výtvarné kultury (4. díly) Alois Bauer / Dějiny výtvarného umění Marie Černá / Dějiny výtvarného umění Kol. autorů / Průvodce výtvarným uměním (5. dílů) Pavel Šamšula / Obrazárna v hlavě (6. dílů) Vladimír Prokop / Kapitoly z dějin výtvarného umění Další zdroje tištěná periodika: Umění Art and antiques Flash Art CZ/SK Sešit pro umění a příbuzné zóny Umělec Bulletin Moravské galerie weby: Artalk www.artalk.cz Artičok tv http://artycok.tv/lang/cs-cz/ Archiweb http://www.archiweb.cz/ Artlist http://artlist.cz/ • http://tzvetnik.online/ • https://www.ofluxo.net/ • http://artmirror.org/ • https://artviewer.org/ • http://www.contemporaryartdaily.com/ Interpretace díla v DU Názvosloví Při interpretaci díla mohou být zdůrazněna různá hlediska: formální složky (vývoj výtvarných prvků, stylu, technik), ikonografické složky (výklad námětu a tématu), na základě sociálních kontextů (výklad díla ve vztahu k dobovému způsobu myšlení, jednání)... Plánování prezentace Cíl Co chci sdělit a proč? Cílová skupina Komu je prezentace určena? Jaké jsou charakteristiky cílové skupiny? Strategie, prostředky Jakou cestou nejlépe oslovit danou cílovou skupinu? Jaké prostředky k tomu mohu využít? Struktura Jaký bude postup prezentace? Jak bude dlouhá, jak bude rozdělena…? Návrh struktury: 1) popis díla (popis obrazu Manželé Arnolfini) 2) popis historických okolnosti vzniku, autorství (přiblížení pozdní nizozemské gotiky, malíře Jana Van Eycka, objednavatele) 3) hlubší analýza významu díla, např. (zaměřit se na jedno): • analýza techniky (jakou technikou byl obraz proveden, co to malíři umožnilo, jak tato technika ovlivňovala malířství této doby) • analýza formy (místo obrazu ve vývojové linii pozdněgotické nizozemské malby, předchůdci, následovníci, význam pro další vývoj) • analýza námětu (co obraz zobrazuje, jaké symboly zde vidíme, co vyjadřují…) • analýza duchovního a společenského významu díla (náboženský, společenský, historický význam obrazu; souvislost s dobovým myšlením, chováním, historií…) 4) vztah k současnosti – viz otázky v zadání • Návrh struktury: • popis díla (popis pyramidy faraona Džosera) • popis historických okolnosti vzniku, autorství (přiblížení dějin Staré říše, vlády faraona Džosera) • hlubší analýza významu díla, např.: • analýza formy (místo Džoserovy pyramidy ve vývojové linii egyptské pohřební architektury, význam této stavby pro tento vývoj) • analýza duchovního a společenského významu díla (náboženský, společenský, historický význam pyramidy; souvislost s duchovním světem starých Egypťanů; souvislost se společenským uspořádáním…) • vztah k současnosti – viz otázky v zadání