Environmentální problematika a umění land art, akční umění, institucionální kritika… (60.-80. léta) ekologické umění (eco art), environmentální umění (90. léta) udržitelné umění (00. léta) umění v antropocénu, klimatické umění… (10. léta) Giotto di Bondone Caspar David Friedrich Josef Váchal, Šumava umírající a romantická Ladislav Žák Vlny environmentalismu v umění: 1) 60/70. léta 2) 80./90. léta 3) po roce 2010 60-80. léta Rekultivace: Robert Smithson Herbert Bayer, Mill Creek Canyon, 1982 Alan Sonfist Agnes Denes Institucionální kritika: Hans Haacke Sociální plastika: Joseph Beuys Ekofeminismus: Mary Beth Edelson Ana Mendieta Hlubinná ekologie: Chris Drury Alfio Bonanno herman de vries Mostecko: Josef Sudek, Bohdan Kopecký Utopismus: Václav Cigler Symbolický aktivismus: Jan Steklík, Miloslav Sonny Halas, Milan Maur Milan Knížák Vztah k přírodě, univerzu…: Vladimír Havlík Miloš Šejn Olga Karlíková Milan Maur 90.-00. léta Eco art: výstavy, síťování, weby… Spolupráce s vědci: Mel Chin, Revival Field, od 1990 Komunitní projekt: Aviva Rahmani, Ghost Nets, 1990 Adaptační plány: Helen Mayer a Newton Harrisonovi Zelená modernizace: Peter Fend, Superflex Marjetica Potrč Power from Nature, 2005 Balcony with Wind Turbine, 2004 Kritika greenwashingu: Tue Greenfort Diffuse Enträge, 2007 Kritika korporací: Yes Man Minerva Cuevas Égalité, od 1998 Kritika kapitalismu: AND AND AND, Documenta 13, 2012 Aktivismus u nás: Vltava-Labe, 1991, Čechy Helen Mayer a Newton Harrisonovi, ateliér Miloše Šejna Hora - sopka 1996-1997, Lukáš Gavlovský On, ona a krajina, 1996-1997, Jinákrajina (Jan Ambrůz, Pavla Kačírková) Edukace: Miloš Šejn, Bohemiae Rosa Zelený kyberutopismus: Federico Díaz, E-area Kritika konzumu, globlalizace: Adam Vačkář Mediální ekologie: Michal Kindernay Environemntální problémy: Jana Doležalová Hlavní témata po roce 2010: Kritika antropocentrismu – posthumanismus, spekulativní filosofie, nový materialismus, ontologická antropologie… Klimatická změna – antropocén, politická ekologie, institucionální kritika a praxe…. Kritika antropocentrismu Kritický posthumanismus Cary Wolfe (2010) -kritické znovupromýšlení hodnot humanismu jako je tolerance, rovnost, spravedlnost -zahrnují i nehumánní pohledy -odhalováním traumat humanismu se můžeme dostávat k alternativní budoucnosti -narušování zažitých hranic a hierarchií, hledání produktivního vyváženého soužití lidí, nelidského života a strojů Donna Harraway Manifest kyborgů (1985) -kyborg jako intelektuální a politická výzva -narušování hranic mezi člověkem a zvířetem, těmito a stroji, hmotným a nehmotným… -„můj kyborgovský mýtus je o překračování hranic, silných spojeních a nebezpečných možnostech, které pokrokoví lidé mohou zkoumat jako jednu z potřebných politických prací“ When Species Meet (2008) -vztah autorky a fenky Cayenne -rovnoprávnost, reciprocita -brání tomu pocit, že lidstvo není součástí mezidruhových závislostí -ale i jinakost – zvířata, ne chlupaté děti -ne nutně symetrie, ale odpovědnost a soucit, práva zvířat Chthulucene -destrukce, nutnost spolupracovat s biotickými i abiotickými druhy -věnovat se péči o jejich shromáždění a vytvářet příbuzenství a přátelství na jiném než genealogickém základě -lidé jako ekosystém, „být jedním znamená vždy stát se mnohými.“ Bruno Latour teorie sítě akterů (ANT, flat ontology) -pole vztahů zahrnujíc nelidské činitele -rovnost Zpátky na zem, 2017 -odmítnutí směřování modernity ( její koncepce přírody) ale i návrat -“ohnout“ vývoj jinam -Kritická zóna – objevování ostatních „pozemšťanů“, vztahů mezi nimi -ustavení nového sociálního a pozemského uspořádání Rosi Braidotti The Posthuman, 2013 -postrantropocentrický obrat – „stávání se zvířetem, stávání se Zemí, stávání se strojem“ -zbavování se pohledu, který redukuje živé na užitečné a neužitečné či z něho činí projekční plochu lidských norem -uznání mezidruhového cíle zachování planety jako jediného známého obyvatelného prostředí pro všechny známé iterace zoe -Stávání se strojem - hravý a vzájemně prospěšný vztah, který nespojuje konzumenta s produktem, ale dva odlišné nehierarchicky uspořádané druhy experimentálně sledující společnou etiku. Jiří Sirůček, Nelidský obrat v (českém) umění…, A+A, květen 2023. https://www.artantiques.cz/nelidsky-obrat-v-ceskem-umeni- aneb-proc-galerie-plni-vetve-a-slama Pierre Hughye, Zoodram 4, 2011 After Alife Ahead, 2017 Untitled (Human Mask), 2014 Camata, 2024 François-Joseph Lapointe, 1000 potřesení rukou, 2016 Allora and Calzadilla, The Great Silence, 2014 The Trail, 2014 Maja Smrekar, Hybrid Family, 2016 !Brute Force, 2019 Jeremy Shaw, I Can See Forever, 2018 Eglé Budvytyté Zheng Bo Felipe Baeza Pavel Sterec, Tereza Stöckelová, Družstva života ,2016 Vilém Novák Letiště 2014 David Přílučík Divoká Šárka 2019-21 Aneta Langrová, Elementární tendence soudržnictví a vazeb, 2021 Aneta Langrová, Jana Chmelařová, Chimerx, 2023 Only Transitions and Translations Meet Factory, 2023 Seno, sláma, skládka Galerie Václava Špály, 2023 Lucie Králíková Agronats* Collective Pedagogika pro rozšířené mezidruhové naslouchání Spekulativní obrat ve filosofii, asi po roce 2010 -spekulativní realismus, objektově orientovaná ontologie, nový materialismus… -kritika korelacionismu, důrazu pouze o epistemologii, -ontologické spekulace Graham Harman -objektově orientovaná ontologie -materiální i konceptuální bjekty -zdůraznění celistvosti, nelze je vysvětlovat jen složkami nebo vztahy -nejen člověk má vlastní nitro a je schopen uchopovat svět Timothy Morton -důraz na afektivní sféru komunikace -hyperobjekty- unikají našemu vnímání, chápání (ropa, klimatická změna) -odmítání antropocentrismu - “ekologie bez přírody“ -solidarita symbiotická realita Jane Benett -nový materialismus -“síla věcí“ – vitální materialista -kolem nás, ale i v nás, jsme „heterogenní směsí živoucí, nebezpečně živoucí hmoty“ -lze tušit, nutno připustit omezený dosah lidské konceptualizace věcí Michael Blazy, Bouquet Final, 2019 Eva Fabregas Against Nature, 2016: Ondřej Filípek, Tatiana Nikulina Anna Ročňová Klimatická změna 1992- Rio de Janeiro – Rámcová úmluva OSN o změně klimatu 1997 – Kjótský protokol 2007 – 4. zpráva Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC) 2009 – Kodaňský summit 2013 – 5. zpráva IPCC 2015 – Pařížská dohoda 2018- Zvláštní zpráva IPCC ke globálnímu oteplení o 1,5 °C model kritické umělecké instituce, která sama zaujímá radikální pozici a stává se agentem změny kulturní politiky levicové, postkoloniální diskurzy Feminismus, ekofeminismus spojování vykořisťování přírody s útlakem žen a dalších marginalizovaných Péče, empatie – hodnoty „privátní“ sféry Mitigace: Helen Mayer a Newton Harrison The Garden of Hot Winds and Warm Rains, 1995 Greenhouse Britain, 2007-9 The Force Majeure, od 2010 Zviditelnění, iniciativa zdola: Amy Balkin, Public Smog Postkoloniální obsahy: John Akomfrah, Vertigo Sea, 2015, Purple 2017 Institucionální kritika a transformace praxe: Anthony Gormley, „Art´s Lost Subject“, Guardian, 13. 2. 2010 „Jak mohu ospravedlnit práci a život mého ateliéru s vytápěným prostorem o rozloze 10 000 čtverečních stop a svými 17 asistenty?“ recklyce, solární panely, izolace budovy, odpady, větrná turbína, omezení letů Reflexivní a transformační přínos kultury la r.O.n.c.e (Resist, Organise, Nourish, Create, Exist) Gustav Metzger, RAF, 2007 Art not Oil, Liberate Tate… České prostředí: -ČR sledovala politiku okolních evropských zemí, podpisy Tokijské a Pařížské dohody -pomalý pokles, stále velmi vysoké -silný klimaskepticismus V. Klause -výraznější zájem českého environmentálního hnutí o klimatickou změnu po roce 2005 -2015 – boj o limity severočeských uhlených dolů -formování českého klimatického hnutí – Limity jsme my!, Extinction Rebellion, Fridays for Future… -velký nárůst 2018/19 Pavel Sterec, Fosilní my Radim Labuda Post-praxe Akadémia pre vek antropocénu, 2017 Klimakemp 2018 Martin Zet, Pavel Sterc, Oto Hudec, Michal Kindernay Ateliér bez vedoucího 2000 slov v době klimatických změn, 2018 Feministická instituce Prohlášení pražských kulturních institucí k vyhlášení stavu klimatické nouze, 2019 Cena Jindřicha Chalupeckého 2019 Ekobuňka AVU, UMPRUM ve stavu klimatické nouze, 2019 Václav Drozd, Privatizační umělec Pudil, 2019 Les – společenství pro pěstování, teorii a umění Art re use Vzletný racek