Základy sociální psychologie a sociálně profesní dovednosti pedagoga Mgr.Tereza Škubalová, Ph.D. Témata  Sociální psychologie  Socializace, sociální učení  Sociální skupina  Sociální percepce, chyby v percepci  Komunikace – efektivní komunikace  (aktivní naslouchání, active constructive responding) Sociální psychologie = zabývá se sociálními interakcemi,včetně jejich původu a vlivu na jedince. = pokouší se pochopit a vysvětlit,jak naše prožívání a chování ovlivňuje skutečná,domnělá nebo představovaná přítomnost druhých osob. Zabývá se třemi rozměry: ◦ Intrapersonální ◦ Interpersonální ◦ Sociální Sociální situace, sociální chování  Interpretace situace určuje řešení/neřešitelnost/vyvolání problému  sociální situace poskytuje nabídku/inspiraci/předpis určitého sociálního chování (myšlení,cítění)  situační angažovanost  výchovná situace  kultivující situace  vyspělé sociální chování – integrita, harmonie, konzistence Sociální role  soubor pravidel a očekávání, kt. definuje chování jedince na konkrétní pozici ve skupině (status)  role jsou vyjádřením, definicí vztahu mezi lidmi v určité situaci  obsah role – zprostředkován společenskými modely (tradice, předpisy, chování jiných lidí – vzory…)  výkon sociální role limitován: možnostmi jedince, sociální situací, subjektivním pojetím situace, sebepojetím jedince Role: připsané, získané, vnucené dynamika rolového chování Obsah role (vnější tlak, norma, očekávání, vzory a modely) Osobní koncepce (pojetí role) zpětná vazba (korekce – pochvala, sankce) sociální kontrola (unifikace x změny obsahů role) Realizace role Postoje  Sklony ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace i na sebe sama.  hodnotící charakter  regulují naše jednání a prožívání (zjevně x latentně)  uspořádávají svět do přehlednější struktury  3 složky: ◦ kognitivní ◦ afektivní ◦ konativní znaky postoje  Strukturovanost  Dynamika  Intencionalita  Hodnocení  Vlastnost osobnosti  Získaný, naučený, přejímaný  Regulující postojová změna  tzv. „centrální postoje“- nejvýznamnější a nejstabilnější lze změnit jen výraznou zkušeností  při změně postoje nejsou důležitá fakta, ale spíše vztah jedince k nim  přesvědčování, ovlivňování vs nátlak, manipulace  faktory změny postoje: 1) důvěryhodnost zdroje info 2) atraktivita zdroje info 3) moc zdroje info 4) styl, struktura a obsah info https://www.youtube.com/watch?v=cNiW6melnxw PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. kognitivní disonance Kognitivní disonance = poznávací nesoulad  objevuje se, když se naše postoje dostanou do rozporu  pokud se dostaneme do stavu kognitivní disonance, tak: ◦ změníme některý z rozporných postojů ◦ nebo přidáme nový postoj, který umožní reinterpretaci situace Bystader Effect – efekt přihlížejícího http://www.youtube.com/watch?v=JcowGVd6GqY&fea ture=related příklad kognitivní disonance Dieta x zákusek  „Nemusím držet dietu“ (změna postoje)  „Je to velká výjimka, dám si jen tento jeden zákusek“ (přehodnocení vlastního postoje)  „Čokoláda je velmi zdravá“ (dodatečná, vyrovnávající informace)  „Život je tak krátký“ (minimalizace vnitřního konfliktu - znevážení)  „Nemohu hostitele urazit“ (redukce, přesun zodpovědnosti za vlastní chování) SOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ UČENÍ, SOCIÁLNÍ SKUPINA  osvojování sociálních dovedností (návyků, postojů)  formování motivů a charakteru  učení se sociální komunikaci, interakci a percepci (sociální kognice)  cíle procesu socializace = získání specificky lidských vzorců vnímání,cítění a snažení,tj. získání vlastností umožňujících život ve společnosti (přizpůsobení se obyčejům, mravům a zákonům kultury a normám skupin, jejichž je člověk členem) Definice socializace Předpoklad socializačních dějů  schopnost jedince se přizpůsobit prostředí  adaptace 2 mechanismy: ◦ Akomodace – děje zaměřené na přizpůsobení SE prostředí, zvláštnostem předmětů ◦ Asimilace – jedinec se snaží SI prvky prostředí včlenit do toho, co zná (kognitivní struktury)  pojem adjustace – adaptace ve společenském prostředí Socializační proces  Socializace = zařazování se, včleňování, vrůstání do společnosti  Závisí na kultuře = soubor přesvědčení, hodnot, norem a zvyků sdílených v rámci určité sociální skupiny. Způsob výroby,způsob života, produkty práce a sociálních kontaktů.  je druhem sociálního učení, probíhá celý život a na etapy  Výchova = řízená socializace s určitými cíli Primární a sekundární socializace Primární socializace:  dítě získává v rámci vztahu emocionální oddanosti k významným druhým Sekundární socializace:  proces adaptace stávající výbavy rolí získané v primární socializaci na nové institucionální prostředí  socializace je zde procesem získávání specifické výbavy pro role  učení se zde odehrává skrze institucionální funkcionáře -vedením a kontrolou správnosti Podmínka socializace – zrod Já  základem je odlišení sebe sama od všeho ostatního - naučené  základní podmínka fungování = dobrá orientace v prostředí + v sobě samém (zvládnout přijímat a uspořádávat i protikladné informace o světě i sobě)  pojem jáství = úroveň jednoty (integrace) duševního života  Jáství = souhrn psychických jevů a procesů jejichž obsahem je vlastní osoba – tělesná+duševní stránka tělové Já  nikoliv fyzická hranice těla, ale ta prožívaná, vnímaná,myšlená tělové schéma:  obraz, představy o vlastním těle (prostorové)  zdroj sebehodnocení  může být narušeno (intoxikace, fantomový úd, PPP) psychické Já  uspořádání vnitřního světa, myšlenky, city,přání s nimiž se ztotožňujeme  jeví se jako nositel aktivity (vůle), odpovědnosti  Aktivní Já - představa užívání dovedností a schopností jako nástrojů vsTrpné Já – city a pocity si neporučíme charakteristiky jáství Kontinuita  prožívání sebe sama v čase  hledání se  vytvářeno společensky  je relativní, ale přesvědčení o ní je důležité pro duševní pohodu Integrita  psychika jako harmonický, jednotný celek  není samozřejmá – naučená, vyvíjená,dosahovaná…  x dezintegrace, depersonalizace  osvojování sociálních dovedností, návyků, postojů  formování sociálních motivů a charakteru  jedná se o učení sociální komunikaci, interakci a percepci  čl. přejímá za své sociální role, morální hodnoty (např. smysl pro spolupráci a vzájemnou pomoc)  Uskutečňuje se: a. napodobením (observační u.,zástupné u.) b. sociálním zpevňováním (odměny, tresty) c. identifikací (vzor) Sociální učení Albert Bandura (1961) Učení nápodobou,bez zpevnění Sociální skupina Kritéria dělení skupin ❑ velké x malé (do cca 30 členů) ❑ krátkodobé x dlouhodobé ❑ vysoce organizované (=formální) x ❑ málo org. (=neformální) ❑ s jasnými cíli x s obecnějšími cíli ❑ lokalizované x rozptýlené ❑ s automatickým členstvím x s voleným čl. ❑ otevřené x uzavřené ❑ jasné hranice x vágní hranice  soubor jedinců, mezi kterými existuje specifická sociální interakce, a to jak bezprostřední interakce, tak i zprostředkovaná.  má schopnost společného jednání = chování členů je podřízeno cílům a normám skupiny.  Referenční skupina má na jedince vliv, jedinec se k ní vztahuje jako k ideálu či vzoru Na ostatních závisíme v naplňování svých potřeb, je pro nás proto důležité, aby nás měli co nejraději. Fenomény ve skupině  Konformita - přizpůsobení se většině. ➢ Informační vliv (přebíráme názory ostatních jako pravdivé) > Akceptace (konverze) ➢ Normativní vliv (přizpůsobíme navenek,abychom zapadli a byli oblíbení, při zachování vl.názoru) > Vyhovění  Sociální facilitace - zlepšení výkonu v přítomnosti druhých (u jednoduchých úkolů).  Sociální inhibice – zhoršení výkonu v přítomnosti ostatních (nové, náročné úkony, nevěříme si)  Sociální zahálení - snížení výkonu ve skupině.  Skupinové myšlení - tlak na shodu,který může vést k špatným rozhodnutím.  In-group a out-group efekt - dělení na „lepší my" a „horší oni",což může vést ke konfliktům mezi skupinami,předsudkům. Fáze utváření skupiny (BruceWayneTuckman) Formování • Vzájemné poznávání, hledání cíle, různá očekávání a obavy • Seznamovačky, nastavení pravidel (bezpečí), ZV nesnižuje sebeobraz Bouření • Napětí, konflikty, vyjasňování rolí (boj o moc/pozornost) • Učit zvládání konfliktů, reagovat na chování naruš.vzáj vztahy Normování • Zvyšuje se důvěra, spolupráce, sounáležitost,sebeřízení ve skupině • Příležitosti pro spolupráci, odpovědnosti a samostatnost žákům,znaky skupinové identity (rituály, společné artefakty) Optimální výkon • Identifikace se skupinou,akceptace vzájemných odlišností, aktivita a flexibilita členů • Oceňování prosociálního chování,otevřené otázky, řešení na skupině, popisovat nežádoucí chování Ukončení • Neklid z rozpadu skupiny, zhodnocení práce, vztahů • Ocenění, připomenutí spol. zážitků,bilance „dali vzali“, návaznost? SOCIÁLNÍ PERCEPCE Definice sociální percepce  Jak si člověk vytváří: ◦ dojmy o charakteristikách a rysech jiných lidí ◦ vnímá jejich emoce ◦ interpretuje jejich chování  vnímání fyzického zjevu a fyzických aktů chování člověka x vysvětlování a interpretace tohoto chování  výsledkem organizace sociální kognice je sociální SCHÉMA → kognitivní struktura,kt.reprezentuje poznání sociálních objektů (lidí, situací,vztahů) Základní charakteristiky procesu percepce  zákon selekce  efekt primárnosti  zákon interference  podvědomé hodnocení vnímání závislé na:  senzitivitě, vnímavosti  zkušenostech, motivech  postojích  percepčních stereotypech  aktuálním stavu, náladě Co pozorujeme na jedinci Verbální a neverbální složka chování  obsah verbálního sdělení, způsob sdělení (metakomunikace)  neverbální chování …. Nápadnost  negativní, extrémní chování upoutává pozornost  tendence připisovat fyzicky nápadným lidem nápadnější projevy chování Atribuce  „naivní vysvětlování“,Heiderova naivní ψ 60´léta  kauzalita jednání - co je příčinou čeho a co je čemu přisuzováno = atribuováno  co lidé subjektivně považují za příčinu jednání druhých, sebe  snaha o predikci – potřeba ovládat prostředí → vytváření obrazu světa (snaha o porozumění)  atribuce nejsilnější v situaci neobvyklé, nečekané, nepříjemné, významné, složité (extrémní) Atribuční tendence Základní atribuční chyba (zkreslení)  tendence přičítat chování vlastnostem či povaze člověka - nebere v potaz situaci, kontext Tendence sebeobranné atribuce  aktéři připisují úspěch sobě a neúspěch situaci (převzetí úplné zodpovědnosti za neúspěch → klesá sebehodnocení a sebeúcta) Teorie sebeprezentace  lidé chtějí od jiných dosáhnout uznání za své úspěchy; nechtějí aby neúspěch byl připisován jejich nedostatečným schopnostem či kompetencím Egoistická tendence  při spolupráci tendence připisovat sobě zodpovědnost za úspěch, jiným zodpovědnost za neúspěch Tendence nápadnosti  tendence připisovat ve skupině větší zodpovědnost těm lidem, kteří se nějak liší od druhých Chyby v sociálním poznávání  Halo efekt: Náš celkový dojem o člověku ovlivňuje,jak o něm cítíme a co si myslíme o jeho charakteru. (Synergie s Pygmalion efektem (Rosenthal & Jacobson, 1968)  Efekt prvního dojmu - první prezentovaná informace = důležitější (priming)  Konfirmační zkreslení - tendence vyhledávat, interpretovat a vybavovat si zejména informace,které potvrzují naše stávající přesvědčení, zejména u emocionálně nabitých témat.  Implicitní teorie osobnosti Implicitní teorie osobnosti  pojetí běžného člověka (dítěte) o tom, co je člověk zač.  představa o tom, jaké vlastnosti jsou pro pochopení člověka důležité,a které ne (např. humor,inteligence) + představa o tom, jaké vlastnosti se pojí spolu.  Předpokladem pro ITO je teorie mysli (ToM) - je to mentální schéma, soubor myšlenek, přesvědčení,postojů o druhé osobě -ToM se vyvíjí od 18m.ToM je základním předpokladem pro empatii. Sociální poznávání – vztah k praxi  Posuzování druhých – spjato s úrovní sebepoznání, kognitivní komplexita  Pedagogické působení – založeno na poznání dítěte  Čím více dětí na starost, tím rychlejší stereotypizace  Projevy dětí podléhají mnohem více situačním vlivům, citlivější vůči hodnocení učitele  Je třeba stále reflektovat přístup k projevům jednotlivých dětí - uvědomovat si naše tendence k vnímání a posuzování lidí podle určitých kategorií ZDRAVÁ, EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE Definice komunikace  proces předávání informace od zdroje k příjemci  výměna významů (smysluplných sdělení) mezi jedinci prostřednictvím společného systému symbolů (jazyka, neverb. gest…)  Účelem komunikace je: A) Naznačovat fakta,informace (obsah – názory,představy, prožitky) B) Vyjadřovat stav mluvčího (komunikant) C) Měnit stav posluchače (recipient)  Znaky komunikace: ◦ má cíl (motivace ke komunikaci) ◦ je kontextuální ◦ je oboustranná (interpersonální komunikace) ◦ je symbolická (jazyk,symboly,znaky) Zjišťujeme CO je sdělováno, JAKým způsobem a za jakých OKolností (kontext - komunikační situace) • informační – cílem je předat někomu nějakou informaci • instruktivní – cílem je vysvětlit, naučit, instruovat • přesvědčovací – cílem je komunikačního partnera ovlivnit nebo dokonce zmanipulovat • podpůrná – cílem je vyjádřit někomu podporu • relaxační – cílem je pobavit se, rozptýlit se, popovídat si Funkce komunikace Zásady aktivního naslouchání ◦ Neverbální projevy: • Oční kontakt • Otevřená pozice těla • Pokyvování hlavou, úsměvy, mimika – zrcadlení. ◦ Verbální projevy: • Aktivní povzbuzování • Otevřené otázky • Parafrázování • Shrnutí sdělení • Empatie,akceptace pocitů,podpora ◦ Pozor na přerušování a nevyžádané rady Zpětná vazba  Popisuje chování mluvčího,ale nehodnotí ho  Všímá si chování,které je změnitelné  Snaží se ocenit druhého  Mluví o sobě,jak na něj chování působí Příjemce - Nepřerušuje a naslouchá - Nevysvětluje,jak to myslel - Ocení toho,kdo zpětnou vazbu dává O-K-O OBLÍBENÉ KOMUNIKAČNÍ OMYLY  Dorozumíváme se pouze slovy  Slova a věty přesně vyjadřují myšlenky  Nejdůležitější je obsah - co říkáme, ne jak  Používáme-li stejný jazyk, musíme si rozumět  Slyšet je totéž, co naslouchat KO-ST KOMUNIKAČNÍ STOPKY  přikazování  poučování  napomínání  moralizování  poskytování nevyžádaných rad  strhávání pozornosti na sebe  hodnocení a posuzování partnera  odmítání, vyvracení pocitů  interpretování Dobře komunikující jedinec  pozitivně vidí sám sebe  empatie + neústupnost;vstřícnost + odměřenost  nesoupeří s komunikačním partnerem  umí pracovat na tvorbě kompromisu  ustoupí-li,neobviňuje  hodnotí,až si vyslechne celou informaci  je otevřený změnám a rozmanitosti názorů  umí komunikaci řídit,regulovat její směr a strukturovat ji  umí neutralizovat konflikty,kolize a napětí nebo jich tvořivě využít  nezamlouvá,neodbíhá,nemlží – nepoužívá komunikační fauly