Vybrané problémy obecné psychopatologie Viktor Pacholík pacholik@ped.muni.cz Poruchy intelektu Intelekt • multidimenzionální schopnost správně operovat obecnými i abstraktními pojmy podle logických zákonů, tvořit soudy a úsudky • schopnost účelně jednat, racionálně myslet a účinně jednat se svým okolím (Wechsler) • obecná schopnost k duševním výkonům (Burt) • schopnost myslet (Terman) • Posřehování vztahů mezi věcmi (Spearman) JEDNOTICÍ PRVKY - Schopnost řešit problémy - Schopnost adaptovat se na prostředí - Schopnost učit se - Schopnost myslet logicky Intelekt • Fluidní vs. krystalická inteligence (Cattel) • Jednodimenzionální vs. vícedimenzionální teorie • G-faktor a S-faktory (Spearmen) GG S2 JV S2 JV Inteligenční kvocient • Co je inteligenční kvocient? (IQ) • K čemu je inteligenční kvocient? 𝐼𝑄 = 𝑚𝑒𝑛𝑡á𝑙𝑛í 𝑣ě𝑘 𝑐ℎ𝑟𝑜𝑛𝑜𝑙𝑜𝑔𝑖𝑐𝑘ý 𝑣ě𝑘 ∙ 100 IQ Stupeň inteligence Percentil nad 130 vynikající inteligence (genialita) 99 – 100 121 – 129 výrazně nadprůměrná inteligence 91 – 98 111 – 120 mírně nadprůměrná inteligence 76 – 90 90 – 109 průměrná inteligence 26 – 75 89 a méně Podprůměr 25 a méně Mentální retardace • Nedostatečný rozvoj intelektu • Vrozená nebo rozvinutá do 2 let IQ Stupeň mentální retardace 50 – 69 F70 Lehká mentální retardace 35 – 49 F71 Středně těžká mentální retardace 20 – 34 F72 Těžká mentální retardace 0 – 19 F73 Hluboká mentální retardace F70 Lehká mentální retardace • IQ 50 – 79 • 4/5 všech MR • Právo na integraci do běžných škol! • Schopni vyučit se • Pozdější nástup řeči • Nižší kritičnost  snadná ovlivnitelnost F71 Středně těžká mentální retardace • IQ 35 – 49 • Asi 12 % všech MR • Specializovaná vzdělávací pracoviště • Chudá slovní zásoba, špatná artikulace • Neschopnost samostatného života – rodinná nebo ústavní péče • Jednoduché praktické činnosti, sebeobsluha F72 Těžká mentální retardace • IQ 20 – 34 • 7 % všech MR • Specifický výraz tváře, minimální řečový projev • Nezvládá sebeobsluhu • Somatické defekty, defekty smyslových orgánů F73 Hluboká mentální retardace • IQ <20 • 1% všech MR • Obvykle imobilní • Inkontinence • Smyslové, somatické a motorické defekty Demence • Úbytek rozumových schopností (intelektu) • Diagnostikování po 2. roce života • Obvykle v důsledku organického poškození • Kromě inteligence zasaženy také další psychické procesy • Paměť • Emoce • Myšlení • Jednání… Pseudodemence Poruchy paměti Paměť • Schopnost vštěpovat, uchovávat a vybavovat minulé vjemy a zážitky vštípení uchování vybavování Kvantitativní poruchy paměti Hypomnézie • Zhoršení některé fce • Vštípení org. demence, únava • Uchování org. poškození, alkohol, drogy • Vybavení neurózy – horší pozornost Amnézie • Časově ohraničená ztráta paměti • Úplná X ostrůvky • Novopaměť X staropaměť Hypermnézie • Nepřiměřené pamatování si některých obsahů paranoidní psychózy, mánie Kvalitativní poruchy paměti Paramnézie • Odchylky od přesnosti • I u zdravých jedinců (v určité míře) Vzpomínkový klam • Vzpomínky vydává za své (kino, vyprávění) • Vzpomínka zůstává přesná, nezměněná • Přesvědčen o pravdivosti Konfabulace • Základem porucha vštípivosti • Konfabulace = vyplnění mezer v paměti • Netrvá na nich, nechá si je vyvrátit Iluze paměti • Dé jà vu • asynchronní práce hemisfér • Nevěd.  věd. • Minulé životy • Hippokampus Poruchy pozornosti Pozornost • Aktivní zaměření našeho vědomí • K čemu pozornost? • Selekce naší mentální činnosti • Party efekt • Egovztažné podněty • Vlastnosti pozornosti • Koncentrace • Kapacita • Délka • Oscilace (kolísání) • Fluktuace Pozornost VOLNÍ MIMOVOLNÍ PROTIVOLNÍ SPONTÁNNÍ VYNUCENÁ BEZDĚČNÁ ÚMYSLNÁ učení se úlek Poruchy pozornosti hyperprosexie • Zvýšená pozornost • Na úkor distribuce a selektivity hypoprosexie • Snížená pozornost ve všech nebo některých složkách Koncentrace, rozsah, selektivita… aprosexie • Těžší forma hypopros. • Postiženy všechny složky • Neschopnost soustředit se • Psychózy, mrákotné stavy… Děkuji za pozornost. pacholik@ped.muni.cz