Právo pro učitele výchovy ke zdraví - kolokvium Prezentace kolokviální práce se uskuteční dle dohody s vyučujícími předmětu ve zkouškovém období. Práce by měla být zpracována nejlépe formou prezentace praktické problematiky v power pointu (popř. jakoukoliv jinou písemnou formou) a měla by být analýzou základních právních aspektů zpracovávaného tématu. Rozsah písemné práce není striktně stanoven. Je však zapotřebí vystihnout základní právní úpravu vztahující se k tématu a její aplikaci na konkrétní (nejlépe praktické) situaci (čím bude práce komplexnější, resp. preciznější, tím méně bude položeno případných doplňujících otázek). Ke zpracování vybrané problematiky využijte příslušnou právní úpravu či jiné případy z aplikační praxe. V práci bude rovněž uveden odkaz na relevantní právní úpravu a další použité zdroje. Kolokviální práce bude zpracována v takové podobě, aby byl každý schopen vybrané téma samostatně prezentovat v časovém rozsahu cca 5 -7 minut, následně pak bude na dané téma vedena diskuse. Práci je povinen každý odevzdat do odevzdávárny zpracovaných kolokviálních prací. Témata lze podle vlastní volby upravit či vzájemně propojit. Vlastní téma prosím konzultujte s vyučujícími. Návrh témat – vyučující JUDr. Jana Dudová, Ph.D. 1. Ochrana zdraví při hromadných kolektivních akcích (dětské tábory, školy v přírodě, požadavky na zařízení, ve kterých se zdržuje větší počet osob apod.) 2. Prosazování a podpora zdravého životního stylu 3. Determinanty zdraví 4. Výchova, vzdělávání a informovanost v oblasti ochrany zdraví 5. Ochrana zdraví při práci ve škole 6. Odpovědnost pedagoga za ohrožení zdraví, resp. za úraz či smrt žáka 7. Prevence před zdravotním rizikem a výskytem epidemie 8. Ochrana dětí před problematickými potravinami a právní garance bezpečné potraviny 9. Ochrana zdraví ve vazbě na ochranu vody, zejména problematika pitné vody, užitkové vody a vody na koupání 10. Ochrana zdraví před nebezpečnými výrobky (varovné systémy a povinné označování výrobků) 11. Ochrana zdraví před nebezpečnými chemickými látkami v procesu výuky 12. Ochrana zdraví před hlukem 13. Ochrana zdraví před návykovými látkami 14. (Ne)očkování a odpovědnostní vztahy 15. Právní aspekty domácích porodů 16. Ochrana zdraví před pasivním kouřením (resp. i jinak kontaminovaným ovzduším) 17. Vlastní téma Návrh témat – vyučující PhDr. Alena Plšková 1. Druhy normativních právních aktů, platnost a účinnost právní normy, právní vztahy 2. Objekty právního vztahu, společenské normativní systémy, právní vztahy mezi rodiči a dětmi 3. Vyživovací povinnost mezi rozvedenými manžely, nesezdané soužití, zánik manželství 4. Náhradní rodinná výchova 5. Zánik manželství (porovnejte možnosti mezi těmito státy ČR, IT, Rakousko, Německo) 6. Zánik manželství (porovnejte možnosti mezi těmito státy ČR, Norsko, Finsko, Švědsko) 7. Úmluva o právech dítěte, zákon č.359/99 Sb. o sociálně právní ochraně dítěte - aplikace do předmětu Výchova ke zdraví 8. Zákon č. 561/2004 Sb. Ve znění účinném od 15.2.2019 (školský zákon) + Metodiky MŠMT – aplikace do předmětu výchova ke zdraví 9. Nelátkové závislosti „new adidiction“ v kontextu se „zdravým životním stylem“ 10. Zdravý životní styl – realizované programy na školách 11. Kriminalita páchaná dětmi, na dětech, domácí násilí , oznamovací povinnost –aplikace do předmětu Výchova ke zdraví 12. Hromadné kolektivní akce – právní odpovědnost pedagoga (vedoucího) V Brně dne 7/10 2024 Jana Dudová