Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí

ÚVOD

  • Předmět Didaktika jazykové výchovy se věnuje didaktice rozvoje komunikativní kompetence v předškolním vzdělávání.
  • Účast na seminářích je povinná.
  • Vzhledem k charakteru výuky se očekává aktivní individuální a skupinová práce a také samostudium doporučené literatury.
  • Předpokládá se taktéž orientace v současných materiálech k rozvoji jazykové výchovy v předškolním věku a znalost souvisejících kurikulárních dokumentů.
  • Součástí náplně seminářů je i příprava na jazykovou část závěrečné písemné zkoušky, a to formou průběžných korekturních cvičení. 





Požadavky k ukončení předmětu:

  • Písemná zkouškatest tvoří soubor didaktických úkolů, teoretické otázky, orientace v didaktických materiálech k jazykové výchově v MŠ a korektura textu. Obsahem korektury je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického.
  • Předpokladem k písemné zkoušce je realizace výstupu v MŠ a včasné odevzdání písemné přípravy do odevzdávárny předmětu Didaktika jazykové výchovy (do 28. října  2024). 


Průběžný seminární úkol:


  • Praxe v MŠ (v rámci předmětu Reflektovaná praxe k didaktice jazykové výchovy) odevzdání Záznamu o reflektované praxi formou analýzy konkrétních činností s reflexí provázejícího učitele a případně Protokolu o přijetí studenta na praxi (při absolvování praxe mimo fakultní MŠ), vložení přípravy k výstupu v MŠ do odevzdávárny předmětu (informace ke zpracování v úvodní prezentaci) a následná jazykově kultivovaná prezentace provedeného výstupu na semináři.

Každý ze studentů si připraví výstup, který bude zaměřen na plnění některého z úkolů jazykové výchovy. Příprava bude realizována s dětmi v mateřské škole - je možné zvolit fakultní MŠ, ale i libovolnou v rámci ČR, kterou si studující vybere.

 


Literatura:

  • povinná:
    • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. 236 stran. ISBN 978-80-247-300-80.
    • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku: učebnice pro 3. ročník středních pedagogických škol. 2. vyd. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-2481-2.
    • I. kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání.
    • KUTÁLKOVÁ, Dana. Slovo za slovem: o vývoji a poruchách dětské řeči. Praha: PKP, 1992.
      ISBN 80-85-267-34-9.
    • KUTÁLKOVÁ, Dana. Rozvoj výslovnosti dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 2012.
      ISBN 978-80-7216-301-4.
    • MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky v mateřské škole. 3. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
    • ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2019. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-4479-0.
    • VÁCHOVÁ, Alena, Zuzana KUPCOVÁ, Michaela KUKAČKOVÁ. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1.
    • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023. ISBN 978-80-262-2006-0.

  • doporučená:
    • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro učitele a rodiče. Předškoláci.
      ISBN 978-80-266-0658-1.
    • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-89-210-8659-3.
    • HLAVINKOVÁ, Alena a Kateřina VITÁSKOVÁ. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
      ISBN 978-89-244-2908-3.
    • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2011.
      ISBN 978-80-7367-901-9.
    • MERTIN, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
      ISBN 978-80-7478-923-6.