HESLÁŘ - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE XPSp03 2023 1., 2 Vývojová psychologie - vymezení, metody, základní pojmy, periodizace vývoje Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Kritická a senzitivní vývojová období Vývojové mezníky - biologické, psychologické, sociální Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona 3. Prenatální, perinatálnía novorozenecké období Novorozenecké období - rané reflexy, kognitivní a emoční vývoj, protosociální chování Intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi) Fenomén zrcadlení, zrcadlové neurony 4. Kojenec, batole Motorický vývoj - výkon v oblasti jemné a hrubé motoriky Kognitivní vývoj - počátky učení nápodobou, přechod od experimentace ke hře; vývoj řeči; Emoční a sociální vývoj - vztahové a sebehodnotící emoce; identita „já", rozvoj autonomie, období vzdoru 5. Vývoj osobnosti, raný vznik citové vazby (pouta, přilnutí... attachment) Východiska: etologie (K. Lorenz: imprinting; H.Harlow: experimenty s mateřskou deprivací u makaků), psychodynamické teorie - „přechodový" - tranzitorní objekt, holding (D. W. Winnicott) J. Bowlby, M. Ainsworthová: vnitřní pracovní model (vztahů a sebe); typy vazby (jistá, nejistá - vyhýbavá, nejistá - odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) - okolnosti vzniku, typické chování dětí s různým typem vazby v testu neznámé situace a v reálném životě Způsoby zlepšování původně nejisté vazby, bezpečné zázemí 6. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích, podmínky vedoucí k deprivaci Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní) 7. Teorie kognitivního a morálního vývoje L. S. Vygotskij: sociokulturní teorie, zóna nejbližšího (proximálního) vývoje; Stadia kognitivního vývoje podle Piageta (senzomotorické, predoperační, konkrétních operací, formálních operací) - charakteristiky a časové vymezení, zkoušky: stabilita objektu, egocentrické myšlení, uchování (konzervace) množství a objemu L. Kohlberg: morální vývoj - úrovně; kritika - C. Gilliganová a „etika péče" Podněty teorií kognitivního vývoje pro pojetí vzdělávání a výuky 8. Předškolní věk Tělesný vývoj a vývoj motoriky - grafomotorika; dětská kresba Kognitivní vývoj - období „proč", kategorizace, role fantazie; konfabulace; vývoj řeči Sociální vývoj - „veřejná socializace", kontakt s vrstevníky; sociální učení Emoční vývoj - porozumění emocím a záměrům druhých - „teorie mysli", rozvoj seberegulace Hra - funkce hry, typy hry, vývoj sociální hry 9. Školní věk Vymezení, členění (mladší, střední, starší), pojetí v různých vývojových teoriích (Piaget, Erikson); Školní zralost a připravenost pro školu - charakteristiky tělesného, kognitivního, emočního a sociálního vývoje. Následující témata nebudou obsahem testu v předtermínu - na posledním semináři 9. Školní věk - pokračování Kognitivní vývoj: decentrace, konkrétní logika, „střízlivý realismus", zájmy v mladším školním věku Význam vrstevníků a skupin, význam rodiny a událostí v rodině, vztah k autoritě Soutěživost - možnosti a úskalí; vnitřní a vnější motivace; exekutivní funkce (pracovní paměť, flexibilní pozornost, schopnost inhibice) 10. Adolescence Časové vymezení, členění; vývojové změny - biologické, kognitivní, emoční a sociální význam vrstevnických skupin; změny vztahů k autoritám, otázka konfliktní povahy dospívání Identita v adolescenci (J. Marcía) - stavy identity: difúzni identita, aktivní hledání, moratorium, „náhradní identita", status dosažení identity partnerské vztahy „vynořující se dospělost" (emerging adulthood - J. Arnett) Videa k teoriím: Erikson: https://www.voutube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&t=5s Attachment: https://www.voutube.com/watch?v=WiOowWxOXCg Vygotský: https://voutube.com/watch?v=8l2hrSRbmHE Piaget: stadia https://www.voutube.com/watch?v=lhcgYgx7aAA asimilace a akomodace https://www.youtube.com/watch?v=EYbCEludazw