POHYBOVÉ DOVEDNOSTI VIKTOR PACHOLÍK POHYBOVÉ DOVEDNOSTI Změna místa těla Přesun těla z místa na místo LOKOMOČNÍ NELOKOMOČNÍ Pohyby částí těla Změny poloh částí těla nebo celého těla na místě MANIPULAČNÍ Ovládání předmětu různými částmi těla nebo jiným předmětem LOKOMOČNÍ DOVEDNOSTI CO JSOU LOKOMOČNÍ DOVEDNOSTI • Dovednosti hrubé motoriky • Přemisťování těla v prostoru • Různorodé způsoby • Plazení a lezení, chůze, běh, skoky, ale také převaly… • S věkem se zdokonalují • Rozvoj opěrné a pohybové soustavy • Rozvoj pohybových schopností (koordinace, rovnováha…) • Ontogeneze kopíruje fylogenezi LEZENÍ A PLAZENÍ TEORETICKÉ ZÁKLADY LEZENÍ Vzpor klečmo Zkřížený vzor Přechod do sedu (přes šikmý sed) pletenec ramenní/kyčelní, břicho, záda PLAZENÍVPŘED Poloha na břiše Přitahování se pažemi Zkřížený vzor zpravidla jen krátce PLAZENÍVZAD Poloha na břiše Tlak na paže  „odtlačení se“ vzad Krční a bederní lordóza zdroj obrázků: www.vanickovani.cz LEZENÍ A PLAZENÍ TEORETICKÉ ZÁKLADY • Důležitý vývojový krok ke vzpřimování • Přirozený cyklický pohyb (i později – přes překážky, po stromech, prolézačkách – lanové překážky…) • Rozvíjí • koordinaci • volní procesy (překonávání překážek, rozhodování o způsobu a technice…) • sebevědomí • propojování hemisfér (zkřížený vzor – P ruka + L noha) zdroj obrázku: Kračmar, B., Chrástková, M., & Bačáková, R. (2016). Fylogeneze lidské lokomoce. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. LEZENÍ A PLAZENÍ TEORETICKÉ ZÁKLADY HORIZONTÁLNÍ LEZENÍ • Vzpor klečmo • Vývojově první způsob • Později při hře, ze strachu (vyvýšená plocha) apod. • Namáhaná kolena • Vzpor dřepmo • Fyzicky náročnější • Slabé zápěstí či ramena – chválit i krátké pokusy VERTIKÁLNÍ LEZENÍ • Po žebřících, sítích, stromech… • Nejprve s přísunem (krok-sun-krok) Později střídavě (nejprve úchop, později i nohy) • Rozvoj svalstva rukou, nohou i trupu LEZENÍ A PLAZENÍ CHARAKTERISTIKATECHNIKY VÝVOJOVÉ ZNAKY • Nižší polohy (vzpor klečmo) • Lezení soupaž / přísunný pohyb (krok-sun-krok) • Nedostatečná síla (poklesávání paží, obtížné udržení se, přitažení…) OPTIMÁLNÍTECHNIKA Vzpor dřepmo Zkřížený vzor (střídání L x P) Pevné tělo LEZENÍ A PLAZENÍ METODIKA NÁCVIKU • Komplexním způsobem • Respektování vývojových specifik • Kojenci – dopomoc oporem chodidel, zpevnění loktů, nadlehčovat pánev • Od 3 let • Fixováno lezení po kolenou • Podporovat lezení ve vzporu dřepmo (motivace zvířátky) • Zpevnění paží a pletence ramenního • Odrazy a skoky snožmo ve vzporu dřepmo • Střídavě na ruce / nohy (zajíček) • Vertikální lezení (žebříky) • Horizontálně  šikmo  vertikálně INDIVIDUÁLNÍTEMPO! • propojování hemisfér (zkřížený vzor – P ruka + L noha) L E Z E N Í LEZENÍ A PLAZENÍ METODIKA NÁCVIKU • Komplexním způsobem • Tělo přitisknuté k podložce • Nezvedat pánev • Zkřížený vzor + vlnivý pohyb páteře • Přitahování v lehu na břiše (zádech) • Horizontálně, později šikmo • Případná dopomoc za boky P L A Z E N Í LEZENÍ A PLAZENÍ MOŽNOSTI NÁCVIKU • Zvířátka (různé způsoby lezení a plazení) • Had (plazení) • Prolézání tunelem • Využití pomůcek • Prolézačky, lanové prvky • Vyvýšená plocha (lavička) horizontálně či šikmo • Šikmý a svislý žebřík • Otevřená švédská bedna • Pohyblivá plocha (lavička na kruzích) • Šplhání a spouštění se po tyči LOKOMOCE VE VZPŘÍMENÉM STOJI LOKOMOCE VE VZPŘÍMENÉM STOJI • Chodidlo je jedinou opěrnou plochou • Dobrá rovnováha, koordinace pohybu atd. • Vhodná obuv – pevná, plná pata, nepříliš tvrdá podrážka, podpora klenby nohy • Čistý, bezpečný terén – přednost chození naboso • Posilování nožní klenby • Důležitý samotný stoj https://youtu.be/byQ1pkTk0CM?t=53 CHŮZE TEORETICKÉ ZÁKLADY • Přirozený cyklický pohyb • Zapojení většiny svalstva – komplexní pohyb • Komplexní učení • F. švihu – jednooporová – dvouoporová f. • Technika (https://www.youtube.com/watch?v=MktW-di_-FE) • Vzpřímené držení těla (s mírným náklonem vpřed???) • Nášlap přes patu, postupné odvíjení • Odraz v zanožení ze špičky, propnutí kolena • Pohyb nohou + opačný pohyb paží + mírná protirotace pánve a ramen zdroj obrázku: Kračmar, B., Chrástková, M., & Bačáková, R. (2016). Fylogeneze lidské lokomoce. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. CHŮZE TYPY CHŮZE zdroj obrázku: Riegerová, J. , Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc: Hanex. CHŮZE CHARAKTERISTIKATECHNIKY VÝVOJOVÉ ZNAKY • Široká stopa • Krátký krok • Stálá flexe v kolenou i kyčlích (typické pro batolata) • Vtáčení/vytáčení chodidel • Bez souhybu paží (udržují rovnováhu) • Neschopnost dalších pohybů OPTIMÁLNÍTECHNIKA Úzká stopa (NE měrný / zkřižný krok) Přiměřeně dlouhý krok Po odrazu extenze kolene i kyčle Špička ve směru pohybu Protipohyb paží Zautomatizovaná chůze CHŮZE CO BUDEME ROZVÍJET CHŮZE PO RŮZNÉM POVRCHU • Po rovné ploše • Po nerovné ploše • Po nakloněné rovině (z/do kopce) • Na vyvýšené ploše MODIFIKACE CHŮZE • Po patách/špičkách • Chůze vzad • Změny rychlosti • Rytmizace chůze (změny rytmu kroku) • Po vymezené trase • Změny délky kroku • Náhlé změny směru (směr „na povel“) • Překonávání překážek (překročení) CHŮZE METODIKA NÁCVIKU • Rovnováha a zúžení stopy • Chůze po čáře, laně, kladince • Délka kroku • Stopy, cesta po kamenech • Flexe a extenze v kolenním a kyčelním kloubu • Protažení těla v lehu, stoji i při chůzi (ve výponu) • Došlap a odvíjení chodidel • Předchozí procvičení chodidel • Chůze po patách, špičkách, celých chodidlech • Houpání pata – špička • Vtáčení / vytáčení chodidel • Chůze po čáře • Opačné vytáčení / vtáčení • Chůze po stopách (správně natočených) • Plynulost • Chůze ve vázaných útvarech (kruh, zástup) • Rytmizace říkadlem, hudbou • Souhyby paží a souhra pohybů • Až po částečném zautomatizování chůze (3 roky) • Později možné přidávat další pohyby (křídla) • Chůze v terénu (do/z kopce, trávník) BĚH TEORETICKÉ ZÁKLADY • Přirozený lokomoční pohyb • Vychází z rychlé chůze • Letová fáze do 37 měsíců (Kučera, 1996) • https://www.youtube.com/watch?v=gondlpY8Vaw • Trup mírně nakloněn vpřed??? • V pozdějším předškolním období • Nejpřirozenější způsob lokomoce • Prostředek rozvíjení • pohybových schopností (rychlost, vytrvalost, dynamická síla) • volních vlastností (překonávání únavy, bolesti) • stimulace oběhového, dýchacího a termoregulačního systému CHŮZE jednooporová f.  dvouoporová f.  jednooporová f. jednooporová f.  letová fáze  jednooporová f. BĚH BĚH CO BUDEME ROZVÍJET BĚH PO RŮZNÉM POVRCHU • Po rovné ploše • Po nerovné ploše • Po nakloněné rovině (z/do kopce) • Na vyvýšené ploše MODIFIKACE BĚHU • Změny rychlosti • Rytmizace chůze (změny rytmu kroku) • Změny délky kroku • Náhlé změny směru (směr „na povel“) • Překonávání překážek (kombinací se skokem) • Po vymezené trase • Po patách/špičkách • Běh vzad BĚH CHARAKTERISTIKATECHNIKY VÝVOJOVÉ ZNAKY • Široká stopa • Krátký krok • Došlap na celé chodidlo • Bez souhybů paží (udržují rovnováhu) • Nerytmičnost, neplynulost OPTIMÁLNÍTECHNIKA Úzká stopa (NE měrný / zkřižný krok) Přiměřeně dlouhý krok Došlap na patu s odvíjením chodidla Protipohyb paží Zautomatizování běhu s možnou změnou tempa, rytmu a tempu kroku BĚH METODIKA NÁCVIKU • Rovnováha chůze po špičkách stoj a poskoky na jedné noze • Šířka stopy běh (klus) po úzké cestě, po čáře • Odraz a letová fáze poskoky, odrazy do dálky i výšky • Rytmus a plynulost kroku rytmizace (říkadla, hudba, bubínek) • Pružnost v kloubech dolních končetin protahování nohou v lehu/stoji hmitání v kolenou plynulé pohyby (jízda na kole) houpání pata – špička poskoky • Doplňkové pohyby paží (po automatizaci) mávání křídly, kola vlaku • Další dovednosti Běh v terénu, po vyvýšené ploše, z/do kopce SKOK TEORETICKÉ ZÁKLADY • Přirozený pohyb s překonáním vzdálenosti nebo výšky • Limitován • schopností dynamické síly dolních končetin • technikou odrazu • souhrou dalších částí těla (švih paží, pohyb trupu, zpevnění trupu) • Různé způsoby skoku • do dálky / výšky / hloubky • snožmo / jednonož z kroku (prodloužený krok) • vpřed / vzad / stranou • z místa / s rozběhem zdroj obrázku: http://www.svetpodledi.cz/ 2015/08/retropecky-5-skakani-gumy.html SKOK CHARAKTERISTIKATECHNIKY VÝVOJOVÉ ZNAKY • Slabý odraz • Omezená práce kloubů • Nedostatečná souhra paží • Nedostatečné protažení trupu • Nepružné končetiny při doskoku, pád • Nespojení rozběhu a odrazu, jednotlivé skoky (s neschopností navázat) OPTIMÁLNÍTECHNIKA Silný odraz Odraz do špiček s propnutím kolen, kyčlí Švih pažemi s protažením vzhůru Protažení trupu ve směru skoku Měkký doskok s odpružením Plynulé spojení rozběhu a odrazu, neschopnost navázat dalším skokem Technika: https://youtu.be/TGeanInUyec SKOK METODIKA NÁCVIKU • Výpon pružnost v kotníku, kolenou, kyčlích • Houpání pata – špička, rytmické pohupy do výponu pružnost v kotníku • Chůze ve výponu propnutí dolní končetiny • Překročení překážky delším krokem propnutí dolní končetiny ve směru skoku • Houpání v kolenou s hmity paží souhra pohybu paží • Skoky do výšky se vzpažením kompletní odraz • Drobné poskoky na místě kompletní odraz, navázání více skoků • Chůze s poskoky navázání rozběhu a odrazu • Seskoky z nízké překážky měkký doskok • Výskoky na nízkou překážku kompletní odraz MANIPULAČNÍ DOVEDNOSTI CO JSOU MANIPULAČNÍ DOVEDNOSTI • Manipulace s předměty • Limitováno dovedností úchopu • Zahrnuje také manipulaci pomocí nohou a jiných částí těla (hlavičkování, balancování předmětu na koleni, rameni, zádech…) • Ovládání předmětu jiným předmětem • Tyč, hokejka, pálka, raketa… CO JSOU MANIPULAČNÍ DOVEDNOSTI METODIKA NÁCVIKU • Zájem o pomůcku • Motivuje, ale odvádí pozornost • Specifická příprava mimo MŠ (kroužky, sportovní přípravky…) individuální experimentace řízené činnosti specifická příprava HÁZENÍ TEORETICKÉ ZÁKLADY • Komplexní postup učení, nápodoba s korekcí • Nutné zvolit vhodnou velikost míče (házení jednoruč/obouruč) • Do 4 let hod ze stoje rozkročného, nezapojení celého těla • Způsoby hodu: • Obouruč dolním obloukem • Obouruč horním obloukem • Obouruč trčením • Jednoruč horním obloukem zdroj obrázku: https://img.funkids.cz/Images/funkids/mega-mic-textilni- modry/204725/32f166d83d74fe5120c2d95315ca56-large-nw.jpg HÁZENÍ CHARAKTERISTIKATECHNIKY VÝVOJOVÉ ZNAKY • Jednoruč obloukem ze strany • Jednoruč do země • Obouruč spodním obloukem • Nezapojení zápěstí a prstů • Krčení paže (jednoruč horním obloukem) • Palec přitažen k ostatním prstům • Chybné postavení nohou OPTIMÁLNÍTECHNIKA Vedení míče horním obloukem Včasné upuštění míče Pružné zápěstí a prsty pomáhají švihu Mírné pokrčení paže v nápřahu Palec v opozici Jedna noha v předkročení HÁZENÍ METODIKA NÁCVIKU Výchozí poloha • Stoj rozkročný, • Mírný bederní záklon • Vzpažit pokrčmo, lokty vpřed • Míč mezi dlaněmi za hlavou Odhození • Prohloubit záklon a zapažení • Švih obou paží do protažení • Loket • Předloktí • Zápěstí • Prsty • Vzpřim trupu Dokončení hodu • Dokončení švihového pohybu obou paží do předpažení povýš • Vyrovnání těžiště O B O U R U Č H O R N Í O B L O U K https://www.youtube.com/watch?v=gXyh__3MzOo HÁZENÍ METODIKA NÁCVIKU Výchozí poloha • Stoj rozkročný, jedna noha mírně předsunuta • Trup mírně natočit • Vzpažit P pokrčmo, loket vpřed (L předpažit povýš) • Míč v prstech P ruky Odhození • Švih P paží • Loket • Předloktí • Zápěstí • Prsty • Postupná rotace trupu • Plynulý přenos těžiště na L nohu Dokončení hodu • Dokončení švihového pohybu P paže • Překrok na P nohu (zastavení pohybu těžiště) J E D N O R U Č https://youtu.be/jT0X0Yv9bIQ?t=11 https://youtu.be/jT0X0Yv9bIQ?t=52 https://youtu.be/KGVgOb__cRA HÁZENÍ METODIKA NÁCVIKU Výchozí poloha • Stoj rozkročný • Předpažit skrčmo • Míč mezi dlaněmi před hrudníkem Odhození • Prudce předpažit (trčit) do propnutých paží • Předloktí • Dlaně • Prsty Dokončení hodu • Dokončení pohybu obou paží i rukou • Vyrovnání těžiště O B O U R U Č T R Č E N Í M https://youtu.be/UbQoIg_iGSA HÁZENÍ METODIKA NÁCVIKU METODICKÉ TIPY JEDNOU RUKOU • Malé míčky, drátěnky, papírové koule • Pohyb až do protažení paže, uvolnění ruky • Ukázat směr hodu PŘES PŘEKÁŽKU • Natažený provaz, koš • Lepší úhel odhodu • Včasné vypuštění míčku PRÁCE ZÁPĚSTÍ • Koš (jiná nádoba lano) ve výšce zápěstí dítěte HÁZENÍ METODIKA NÁCVIKU METODICKÁ ŘADA (ZJEDNODUŠENÁ) 1. Pohyby které dítě zná • Házení libovolným způsobem • Manipulace - předávání míče z ruky do ruky, předávání mezi dětmi… 2. Házení přes nízkou překážku / do dálky • Uzpůsobeno požadované technice hodu 3. Výchozí postavení 4. Technika hodu (pohyb paží a trupu) HÁZENÍ MOŽNOSTI NÁCVIKU • „Kutálení“ míče mezi dlaněmi • Předávání míče z ruky do ruky • Předávání míče mezi dětmi (řada, zástup, nad hlavou, pod nohama) • Hod do dálky • Hod na cíl (různé vzdálenosti a velikosti) • Přehazování překážky zdroj obrázku: https://motherclub.cz/wp-content/uploads/2018/11/dite- hazeni-mic-hriste-737x415.jpg CHYTÁNÍ TEORETICKÉ ZÁKLADY • V návaznosti na házení • Komplexní postup učení, nápodoba s korekcí • Závislé na vhodné velikosti a charakteru míče • Měkký míč, neklouzavý povrch • Vývojově první chytání obouruč do náruče • Strach z letícího míče Chytání jednoruč v předškolním věku…? obrázek upraven podle: https://i.pinimg.com/originals/1b/ea/ a5/1beaa5a687074a9d00a39b9827fbe30a.png CHYTÁNÍ CHARAKTERISTIKATECHNIKY VÝVOJOVÉ ZNAKY • Do náruče • Ruce daleko od sebe • Neotevřené dlaně • Lokty u těla • Strnulé paže tvrdé chycení • Strnulý postoj (stoj spojný) OPTIMÁLNÍTECHNIKA • Chycení dlaněmi a prsty • Ruce přiměřeně od sebe podle velikosti míče • Prsty roztaženy k pohotové reakci • Paže mírně pokrčené s lokty od těla • Pružné paže plynule brzdící pohyb míče směrem k hrudníku, ale ne až na něj • Mírný stoj rozkročný, pružná kolena CHYTÁNÍ METODIKA NÁCVIKU • Komplexním způsobem • V návaznosti na nácvik házení úchop míče, manipulace s míčem mezi dlaněmi • Předávání míče • z ruky do ruky a mezi dětmi • mezi dětmi • Pružnost paží • Houpání míče, kreslení obrazců míčem • Chytání mezi dlaně • Koulení míče mezi dětmi • „Pohazování si“ míčem Nízké výhozy s následným chycením • Chycení po odrazu od země Nejprve v sedu či kleku, později ve stoji • Házení míče mezi dětmi (přihrávky) zdroje obrázků: https://pemi.cz https://www.nomiland.sk https://d25-a.sdn.cz https://www.kocksport.cz https://youtu.be/4cUq_mz-kXU DĚKUJI ZA POZORNOST. pacholik@ped.muni.cz