POHYBOVÉ SCHOPNOSTI HANA ŠERÁKOVÁ POHYBOVÉ SCHOPNOSTI = soubor vnitřních předpokladů pro úspěšné zvládnutí pohybové činnosti - jsou limitovány vrozenými dispozicemi - v čase poměrně stálé - mohou být rozvíjeny po jimi danou mez (u různých jedinců různá) - Jsou rozvíjeny každou pohybovou činností, avšak dle její ho zaměření v různé míře POHYBOVÉ SCHOPNOSTI • Autoři využívají různé dělení, například: KONDIČNÍ (silové, vytrvalostní, částečně rychlostní) KOORDINAČNÍ (obratnostní, pohyblivostní, částečně rychlostní) síla rychlost vytrvalost obratnost pohyblivost POHYBOVÉ SCHOPNOSTI • Pohybové schopnosti, které jsou součástí zdravotně orientované zdatnosti (se zaměřením na svalovou zdatnost): Silové schopnosti Vytrvalostní schopnosti Rychlostní schopnosti Obratnostní schopnosti SILOVÉ SCHOPNOSTI Statická síla Dynamická síla Explosivně silová Rychlostně silová Silová vytrvalost SILOVÉ SCHOPNOSTI • Statická síla = udržet své tělo nebo náčiní ve statické poloze → výdrže (např. shyb) – nevhodné pro předškolní děti a děti mladšího školního věku • Explosivně silová schopnost = schopnost udělit tělu nebo jeho částem či předmětům zrychlení (odrazy, hody) • Rychlostně silová schopnost = schopnost překonávat odpor s vysokou rychlostí nebo frekvencí pohybu (např. skok s rozběhem, sprint, hry s hody a odrazy) • Silová vytrvalost = schopnost udržet intenzitu činnosti při silovém cvičení (např. plavání) SILOVÉ SCHOPNOSTI - SHRNUTÍ • Preferujeme dynamické zatěžování proti statickému • Opakované dynamické zatěžování – odrazy, výskoky, přitahování se rukama v lehu na lavičce nebo na lezecké stěně • Časté krátkodobé zatěžování • Přiměřený počet opakování • Střídavé zatěžování různých částí těla • Optimální nabídka pomůcek a nářadí • Můžeme využít hry se zaměřením na atletiku – hry s hody a skoky, běh spojený s překonáváním překážek, obdobně laděné pohybové hry. VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI • Umožňují setrvat v určité aktivitě po delší dobu Vytrvalost lokální (zapojena méně než 1/3 svalstva) Vytrvalost globální (zapojena většina svalů) Krátkodobá (50 s – 3 min) Střednědobá (2 min – 10 min) Dlouhodobá (více jak 10 min) VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI - SHRNUTÍ • Zařazujeme dynamické pohybové hry a činnosti – honičky, překážkové dráhy, napodobování pohybu zvířat atd., kdy jsou děti neustále v pohybu • Umožňujeme dětem spontánní nebo souvislé aktivity s přirozeně vysokou kolísavou intenzitou, stálou intenzitou nebo kolísavou intenzitou, nebo souvislé aktivity s krátkými odpočinky RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI • Schopnost provést pohybovou činnost nebo pohybový úkol v co nejkratším čase Akční (realizační) rychlost Reakční rychlost Frekvenční rychlost Akcelerační rychlost RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI • Reakční rychlost = odpověď na daný podnět (dotyk, zvuk, nebo zrakový signál) zahájením pohybu v co nejkratším čase (např. start) • Akční (realizační) rychlost = schopnost provést daný pohybový úkol v co nejkratším čase od započetí pohybu, příp. maximální frekvencí (např. běh, plavání apod.) • Frekvenční rychlost = u cyklických (opakujících se) pohybů, frekvence střídání nebo opakování pohybů (běh, jízda na kole, plavání…) • Akcelerační rychlostní schopnost = schopnost zrychlování rychlosti zejména v počátku pohybu RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI - SHRNUTÍ • Umožňují rozvíjet rychlost reakce na signál, rychlost provedení činnosti, frekvenci činnosti • Rozdíl u dětí dle věku (čím mladší, tím reakce pomalejší), s dozráváním nervové soustavy reakce rychlejší • Metody rozvoje: reakce na signál (zvuk, zrak, dotyk) nebo opakování krátkých aktivit s vyšším úsilím s přestávkami pro odpočinek (např. na tlesknutí najít domeček v prostoru, najít kamaráda, na dotyk oběhnout kruh dětí nebo co nejrychleji doběhnout ke kostkám a postavit komín) OBRATNOSTNÍ SCHOPNOSTI • Schopnost realizovat složité časoprostorové pohyby • Schopnost koordinace pohybové činnosti člověka Flexibilita Rovnováhová schopnost Koordinace pohybu Způsobilost měnit rychle postavení a směr Další schopnosti (orientační, rytmická …) OBRATNOSTNÍ SCHOPNOSTI • Flexibilita = schopnost provádět pohyby ve velkém rozsahu, závislá na anatomické stavbě těla, pružnosti vazů, šlach a svalové vyrovnanosti • Rovnováhová schopnost = udržení těla, jeho částí nebo předmětů ve stabilní i vratké poloze (malá opěrná plocha, náhlé velké změny těžiště těla, rotační pohyby). Závislá na stavu rovnovážného ústrojí a ovlivněna mírou dědičnosti • Koordinace pohybu = koordinace celého těla, končetin, ovlivňuje drobnou motoriku, regulaci rytmu a frekvence pohybu • Způsobilost měnit rychle postavení a směr = schopnost zhodnotit prostorové vztahy objektů (vzdálenost a směr) vzhledem k poloze vlastního těla nebo jeho částí (např. timing pohybu) OBRATNOSTNÍ SCHOPNOSTI - SHRNUTÍ • Jde o schopnosti flexibility, rovnováhy, koordinace, orientace v prostoru a rytmičnosti. • Od 6. roku „zlatý věk motoriky“ = optimální věk pro rozvoj obratnosti a učení se novým dovednostem • Metody rozvíjení obratnosti: nápodoba, opakování, postup od jednoduchého ke složitějšímu, používání podpůrných pomůcek (šikmá plocha při kotoulu, šikmá nebo úzká lavička pro chůzi, běh apod.) DOPORUČENÁ LITERATURA • Dvořáková H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. • Volfová, H., Kolovská I. (2008). Předškoláci v pohybu. • Dvořáková, H. a kol. (2015). Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí. • Engelthalerová, Z. a kol. (2019). Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětí. • Šeráková, H. (2019). Švihadlo tradičně i netradičně pro děti předškolního věku (dostupné na Munispace). • …a další (Mazal, Zapletal, Neuman…) DĚKUJI ZA POZORNOST • Použitá literatura: • Dvořáková H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. • Nováček,V., Mužík, V., Kopřivová J. (2001). Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky TV