Diagnosticko-intervenční praxe
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Diagnosticko-intervenční praxe
Info
Období
podzim 2024
Praxe


Praxe je realizována v rámci předmětu YPP13 Diagnosticko-intervenční praxe.

Pro prezenční studium je plánována na čtyři hodiny jednou za 14 dní (zpravidla v pátek). Je možné ji realizovat každý pátek v rozsahu 2 hodin týdně. Každý ze studentů ji vykonává samostatně na vybrané škole, která mu tuto formu praxe umožní. Před nástupem na praxi je třeba zajistit si podpis Protokolu o přijetí studenta na praxi.

Pro kombinované studium je praxe plánována na 2 celé dny nebo 4 dopoledne. Každý ze studentů ji vykonává samostatně na vybrané škole, která mu tuto formu praxe umožní. Před nástupem na praxi je třeba zajistit si podpis Protokolu o přijetí studenta na praxi.

Cílem praxe je poskytnou studentům příležitost zpracovat komplexní analýzu diagnostiky dítěte z podkladů, které získají v mateřské škole, realizovat rozhovor a analyzovat produkty dítěte. Na základě získaných dat student analyzuje proces diagnostiky, odhalí slabá místa a navrhne opatření, která by byla vhodná přijmout. Student si tak procvičí zejména komunikační, koordinační a manažerské dovednosti potřebné k řízení práce při diagnostikování.

Výstupem z praxe bude komplexní analýza nastavených diagnostických procesů a opatření pro dítěte s obtížemi zpracovaná do podoby seminární práce. 


Seminární práce

Seminární práce bude mít podobu komplexní analýzy nastavení diagnostických procesů a opatření pro dítěte s obtížemi. Ta bude sestávat ze tří částí. 

V první části bude student analyzovat, jakým způsobem bylo vybrané dítě (s obtížemi) diagnostikováno, nahlédnete do jeho dokumentace (např. portfolia, anamnézy, výsledků dosavadního diagnostikování, záznamů z pozorování, zpráv ze školských poradenských zařízení), s učitelkou povede rozhovor o dítěti, jeho projevech, jeho rodinném zázemí. 

Ve druhé části student bude analyzovat efektivitu a výsledky diagnostické činnosti učitele, efektivitu nastavených opatření a vedení intervence, způsob komunikace s rodinou, posoudí podnětnost prostředí v MŠ a příležitosti k učení, které učitelka vytváří. 

Ve třetí části na základě zjištění navrhne další postup pro práci s dítětem, popíše chyby a problémy, které odhalí. Sestaví plán, jak nastavit další práci s dítětem, jaká opatření přijmout, jak směřovat spolupráci s rodinou apod.

Do seminární práce lze zařadit anonymizované scany materiálů a artefaktů. Seminární práce by měla mít rozsah do 4 stran (mimo příloh). Seminární práci odevzdejte do příslušné odevzdávárny s dostatečným předstihem před termínem plánované zkoušky.


Protokol o přijetí studenta na praxi
PDF ke stažení
Předchozí