- r. 1998 nástup do PPP - r. 1999 ukončení VŠ FF MU - Od r. 2014 KPPPB Veveří, Brno - Od r. 2014 soukromá praxe - Od r. 2023 PedF MU - e-mail: jitkajeklova@seznam.cz - 605 734 920 MGR. JITKA JEKLOVÁEMOCE Emoce EMOCE Význam MŠ • § 33 Šk. zákona • Cíle předškolního vzdělávání • Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. EMOCE Bludný kruh EMOCE Mozek – sídlo emocíEMOCE by Věra Nekvindová Mozek – sídlo emocí EMOCE Emoce a rozumEMOCE Sympaticus, parasympaticusEMOCE • Sympaticus – zvýšená aktivace, poplach! - Mobilizace sil, odpověď těla na zátěž. • Parasympaticus – uklidnění, spánek, útlum, opravy v těle, imunizace. - Velmi potřebné. • Ideální je rovnováha. Mozek – sídlo emocíEMOCE • Dříve pomáhal lidem přežít. • Kombinace subjektivního prožívání a fyziologické odezvy s motorickými projevy. • Subjektivní prožitky libosti a nelibosti. • Mnohdy výrazné fyziologické změny. • Jasné motorické projevy lišící se u každého člověka. Emoční systémEMOCE F P M EmoceEMOCE Emoce • Pozitivní a negativní emoce – máme je všichni • Pozitivní – radost, vděčnost, smysluplnost, důležitost, úspěšnost, těšení se, …. • Negativní – strach, smutek, závist, nenávist, ostuda, hanba, potupa, osamělost, … EMOCE Práce s emocemi • Nenechat emoce vypuknout, snaha jim předcházet. • Pokud už vypuknou, nechat volně odeznít. • Při velkých emocích jsou méně zapojená racionální centra mozku – prefrontální kortex. • Často ani nevnímáme řeč, proto omezíme slova, ztišíme se, nahradíme uklidňujícími citoslovci ou, ou, pšššt, … EMOCE Emoce EMOCE emoce strach Strach • Namalujte strach • Co si představíte pod pojmem strach? • Co mají kresby společného? EMOCE Strach • Kdy jste naposledy cítili strach? • Jaké další emoce jste při tom pociťovali? • Jak Vám při to i fyzicky bylo? • Co by Vám pomohlo? Kdo Vám pomohl? EMOCE •Úzkost •Panika •Fobie Různé druhy strachuEMOCE • Strach varuje před nebezpečím, pokud nebezpečí poznáme, strach může zmizet. • Fyzické projevy strachu. Zamrznutí. Tělesné prožívání, „mráz“ po zádech. • Jde subjektivně vnímaný strach zmenšit? Co a kdo tomu může pomoci? • Strach – boj, nebo únik? • Strach může být maskovaný vztekem. Práce se strachem EMOCE •Strach jako nafouknutý balónek nebo bublina. •Strach nepopíráme, ale přiznáme a nepotlačujeme. Práce se strachemEMOCE • Pojmenování strachu – preference jednoduchých vět. • Pracovat s konkrétním, ne s abstraktními pojmy. • Práce s různými stupnicemi - žebřík, výtah, schody – poschodí, možná škála smajlíků… Práce se strachemEMOCE • Odosobnění strachu, já jsem já a strach je strach. • Externalizace, pojmenování strachu. Práce se strachemEMOCE Strach – pocit bezpečí • Vytvoření pocitu bezpečí – koutek bezpečí, jako místo uklidnění, ne za trest. • Pochopení a nabídka pomoci. • Nabídka odložená za chvíli – až budeš chtít… EMOCE • Práce s všeobecnými negativními výroky – všichni, nikdy, nic atd. • Specifikujte, konkretizujte. • Občas se něco daří všem  Práce se strachemEMOCE • Vztek zkusíme adekvátně vybít: EMOCE Práce se vztekem • Dospělí mohou vyběhat, vyjezdit. • U ADHD dětí většinou nepomáhá, vyzkoušeno  • Nakreslit (mít nakopírovaného) vzteklouna – roztrhat na kousíčky, utopit, rozmočit v kaluži • Vydupat do podložky nebo přímo na nakresleného vzteklouna Práce se vztekemEMOCE - Antistresové pomůcky – míčky, gumičky, plastelína…preferujeme tiché věci - Vybít do polštáře, nebo předem určeného plyšáka, ideální např. kuželka, lépe nic „živého“ s očima … - Mačkat gumový kruh v dlani - Točit spinnerem… - Házet vzteklo-koule (ideálně zmačkaný papír) Práce se vztekemEMOCE Strach – dýcháníEMOCE • Zklidňující dýchání (https://blog.linkabezpeci.cz/kontrolovane- dychani-aneb-dychanim-do-bezpeci/), dýchání do břicha, do čtverce, obdélníku… • Relaxace - Relaxace nejen pro děti s ADHD (Jucovičová, Žáčková) • Autogenní trénink, uvolnění, motýlí křídla, … Strach – relaxaceEMOCE • Užitečné může být provádět s dítětem pravidelnou relaxaci. • Inspirace: https://monikaweiglova.com/karty- uklidneni/ https://images.app.goo.gl/yPDvYSW5cU WmVKGe8. … ale celkově se sebou samým, ideálně pravidelně a často – prevence potíží! • Mindfulness – důraz na teď a tady • Důležité je umět zklidnit sebe sama. • Aplikace Nepanikař! Práce se strachemEMOCE • Hrozí zejména u práce s lidmi – pedagogové, lékaři, prodavači, ... - Důležité jsou pozitivní vztahy, ne toxické. - Čas na koníčky, záliby… - Dostatečný spánek - Přiměřený pohyb Syndrom vyhořeníEMOCE • Hračky z edice Emušáci: Ferda a jeho mouchy • Hra Barevná příšerka • V. Černý: Děti a emoce • M. Špinková: Divný brácha strach • L. Urbánek: Neboj, neboj! Vhodné zdroje:EMOCE • L. J. Cohen: Jak zacházet s dětským strachem • L. Bělohlávková: Jak přežít, když se často bojím • Více informací o úzkostech a strachu dětí na https://sancedetem.cz/problemy-s- uzkosti-strachem Další zdroje EMOCE • Co si odnáším z dnešní hodiny? • S čím souhlasím, co mi sedí? • Co mi nesedí, s čím nesouzním? • Čemu ještě nerozumím, co potřebuji dovysvětlit, k čemu se chci vrátit? Otázky na závěrEMOCE 1. Vyberte si problémovou situaci, která se vám při práci s dětmi často opakuje a nevíte si s ní rady nebo byste se nad ní chtěli více zamyslet. 2. Popište podrobně samotnou situaci a zamyslete se, jaké emoce v ní prožíváte vy, dítě a kolektiv (pokud se v situaci nachází více dětí) 3. Každou emoci si spojte s tím, kde v těle se projevuje. Zkuste se zamyslet nad tím, jakou má intenzitu na škále od 1-10. Domácí úkol EMOCE 4. Popište si, jaké myšlenky se vám v konkrétní situaci honí hlavou a zkuste si je také odškálovat 1-10, jak mou jsou “horké a intenzivní”. Dále se zamyslete, jak se v dané situaci chováte a co přesně děláte, když nastane. 5. Podívejte se na jednotlivé emoce a zkuste přijít se strategiemi (maladaptivními, adaptivními), jak s danou emocí můžete pracovat (u sebe, u dětí). Některé strategie můžete použít na všechny emoce, které v situaci máte, některé budou mít specifické strategie. Domácí úkol EMOCE 6. Popište, jaké jsou maladaptivní a adaptivní a v jaké situaci může být strategie maladaptivní nebo naopak adaptivní. Vznikne vám tedy soupis strategií na práci s emocemi. 7. Vyberte si strategii nebo strategie, ve kterých byste se chtěli při práci se sebou nebo s dětmi zlepšit. Navrhněte konkrétní kroky – kde, kdy, proč a jakým způsobem ji zaimplementujete do svého každodenního fungování. Třeba do konkrétní situace, kterou teď rozebíráte v tomto DÚ. Domácí úkol EMOCE Děkuji za pozornost