Svět pohledem geografa | Mgr. Veronika Korvasová | Mgr. Vanda Ivana Pivarníková Semestrální úkol | podzim 2024 Plánování terénní výuky v zahraničí (nebo v Česku) Cíl: Vaším úkolem je navrhnout a naplánovat komplexní terénní praxi pro skupinu žáků na základní nebo střední škole, která bude probíhat v zahraničí nebo na zajímavých lokalitách v Česku. Plán by měl reflektovat nejen vzdělávací cíle, ale i možnosti a potřeby zúčastněných žáků. A kromě toho navrhněte a vytvořte na danou akci letáček (např. v Canvě, ale můžete zvolit i jiný grafický program). Na co byste měli při vypracování a plánování myslet, a co vše zohlednit: 1. Profil skupiny účastníků Zamyslete se nad věkem a počtem žáků (zohledněte věkové zvláštnosti a potřeby skupiny, např. zvláštní péče pro mladší nebo starší žáky), a podle toho naplánujte celé terénní cvičení. 2. Program terénního cvičení Návrh pětidenního programu zahrnujícího různé aktivity. Terénní cvičení by nemělo být orientováno jen jedním způsobem – tzn. pouze jako poznávací zájezd, turisťák, apod. ale měl by nabídnout širší škálu aktivit. Proto zvažte, co vše by šlo absolvovat. Návštěva zajímavých míst: Může se jednat o kulturní památky, přírodní rezervace, technologické instituce nebo vědecká centra. Pěší turistika: Naplánujte výlet, který umožní žákům zkoumat přírodní nebo kulturní krajinu (doložte naplánovanou trasou v aplikaci mapy.cz) Výukové aktivity: Zahrňte do programu praktické výzkumné aktivity spojené s učebními osnovami, např. sběr dat, analýzu, nebo i spolupráci s místními odborníky. 3. Přehled lokalit a časový harmonogram Uveďte seznam navštívených lokalit s důrazem na jejich vzdělávací potenciál. Každá lokalita by měla mít jasný účel návštěvy. A vše doplňte podrobným časovým rozpisem denních aktivit. Zohledněte nejen vzdělávací části, ale i čas na odpočinek a přesuny mezi lokalitami. 4. Finanční náklady Připravte si i potenciální rozpis nákladů zahrnující jednotlivé položky jako: • Doprava (letecká, autobusová, vlaková doprava, náklady na místní přepravu), • Ubytování (typ ubytování a jeho cena), • Strava (počítejte s možnými specifickými dietami žáků) • Vstupy (památky, národní parky apod.) 5. Seznam potřebného vybavení Specifikujte, co budou žáci potřebovat s sebou (např. oblečení přizpůsobené terénu, vybavení na výzkum nebo výlety, osobní doklady). Svět pohledem geografa | Mgr. Veronika Korvasová | Mgr. Vanda Ivana Pivarníková Semestrální úkol | podzim 2024 6. Didaktický aspekt: Navrhněte způsob, jakým budou žáci dokumentovat průběh své terénní praxe. Jakou formou mohou shrnout, co se naučili a jaké zkušenosti získali? Zkuste být kreativní a inovativní. Jak atraktivně udělat takový terénní deník? Doporučené studijní materiály, které vám pomohou s vypracováním: 1. Koncepce terénní výuky pro základní školy: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1238 Zorientovat se hlavně na stranách 85-96! 2. Outdoor Education in Geography: A Specific Educational Strategy: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1571 JAK A KDY ODEVZDÁVAT: Odevzdáte WORD nebo PDF soubor, který bude obsahovat podrobný plán terénní výuky. Soubor bude obsahovat: obrazovou a mapovou přílohu, tabulku základních kalkulací, soupis geografických potřeb, které žáci využijí během terénu. TERMÍN ODEVZDÁNÍ JE 29.11. 2024 DO PŮLNOCI. Následovat bude UKONČENÍ PŘEDMĚTU, které proběhne v termínech 4. a 11.12., kdy krátce odprezentujete svoje terénní cvičení (5-10 minut), a následovat bude krátká diskuse s ostatními spolužáky a vyučujícími nad uskutečnitelností navrhovaného terénního cvičení.