Zadání pro skupinové prezentace Studenti vytvoří skupiny (čtyřčlenné (8x), max. pětičlenné(2x)), společně vypracují a odevzdají teoretické a pojmové ukotvení vybraného regionu Evropy vyhotovené dle zadání. Následně skupiny prezentují vybrané téma na semináři dle jednotlivých atributů. Studenti si zvolí vedoucího skupiny a rovnoměrně rozdělí role a činnosti v týmu, tak aby všichni prezentovali svůj přínos. Délka vystoupení na semináři bude 30 minut. Zbytek hodiny bude věnován reflexi prezentace a představené problematice Rozdělení témat Datum Téma semináře 7.10. Evropa – přírodní poměry 14.10. Evropa – společenské a hospodářské poměry 21.10. Opomíjený region: polární oblasti Evropy 28.10. Státní svátek 4.11. Severní Evropa 11.11. Střední Evropa 18.11. Jihovýchodní Evropa 25.11. Jižní Evropa 2.12. Západní Evropa 9.12. Východní Evropa 16.12. Evropa – souhrnné opakování K tématům se lze přihlásit v této tabulce: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CKpRXNiI3eI7YxAMn8L6fwNqFHKGkeGKBGcvDnTzpcM/edit?usp=sharin g Struktura prezentace Studentské týmy zpracují zadané téma tak, aby spolužákům představili oborovou šíři, o které lze v daném tématu vyučovat. Od obecného až po konkrétní témata nebo koncepty, které se k daném tématu nebo konkrétnímu regionu vážou Studentské týmy se v průběhu prezentace zaměří na 4 jednotlivé aspektů výuky, které by měl vždy řešit učitel geografie. Zaměřte se tedy na následující body: 1. Vytvořte pojmovou analýzu učiva, kde vaše téma/region zmapujete z pohledu výuky na všech 3 stupních škol. To znamená, že vytvoříte pojmovou mapu pro 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ a pro SŠ. Představte si, s čím už žáci přichází z prvního stupně, jak na to budete navazovat na stupni druhém a čím dalším můžete navázat na střední škole. Lze vypracovat jednu pojmovou mapu, kde bude učivo pro jednotlivé stupně barevně odlišeno. Pojmová analýza učiva má svůj postup a měli byste ho zohlednit v rámci svého plánování. Zamyslete se nad tím, co by měli žáci po výuce vašeho regionu: a) Vyhledat (v mapě, v jiných zdrojích) - CO MOHOU VYČÍST; b) Znát zpaměti – CO MAJÍ ZNÁT (deklarativní znalosti – fakta); c) Umět vysvětlit, zdůvodnit – JAK (něco probíhá: procedurální znalosti – aplikace učiva) A PROČ (něco probíhá: kontextuální znalosti – souvislosti, propojení více perspektiv, viz základní geografické otázky, umět se ptát, ale i zdůvodňovat, argumentovat, propojovat znalosti z mapy a textu apod.) d) A co chcete, aby jen zaznělo (třeba zajímavost, kontext apod.) 2. Jak je téma zpracováno v učebnicích? Studenti přinesou učebnice v tištěné podobě a označí záložkami kapitoly, které se vztahují k probíranému tématu. Dále okomentují výhody/nevýhody zpracování daného tématu v učebnicích a zhodnotí, co které nabízejí a argumentují, které by si vybrali. Vyjádřete se i k tomu, jak je vaše téma nebo konkrétní region v učebnicích uchopen a vymezen. Jsou tam nějaké odlišnosti? 3. Představte vybrané téma/region z odborného pohledu. Vyberte koncepty (uváděli jste si je již v Bc. Didaktice), které by bylo vhodné s žáky ve výuce probrat. Všechny vybrané koncepty a témata podložte odbornými zdroji, které náležitě odcitujete a odkážete, kde dále najdete informace k jejímu dalšímu studiu. 4. Které mapy, interaktivní aplikace a další doplňující materiály můžete použít ve výuce vašeho regionu? Konkrétně představte (a ukažte), s jakými atlasy, mapami, mapovými portály a dalšími GIS portály byste mohli pracovat. Můžete představit i výukové aplikace, které by pro výuku tématu bylo vhodné využít. Zdroje a citace Pokud používáte a interpretujete informace odkudkoli, tak je nutné zdroje odcitovat! Jak správně citovat se můžete podívat např. zde: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa Pouze webové odkazy nebudou uznávány!