Ze0169 Regionální geografie Evropy Přednáška: PO 9:00-9:50 učebna 10 Seminář: PO 10:00–10:50 učebna 10 Vyučující doc. Hana Pokorná (garantka), svatonova@muni.cz Veronika Korvasová, vkorvasova@mail.muni.cz Jozef Lopuch, 375878@mail.muni.cz Konzultační hodiny: vždy po domluvě s jednotlivými vyučujícími! Obecné informace Popis kurzu Cílem kurzu je aktivní formou studentům zprostředkovat: a) Možnosti výuky regionální geografie jako oboru, b) témata, která je možné považovat za relevantní pro výuku geografie na ZŠ nebo SŠ, c) efektivní výukové strategie využitelné ve výuce regionální geografie na ŽŠ nebo SŠ. Očekávání Kurz nepřímo navazuje na předměty, které studující absolvovali v průběhu bakalářského studia. Očekává se, že studenti znají základy fyzické a humánní geografie a jsou seznámeni se základy pedagogiky a psychologie. Cíle Po absolvování kurzu studující: · Popíše a diskutuje přístupy ve výuce současné regionální geografie. · Na příkladech uvede, jak je možné přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky regionální geografie na základní škole. · Na vybraných tématech z regionální geografie Evropy popíše a zdůvodní cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení. · Vyhledává, sbírá, organizuje a hodnotí geografické informace a zdroje dat. · Prezentuje a obhájí výukovou přípravu (dle zadané struktury). · Spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu. Materiály potřebné k ukončení kurzu Studijní literatura Anděl, H., Bičík, I. Bláha, J. D. (2019). Makroregiony světa/Nová regionální geografie. Karolinum. Další materiály a pomůcky Součástí kurzu je příprava studujících k didaktické způsobilosti. K úspěšnému ukončení je nezbytné prokázat dovednost začleňovat do výuky regionální geografie práci s geografickými informacemi a zdroji, prvky terénní výuky a interaktivní výukové aplikace. Předpokládá se, že si student z vlastních zdrojů zajistí např. potřebný software, atlas, vypůjčí si učebnice. Pokud by bylo třeba něco tisknout, je možné se domluvit s V. Korvasovou na vytištění před seminářem. Je nutná ale domluva předem. Plán výuky Datum Téma přednášky 23.9. Organizační pokyny, Úvod do regionu 30.9. Diskuze o pojetí regionální geografie 7.10. Evropa – přírodní, společenské a hospodářské poměry (část 1 – vybraná témata) 14.10. Evropa – přírodní, společenské a hospodářské poměry (část 2 – vybraná témata) 21.10. Opomíjený region: polární oblasti 28.10. Státní svátek 4.11. Severní Evropa 11.11. Střední Evropa 18.11. Jihovýchodní Evropa 25.11. Jižní Evropa 2.12. Západní Evropa 9.12. Východní Evropa 16.12. Evropa – souhrnné opakování Ukončení a hodnocení předmětu Výukové období: nutné splnit! Esej – Přístupy ve výuce regionální geografie. Skupinová prezentace – orientována odborně: možnosti výuky zadaného tématu/regionu a představení vybraných témat (konceptů), které by byly vhodné pro výuku. Odevzdání individuální výukové přípravy (1 hodina): na téma prezentované na semináři, včetně všech didaktických náležitostí, které se v průběhu semestru naučíte v předmětu Didaktika geografie 1. Zkouškové období: nutné splnit! Znalost místopisu Evropy (obrysová mapa) Písemný test Semináře – průběh a docházka Na seminářích je vyžadována pravidelná docházka. Omluvenky vždy musí jít přes studijní oddělení. Je povolena jedna neomluvená absence. Semináře – skupinová prezentace Téma a pojetí Vaší prezentace je vhodné zkonzultovat před Vaší prezentací, ideálně v týdnu před ní. Ideálně se domluvte na konzultaci s VK nebo JL. Při prezentaci se zaměřte na: splnění jednotlivých bodů zadání, obsahovou správnost, prezentaci na semináři vč. fyzické ukázky učebnic a atlasů, zohlednění předchozích doporučení probíraných na seminářích (poučení z vlastních chyb i z chyb ostatních spolužáků), efektivní komunikaci ve skupině tzn. rozdělení rolí a konkrétní představení autorského podílu. Závěrečné hodnocení předmětu K úspěšnému ukončení předmětu je nutné splnit tři části předmětu: - Skupinová prezentace a individuální příprava (40 % hodnocení) - Písemný test: aplikace získaných znalostí (40 % hodnocení) - Místopis a znalosti (vč. obrysové mapy) (20 % hodnocení) Známky: A (100-91%), B (90-81%), C (80-71%), D (70-61%), E (60-51%), F (50 a méně %). Pozn. Otázky v testu budou jsou zpracovány s oporou o vybrané kapitoly publikace Anděl, H., Bičík, I. Bláha, J. D. (2019). Makroregiony světa/Nová regionální geografie. Karolinum. (s. 11-101). Očekává se znalost a porozumění obsahu publikace, neboť oborová znalost je nezbytnou podmínkou pro úspěšné zvládání výuky geografie. Místopisné pojmy budou vybrány z učebnice pro ZŠ, což bude upřesněno v polovině semestru.