Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Pojetí managementu a osobnost manažera Ing. Nikola Straková Vznik managementu spojován se jménem F. W Taylora – v NY v r. 1903 vydal publikaci „Shop management“ a v r. 1911 „Principy vědeckého řízení“ Management = znalost toho, co chceme, aby lidé dělali a péči o to, aby to dělali nejlepším a nejlevnějším způsobem. Teorie „vědeckého řízení výroby“ Hlásil se k proudu klasického řízení (tj. vertikálního, hierarchicky uspořádaného) a uplatňoval technokratické přístupy. Snažil se u dělníků v hromadné výrobě eliminovat všechny zbytné pohyby a nalézt ty nejefektivnější. Velký důraz kladl na normování a ergonomii pracovních pohybů. Pro stanovení normy nepoužíval průměrnou hodnotu, ale nejlepší výkon. Tvrdil, že dělník musí jasně znát, co a jak dělat, a mít při tom normalizované pomůcky a materiál. Jen tak lze trvale zachovat vysoký výkon. Iniciativa dělníků na změnách je podle Taylora nežádoucí. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Pojetí managementu 3 možné významy: 1.Řízení (řídit, vést) 2.Vedení podniku/organizace (skupina osob, které řídí podnik) 3.Vědní disciplína (obor studia) Management je specifický americký pojem, který se obtížně překládá do jiných jazyků. Různí autoři (Taylor, Drucker, Armstrong, Veber) definují management různě. Taylor: Management je přesná znalost toho, co chceme, aby lidé dělali a péče o to, aby to dělali nejlepším způsobem. Drucker: Management je nauka o obsahu, metodách a technikách řízení organizací. Je to vědní obor, praktická činnost i umění zároveň. Armstrong: Management je rozhodování o tom, co udělat a uskutečnit to prostřednictvím efektivního využití zdrojů, přičemž nejdůležitější část řízení bude spočívat v přenesení úkolů na jiné lidi. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Management ve smyslu řízení ̶Proces rozhodování a prosazování vůle řídícího subjektu vůči řízenému objektu ̶Kdo může být řídící subjekt? ̶Kdo může být řízený objekt? ̶Systematický proces plánování, organizování, vedení a kontrolování využití zdrojů, zaměřený na zajišťování funkce a plnění cílů organizace. ̶Proces transformace vstupů na výstupy, zdrojů na výsledky, schopností a znalostí lidí na výkony Řídící subjekt = vláda, vlastník, představenstvo, ředitel, výrobní manažer, učitel Řízený objekt = podnik, vnitropodniková jednotka, výrobní proces, pracovní skupina, škola, třída, skupina žáků, výchovně-vzdělávací proces Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Management ve smyslu vedení organizace ̶Management = ̶Jednotlivé osoby (manažeři) ̶Skupiny osob (orgány řízení) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Management ve smyslu vědní disciplíny ̶Management = nauka o obsahu, metodách a technikách řízení organizací (ziskových i neziskových) ̶Čerpá poznatky z ekonomie, matematiky, psychologie, sociologie, statistiky, … ̶Manažerské umění – individuální schopnosti manažerů ̶Organizační schopnosti, umění jednat s lidmi, vystupování, schopnost kvalifikovaného rozhodování, … ̶ Ziskové organizace = podniky = podnikání je systematická činnost prováděná podnikatelem vlastním jménem, na vlastní zodpovědnost a za účelem dosažení zisku (VNIK A ROZVOJ MANAGEMENTU JE ÚZCE SPOJEN S ROZVOJEM PODNIKÁNÍ) Neziskové organizace = sociální, zdravotní, vzdělávací organizace (jejich cílem není primárně zisk) Management je: 1.Vědní obor 2.Praktická činnost 3.I umění Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Manažer ̶Osoba, která řídí část nebo veškerou práci jiných zaměstnanců a která zodpovídá za chod částí nebo celé organizace. ̶ ̶Proč potřebují organizace (i ty neziskové) manažery? Proč potřebují organizace (i ty neziskové) manažery (ředitele, učitele)? -Zajišťují efektivní plnění cílů organizace -Navrhují, organizují, udržují procesy a stabilitu organizace -Reagují na změny vnějšího prostředí (vypracovávají strategie a adaptace organizace na tyto změny) -Kontrolují průběh procesů a kontrolují lidi v organizaci -Zprostředkovávají výměnu informací mezi organizací a vnějším prostředí -Vytvářejí vnitropodnikový systém organizace a řízení Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Obsah práce manažera ̶Obsah a náplň práce jednotlivých manažerů je velmi variabilní a závisí zejména na: ̶Druhu, velikosti, organizační kultuře a cílech organizace ̶Typu organizační a řídící struktury a na řídícím stupni, na kterém manažer plní úkoly ̶Profesním zaměření manažera (výrobní, marketingový, finanční, …) ̶Technické a technologické úrovni procesů v organizaci ̶Počtu a kvalifikaci spolupracovníků a podřízených pracovníků ̶Stádiu rozvoje odvětví, konkurenci v odvětví a na situaci ve vnějším prostředí ̶Pro bližší charakteristiku a klasifikaci obsahu práce manažera rozlišujeme manažerské funkce a manažerské role Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Manažerské funkce = hlavní skupiny činností každého manažera ̶Rozlišujeme funkce: a)Základní b)Odborné ̶Mnoho autorů se zabývalo klasifikací manažerských funkcí ̶Zjednodušené (4 fce) -> velmi podrobné (19 fcí) ̶Např.: Gulick (1937) – POSDCORB, Koontz a Weihrich (1993) – funkce sekvenční a průběžné, Zucha (1993) – manažerský řídící okruh ̶ POSDCORB – planning, organizing, staffing, directing, coordinating, reporting, budgeting Manažerský řídící okruh – zákl. manažerské fce = stanovení cílů, plánování, rozhodování, realizace (zahrnující organizování, vedení, kontrolu) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Základní manažerské funkce podle Koontze a Weihricha (1993) Funkce průběžné Funkce sekvenční Plánování Organizování Personalistika a vedení Kontrola Analýza Rozhodování Implementace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Odborné funkce ̶Rozdělují se na: 1.Funkce odborně – technické 2.Personální 3.Administrativní Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Manažerské role ̶Bývají charakterizovány ze 2 hledisek: 1.Sociologické hledisko ̶Normativní a tolerované chování s ohledem na věk, pohlaví, sociální status, společenskou nebo pracovní funkci, … 2.Hledisko managementu ̶Specifické formy chování potřebné k vykonání určitého úkolu nebo skupiny úkolů daného pracovního místa nebo práce ̶Očekávaný standard chování a jednání manažera při vykonávání určité pracovní funkce ̶Role ve vztahu k spolupracovníkům, nadřízeným, podřízeným, vlastníkům, zákazníkům, … Ad 1. člověk se během života stává členem různých sociálních skupin a každá vyžaduje a očekává určité chování. neexistuje člověk bez rolí, neboť neexistuje člověk bez lidí - Role dané (vyplívající z věku, pohlaví, zdravotního stavu) a role volitelné (svobodny x ženatý/vdaná, profese učitele x profese lékaře, bezdětný x rodič, zahradkář x cyklista) Adobe Systems 12 Klasifikace rolí manažera 1.Podle míry explicitnosti pravidel ̶Formální (role nadřízeného, podřízeného, spolupracovníka) x neformální (vyplývají z osobních vztahů mezi lidmi, nemají přesná pravidla a povinnosti) 2.Podle modelu tří kruhů ̶Role vedoucího pracovníka spočívá ve splnění společného úkolu, udržení skupiny/týmu jako celku, stimulování rozvoje jedince (poznání jeho individuálních potřeb) 3.Podle Mintzberga 4.Podle stadia vývoje organizace (od založení přes růst, zralost až po pokles) ̶Zakladatel, investor -> organizátor, plánovač -> vynálezce, realizátor -> správce, organizátor -> následník, reorganizátor 5.Podle vztahu k manažerským kompetencím ̶Role komunikačního manažera, manažera času, manažera cílů, manažera změn Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Manažerské role podle Mintzberga Nejznámější a nejčastěji citovaná charakteristika manažerských rolí. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Konflikty rolí ̶Manažer vystupuje v určitých situacích ve více rolích ̶Vedoucí + spolupracovník, podřízený + člen rodiny => konflikty ̶Konflikt rolí = střet dvou nebo více protichůdných rolí přibližně stejně silných sil při plnění cíle ̶Konflikty mohou být jednou z příčin frustrací manažerů, jejich nejistoty, nedostatku sebedůvěry, podrážděnosti, nespokojenosti s prací, nedůvěry v kolegy, zhoršení pracovní morálky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Konflikty rolí (Tyson a Jackson, 1997 + Adair, 1993) 1.Konflikty mezi rolemi ̶Neslučitelné chování dvou a více rolí vykonávaných současně •Přetížení rolemi -> přerozdělit role na více manažerů •Nevytížení rolí -> manažer využije svých schopností k rozvinutí role nebo převezme roli další •Mnohoznačnost rolí -> vyjasnění a projednání rolí se zainteresovanými 2.Konflikty uvnitř rolí ̶Manažer klade rozdílné/protichůdné požadavky na jednu roli •Nekompatibilita rolí = protichůdná očekávání (nadřízeného, podřízených ke splnění úkolu) ve vztahu k 1 roli -> splní se očekávání důležitější strany Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 „Lídři“ ̶válečníci (Napoleon, Alexandr Veliký) ̶reformátoři (Jack Welch) ̶vůdci v době nesnází (Winston Churchill, Abraham Lincoln) ̶ohromili velké davy lidí (Mahátma Gándhí, Nelson Mandela) ̶dokázali názorově sjednocovat (Bill Clinton) ̶podnikatelé, vizionáři (Steve Jobs, Elon Musk) ̶Čeští lídři? ̶ 200px-Churchill_portrait_NYP_45063.jpg Napoleon.jpg elon_musk_tesla_3036.jpg Steve_Jobs_Headshot_2010-CROP_(cropped_2).jpg Nelson_Mandela-2008_(edit).jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 České kosmetické značky a jejich manažeři Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Dermacol ̶1. přípravek v roce 1966 ̶1. Lady Dermacol Olga Knoblochová ̶Socialistické ženy mají hlavně pracovat, a ne myslet na parádu a krásu, a tak do ústavu přicházeli hlavně lidé s kožními problémy, často přímo na obličeji, například s mateřskými znaménky či pigmentovými skvrnami. Tehdejší lékaři si s nimi poradit nedokázali, a tak se hledaly vhodné krycí krémy k jejich zamaskování. ̶aktuální Lady Dermacol Věra Komárová ̶věděla, že produkty jsou kvalitní ̶zaměřila se na propagaci (hl. make-upy) ̶obraty: 2002 – 50 mil -> 2021 – 500 mil. -> 2022 – 600 mil a zisk 100 mil. ̶vlastní obchody (Praha, Ostrava, Slovensko) ̶celosvětová působnost ̶vyrábí v Brně J, ale i v Německu, Itálii a Francii ̶ vera-komarova-foto_optimized.jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Saloos ̶certifikovaná přírodní biokosmetika se sídlem v Břeclavi od r. 1993 ̶zakladatel Jiří Harašta ̶kapacita v oboru esenciálních olejů a vonných látek, vystudoval chemickou průmyslovku ̶už při studiu ho velmi zajímala organická chemie ̶řadu let pracoval v zemědělské laboratoři ̶„Naučili jsme lidi mazat se“ ̶produkty vyváží do více než 15 zemí světa ̶důraz na kvalitu, původ surovin a bio zpracování Firma Saloos vyrábí certifikovanou přírodní kosmetiku. Na trh vstoupila v roce... Firma Saloos vyrábí certifikovanou přírodní kosmetiku. Na trh vstoupila v roce... Firma Saloos vyrábí certifikovanou přírodní kosmetiku. Na trh vstoupila v roce... Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Ryor ̶česká rodinná firma vyrábějící kosmetiku s přírodními extrakty ̶založena v r. 1991 v Praze ̶cíl vyrábět pouze profesionální produkty pro kosmetičky a uživit 4-6 zam-ců -> nyní maloobchod i profionální řada a více než 80 zam-ců ̶zakladatelka Eva Štěpánková ̶cíl – vytvářet kvalitní produkty za přijatelnou cenu ̶důraz na spokojenost zákazníka ̶vystudovala Vysokou školu chemicko-technologickou ̶pracovala jako vedoucí výroby v Ústavu lékařské kosmetiky ̶firmy Ryor vymyslela na RD ̶dnes vyrábí přes 200 produktů ̶vyváží do více než 20 zemí světa Ing. Eva Štěpánková Eva Štěpánková, Jana Stránská Adobe Systems jjj Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Bione ̶ryze česká přírodní kosmetika ̶40 zaměstnanců, více jak 1000 odběratelských prodejen, meziroční růst e-shopu o více jak 100%, plánovaná výstavba nové výrobní haly (2014) ̶výroba v Brně a distribuce v Ivančicích ̶vedoucí a majitel výroby a distribuce značky Jaroslav Šandera ̶důraz nejen na kvalitu ale i na servis ̶distribuce pomocí zprostředkovatelů ( cca 1000 prodejen a obchodní řetězce) ̶vývozy do zahraničí (Slovensko, Nizozemí, Belgie, Německo, Ukrajina, …) ̶e-shop, využívání sociálních sítí (FB), e-mailing, pobídkové akce ̶nejlépe prodávané výrobky – cannabis -> zákazníci věří, že to funguje a láká je, že kupují něco zakázaného ̶ jkjjkk Zvětšit fotografii Zvětšit fotografii Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Kvalitní manažer? Úspěšný manažer? ̶Jaké vlastnosti by měl mít dobrý manažer? ̶Jakého současného manažera obdivujete? Co na něm obdivujete? Jaká byla jeho cesta k úspěchu? Manager.jpg manažer.jpg Manažer2.jpg Koncepce schopností – dobrým vedoucím se člověk musí narodit (stanovovat reálné cíle, umět spolupracovat, efektivně pracovat pod stresem, objektivně hodnotit, přijímat vítězství i porážky, …) Koncepce dovedností – výkony manažera se mohou vyvíjet a zdokonalovat (koncepční dovedenosti – strategie a vize, sociální – mezilidské vztahy, technicko-administrativní) Koncepce úspěchu a neúspěchu – musí chtít, musí umět, musí moci – vycházejí z teorie motivace