Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Prostředí managementu Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Prostředí managementu = prostor, ve kterém manažeři vykonávají manažerské funkce a plní manažerské role = souhrn všech vlivů okolního světa, které manažery obklopují, působí na ně a vytvářejí podmínky k tomu, aby mohli plnit plánované úkoly Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Vliv prostředí na prosperitu podniků ̶sledování vnějšího prostředí => vyšší míra růstu a úrovně profitability ̶proces sledování vnějšího prostředí: 1.získání informací o vnějším prostředí podniku 2.analýza těchto informací 3.předvídání dopadů změn Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Klasifikace faktorů prostředí managementu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Vnější prostředí = okolí podniku, které může management jen velmi omezeně ovlivňovat ̶Tvořeno faktory mající původ mimo organizaci ̶Makroprostředí (obecné) ̶Mikroprostředí (oborové) ̶Charakteristické rysy: ̶Rozvoj ICT ̶Rostoucí požadavky zákazníků ̶Růst konkurence ̶Globalizace trhů ̶Omezuje se vliv vlád ̶Sbližování odvětví ̶Růst významu životního prostředí Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Makroprostředí ̶Část vnějšího prostředí ̶Tvořeno faktory vznikajícími v mezinárodním, národním a regionálním prostředí ̶PESTE analýza – analýza pro účely zkoumání makroprostředí Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Mezinárodní prostředí ̶Celosvětová globalizace ̶Zeměpisné polohy ztrácejí na významu (přesun výroby do míst s nižšími mzdami, rozvoj rozvojových zemí) ̶Celosvětový růst populace ̶Migrace, stárnutí populace ̶Mezinárodní turistika ̶Mezinárodní mobilita pracovních sil ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Národní prostředí ̶Národní kultura ̶chování lidí, hodnoty, postoje k práci, život. stylu ̶Podnikatelské prostředí ̶Ekonomická a právní specifika země, počet a velikost podnikatelských subjektů, zákazníci, zdroje surovin, materiálů, konkurenti, … ̶Stakeholders (skupiny participující na podnikání) ̶Vlastníci, zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé, konkurenti, stát, média, občanské iniciativy, …) ̶Dopravní, informační a komunikační infrastruktura ̶Přírodní prostředí a surovinové zdroje Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Regionální prostředí ̶Faktory existující v bezprostředním okolí organizace ̶Velikost trhu, počet organizací poskytující podobné výrobky či služby, míra nezaměstnanosti, kupní síla obyvatelstva ̶Velký význam pro organizace uspokojující poptávku zákazníku v nejbližším okolí ̶Organizace vytváří pracovní příležitosti, image před veřejností, podporuje rozvoj regionu, … Adobe Systems 10 PESTE analýza ̶Politické a právní prostředí ̶Vyhlášky, směrnice, zákony (tvoří je vláda, pravidla hospodářské soutěže, mezinárodní spolupráce, zahraniční obchod, ochrana spotřebitelů, …) ̶Ekonomické prostředí ̶Monetární, fiskální politika, HDP, kupní sílá koruny, inflace, státní rozpočet, úroveň mezd, … ̶Sociální prostředí ̶Sociální, demografické a kulturní faktory (počet, věková, vzdělanostní a sociální struktura obyvatelstva, rozmístění a migrace pracovních sil, spotřeba, příjmy, výdaje, zvyklosti, …) ̶Technické a technologické prostředí ̶Rozvoj techniky a technologie -> nutnost modernizace výroby a služeb k udržení konkurenceschopnosti ̶Ekologické prostředí ̶Dohled státu, aktivistických hnutí a veřejného mínění (ochrana přírody, vody, ovzduší, …) ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Politické a právní prostředí ve farmacii ̶zákon o léčivech 378/2007 Sb. ̶co je to léčivo, léčiva vázaná na lékařský předpis (není povolena reklama na širokou veřejnost) X nevázaná, ale vydávaná odborně proškoleným personálem (povolena reklama na širokou veřejnost) ̶zákon č. 110/1997 Sb. Zákon o potravinách a tabákových výrobcích ̶potravinové doplňky ̶vyhláška Ministerstva zdravotnictví č 225/2008 Sb. ̶Vyhláška, kterou se stanoví požadavky na doplňky stravy a na obohacování potravin ̶Vyhláška č. 54/2004 Sb. ̶Vyhláška o potravinách určených pro zvláštní výživu a o způsobu jejich použití ̶zákon 40/1995 Sb. o regulaci reklamy ̶státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) ̶dozorový orgán pro kontrolu reklamy léčivých přípravků ̶rada pro rozhlasové a televizní vysílání ̶krajský živnostenský úřad ̶dozorový orgán v místě sídla firmy ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Ekonomické prostředí ̶ekonomika = systém v němž jsou materiálové a energetické vstupy zpracovány a přeměněny na zboží a služby připravené k distribuci a konečné spotřebě ̶všechny podniky jsou součástí ekonomického systému ̶nutnost sledovat ekonomický vývoj ̶trendy v hospodářském prostředí ovlivňují celkovou úroveň poptávky, úroveň cen, využití kapacit apod. ̶komplex globálních, mezinárodních, domácích a regionálních vlivů ̶formují potenciál poptávky ̶významný vliv na rozhodnutí o: ̶investicích do výstavby nových provozů ̶vstupu na zahraniční trhy ̶ Pokles ekonomické aktvity - pokles HDP, průmyslové výroby, příjmů domácností, spotřebitelských výdajů a investic, růst nezaměstnanosti a zásob, růst konkurenčního boje Růst ekonomické aktivity - růst HDP, růst příjmů domácností, zvyšování výdajů, orientace na nákup dražšího zboží, růst investic Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Sociální prostředí ̶počet obyvatel, věková struktura, velikost domácností, počet dětí, etnické složení ̶prognózy ČSU ̶v příštích 30 letech bude počet obyvatel stagnovat, podstatně vzroste podíl obyvatel ve starším věku ̶vlivy: růst kvality péče o zdraví, růst kvality výživy, počet narozených dětí ̶změna způsobu života ve vyspělých zemí ̶odkládání sňatků, porodů, růst počtu rozvodů ̶podíl dětí narozených nesezdaným párům a osamělým matkám se blíží k 50% ̶roste podíl lidí, kt. jsou single a počet jednočlenných domácností ̶domácnosti tvořené lidmi stejného pohlaví = „pink“ trh nadprůměrné příjmy, důraz na vnější vzhled, na kulturu, zakládají si na odlišnosti Očekávané věkové složení obyvatel ČR -2020 a 2030 -2040 a 2050 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Technické a technologické vlivy ̶zdroj ekonomického pokroku, konkurenčních výhod ̶efektivnější tvorba produktů, lepší/jiná kvalita, nový způsob uspokojování tradičních a nových potřeb ̶zlepšují stávající marketingové metody -> efektivnější analýza informací o zákaznících a konkurenci ̶zánik a vznik zcela nových odvětví ̶e-business ̶komunikace před 10 lety -> mobilní telefony, sms, e-mail ̶komunikace dnes -> nové aplikace, sociální sítě, video-rozhovory, … ̶=> úzký kontakt s rodinou, přáteli ale i obchodními partnery ̶=> lepší dostupnost informací o cenách, vlastnostech produktů, zkušenostech zákazníků ̶nové technologie ̶využití laserů, radioaktivity, nanotechnologie (inteligentní obaly, nanosenzory, nanovlákna), laboratorní výroba potravin (in vitro maso) ̶VR, AI, … ̶nové distribuční cesty ̶online nákupy potravin Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Ekologické/environmentální prostředí ̶růst zájmu o životní prostředí, důraz na kvalitu života spíše než na množství spotřebovaných produktů ̶růst poptávky po ekologicky vyrobených potravinách, po potravinách neobsahujících geneticky modifikované organismy, po pracích prášcích bez fosfátů, odmítání výrobků od firem svým jednáním ohrožující žp ̶aktivní zapojení zákazníků ̶jejich rostoucí vliv na producenty a místní nabídku produktů ̶spotřebitel se aktivně zajímá o složení, původ a způsob výroby produktů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 PESTE analýza pro farmacii v ČR P? E? S? T? E? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Mikroprostředí (oborové, odvětvové) ̶Obor = skupina firem produkující stejné nebo navzájem zaměnitelné produkty (ucházejí se o stejné zákazníky) ̶Odvětví = skupina výrobců, dovozců a uživatelů stejných nebo vzájemně zaměnitelných výrobků a služeb ̶Klíčoví aktéři oborového prostředí: ̶Zákazníci, spolupracovníci/dodavatelé, konkurenti ̶Skupiny činitelů vytvářející odvětvové prostředí: ̶Velikost trhu, úroveň odvětví, životní stádium, konkurence, závislost odvětví, ziskovost 1)Velikost trhu – segmentace, kupní síla, nasycenost, atraktivita 2)Úroveň odvětví – technologická náročnost, zásobování surovinami, flexibilita odvětví 3)Životní stádium vývoje odvětví – zavádění, růst, vyzrálost, úpadek 4)Konkurence – dominantní představitelé, hrozba substitutů 5)Závislost odvětví na hospodářském cyklu, zákonodárství, veřejném mínění, ekologických vlivech, sezónnosti 6)Ziskovost odvětví Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Analýza odvětví ̶Model 5 hybných sil v odvětví podle Portera 1.úroveň hrozby vstupu nových konkurentů •ve farmacii brání novým vstupům do odvětví vysoké náklady na nová léčiva (výzkum a vývoj nových patentovaných léků = 800 tis. $ a doba realizace od nápadu po uvedení na trh = 12 let) 2.hrozba substitučních produktů •plastové obaly X skleněné, papíroví; benzín X elektřina 3.vyjednávací síly dodavatelů •vliv dodavatelů roste pokud jimi dodávaná surovina je natolik specifická, že nelze najít alternativní dodavatele 4.vyjednávací síly zákazníků •resp. distributorů – TOP 10 maloobchodních řetězců prodává víc než 50 % potravinářského zboží => tlak řetězců na cenu a dodací podmínky 5.intenzita současné konkurence •konkurence v kosmetickém odvětví v ČR: zahraniční společnosti (L´Oreal, Avon, Oriflame, Procter and Gamble, …), české podniky (Dermacol, Ryor, Astrid, …) + obchodní značky distributorů (DM, Rossman, …) -> užitečné pro odhalení sil působících v odvětví a odhalení intenzity každé síly -> volva konkurenčního postupu a eliminace negativních vlivů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Aplikace Porterova modelu 5 sil Mlékárenský průmysl v ČR ̶Pořadí hybných sil podle klíčového významu: 1.existující konkurence v odvětví •význam vzrostl kvůli zrušení mléčných kvót a embargu na vývoz výrobků do Ruska •=> důraz na zvyšování efektivnosti výroby 2.vyjednávací síla odběratelů •vyšší produkce mléka ve světě = větší výběr od koho objem mléčných výrobků vybírat 3.síla dodavatelů •vliv na náklady výrobců -> klíčové pro udržení se na trhu 4.hrozba substitutů •moderní životní styl spojený s propagací rostlinných tuků, rostoucí počet potravinových alergií 5.hrozba vstupu nových konkurentů •nejméně významná síla Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 5 hybných sil podle Portera pro farmaceutický průmysl 1.… 2.… 3.… 4.… 5.… 6. 5sil.png Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Analýza vnitřního prostředí (podnikového) ̶hodnocení zdrojů, potenciálu produktů, systémů, procesů, lidských, marketingových, finančních zdrojů ̶analýza výrobkového portfolia ̶produkty jsou nejdůležitější nástroj podniku na trhu = výstup podniku pro zákazníka, zdrojem tržeb, zisku, odliv finančních zdrojů ̶podniky většinou nenabízí na trhu 1 produkt ale širší produktové portfolio, které by mělo být vyvážené (nové, rostoucí, zralé a staré produkty) -> BCG analýza ̶finanční analýza ̶marketingový audit Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Analýza portfolia BCG (Boston Consulting Group) ̶Nejznámější, využívá dva důležité faktory úspěšnosti: ̶Míru růstu obratu na trhu ̶Tržní podíl (podíl sledované firmy k podílu hlavního konkurenta) 1.Otazníky •produkty, jejichž pozice v konkurenčním poli není zatím nejpříznivější, •prudké tempo růstu obratu, výrobky ve stádiu zavádění, vysoké náklady. 2.Hvězdy •produkty s nejlepšími obchodními výsledky, z hlediska tempa růstu, i podílu na trhu •udržení je finančně náročné, přináší vysoké zisky 3.Dojné krávy •vysoký tržní podíl, tempo růstu dosaženého obratu ale již klesá •hlavní opora firmy, přináší vysoké příjmy bez velkých finančních vkladů 4.Bídní psi •produkty, které postupně končí svou komerční dráhu ̶Přebytky z dojných krav by měly směřovat do podpory otazníků a těch hvězd, které zatím nejsou s to, vytvářet finanční zdroje pro svůj růst. Bídní psi by měli setrvat v sortimentu dokud přispívají ke kladnému cashflow a neodčerpávají ostatní podnikové zdroje. Převaha položek v jednom či dvou kvadrantech znamená nevyvážené portfolio. ̶ ̶ bostonska matice Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Vnitřní prostředí ̶Prvky a jejich vztahy vyskytující se uvnitř organizace ̶Prvky = lidé a věcné prostředky ̶Klasifikace vnitřního prostředí: ̶Štastný atom 7S firmy Mc Kinsey (strategie, struktura, systém řízení, spolupracovníci, styl vedení, schopnosti lidí, sdílené hodnoty) ̶Princip klíčových faktorů (lidské zdroje, výroba/výzkum/vývoj, finance a účetnictví, marketing, organizační úroveň a image organizace) ̶Hodnotový řetězec podle Portera ̶Obecný model hodnotového řetězce Balanced scorecard ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 SWOT analýza ̶na základě informací získaných prostřednictvím analýzy makroprostředí, mikroprostředí (oborového, odvětvového) a vnitřního prostředí lze hodnotit vnitřní podmínky podniku ̶jeho silné a slabé stránky porovnávat s příležitostmi a hrozbami z okolí ̶cíl: ̶najít významné a užitečné informace pro přijetí strategických opatření v oblasti uspokojování zákazníků ̶identifikovat trendy, vlivy a podmínky, které mohou působit na podnik ̶ Analýza vnitřního prostředí Analýza vnějšího prostředí S – strengths – silné stránky O – opportunities – příležitosti W – weaknesses – slabé stránky T – threats – hrozby Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Situační analýza vnějšího prostředí ̶Cílem je: ̶Zjistit, co se děje v okolí organizace ̶Pokusit se předvídat, jak to může ovlivnit činnost a existenci organizace ̶Jak by se na změny měla organizace připravit (co by měla udělat) ̶Analýza vnějšího prostředí má odpovědět na tyto otázky: ̶Které faktory vnějšího prostředí se mění a ovlivňují organizaci? ̶Které z nich jsou příležitosti a které hrozby? ̶Které z nich jsou nejdůležitější v současnosti, blízké a vzdálenější budoucnosti? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Situační analýza vnitřního prostředí ̶Cílem je: ̶Lépe poznat svůj podnik ̶Zjistit, zda má organizace k dispozici to, co vede k úspěchu na trhu ̶Identifikovat faktory úspěchu a na základě nich definovat silné a slabé stránky organizace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Matice SWOT ̶Porovnání příležitostí a hrozeb se silnými a slabými stránkami ̶=> 4 možné skupiny opatření (strategií) 1.Strategie SO (maxi-maxi) – využití silných stránek k získání výhod z příležitostí 2.Strategie ST (maxi-mini) – využití silných stránek k eliminaci hrozeb 3.Strategie WO (mini-maxi) – překonání vlastních slabých stránek s využitím výhod z příležitostí 4.Strategie WT (mini-mini) – minimalizace slabých stránek a vyhnutí se hrozeb Vnitřní/ vnější prostředí Strengths Weaknesses Opportunities Strategie SO Strategie WO Threats Strategie ST Strategie WT Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 28 Úkol: Vypracujte SWOT analýzu pro libovolnou firmy/produkt z vašeho oboru 1.Uveďte, v čem je dobrá/ý, jaké jsou silné stránky, v čem je lepší v porovnání s konkurencí? -> S 2.Které věci se vám nezdají být dobré, které jsou její slabé stránky? -> W 3.Vyjmenujte možnosti/příležitosti, kterých by bylo možné využít? -> O 4.Vyjmenujte rizika/hrozby, které je potřeba eliminovat? -> T 5. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 Zodpovězte následující otázky 1.Jak lze využít silné stránky a příležitosti na zvýšení kvality/efektivity? 2.Jak lze eliminovat slabé stránky a rizika/hrozby? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Matice SWOT V čem jsme dobří? Čím sami sebe můžeme ohrozit? Co se nám naskýtá? Co by nás mohlo zastavit? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 31 SWOT cukrárny Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 32 SWOT knihovny Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 33 SWOT strategie Silné stránky (S) Slabé stránky (W) Příležitosti (O) Použití předností k využití příležitostí (maxi-maxi) Hledání příležitostí k překonání vlastních slabin (mini-maxi) Hrozby (T) Vlastními přednostmi překonat vnější ohrožení (maxi-mini) Bránit se vlastním slabostem a vyhýbat se vnějším ohrožením (mini-mini) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 34 Příklad SWOT strategie cukrárny ̶ Silné stránky (S) Slabé stránky (W) Příležitosti (O) Použití předností k využití příležitostí (maxi-maxi) Např. Ziskovost prodejny + ve vedlejším městě není cukrárna => Možnost otevřít další pobočku Hledání příležitostí k překonání vlastních slabin (mini-maxi) Např. Dostatek dodavatelů + lidé mají tendence si hlídat figuru a nejíst sladké => Rozšíření sortimentu o zdravější zákusky, ovocné kokteily. Hrozby (T) Vlastními přednostmi překonat vnější ohrožení (maxi-mini) Např. Zastaralý interiér + ve vedlejším městě není cukrárna => Investice do nové pobočky ve vedlejším městě by mohla ohrozit nutnost investice do novějšího vybavení stávající prodejny. Bránit se vlastním slabostem a vyhýbat se vnějším ohrožením (mini-mini) Např. Zastaralý interiér, malé nedostatečné prostory + příchod nové konkurence => Nutnost modernizace stávající prodejny, budování dobré pověsti a jména. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 35 Přínosy SWOT analýzy a)Logický rámec pro hodnocení současného a budoucího postavení. b)Odvození optimální strategie zvyšování kvality. c)Rychlé získání velkého množství informací. d)Pokud se vykonává periodicky, umožňuje posoudit dynamiku vývoje kvality. e)Vede ke zkvalitnění činnosti.