Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Plánování Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Návaznost na analýzu prostředí ̶analýza prostředí = získání informací pro jasnou formulaci toho, čeho chceme ve firmě dosáhnout ̶základním strategickým cílem = obvykle růst ̶lze ale sledovat i jiné cíle (udržení postavení. stažení se z trhu, …) ̶růst podniku lze zajistit různými způsoby ̶Ansoffova matice strategického růstu ̶ Současné produkty Nové produkty Současné trhy 1. Pronikání na trh 2. Rozvoj produktu Nové trhy 3. Rozvoj trhu 4. Diverzifikace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Plánování ̶Výchozí manažerská sekvenční funkce ̶Využívá následující aktivity: 1.Analýza prostředí 2.Vytyčování cílů 3.Určení aktivit 4.Určení zdrojů 5.Implementace plánu (určení pracovníků a jejich úkolů při plnění plánu) ̶Zda byly plánované cíle dosaženy zjišťuje manažer kontrolou ̶výsledkem plánování je plán Sekvenční manažerské funkce: plánování, organizování, personalistika a vedení, kontrola Průběžné manažerské funkce: analýza, rozhodování, implementace Proces plánování: Plánování ->cíle, akce, zdroje, plnění plánu ->kontrola->plánování Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Význam plánování ̶Určuje směr rozvoje organizace ̶Koordinuje činnost lidí a vnitropodnikových jednotek při plnění plánů ̶Snižuje podíl zbytečných činností a ztrát ̶Vypracovává standardy výkonnosti pro kontrolní činnosti ̶Orientuje práci manažera na plánovité a koncepční řízení vývoje organizace ̶Rozvíjí jejich schopnosti a dovednosti předvídat budoucí vývoj ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Plány podle různých hledisek 1/2 ̶Podle druhu organizace ̶Plány výrobních podniků, plány podniků služeb, plány univerzit, … ̶Podle velikosti organizace ̶Plány malých a středních podniků, plány velkých podniků ̶Podle fáze životního cyklu podniku ̶Plány při zakládání podniku (podnikatelské záměry), plány rozvoje podniku Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Plány podle různých hledisek 2/2 ̶Podle hierarchie cílů a stupně konkrétnosti ̶Vize, poslání, strategie, taktiky, operativní plány, postupy, pravidla, rozpočty ̶Podle rozsahu úkolu ̶Plány celopodnikové, plány vnitropodnikových jednotek ̶Podle obsahu a věcného zaměření ̶Plán nákupu, plán výroby, plán prodeje, plán tržeb, plán zisku, plán počtu zaměstnanců,… ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Stanovení cílů ̶Rozhodující význam v procesu plánování! = vědomé zaměřování budoucí činnosti organizace určitým směrem ̶Stanovování cílů je ovlivňováno externími a interními zájmovými skupinami Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Oblasti zájmu externích zájmových skupin ̶Věřitelé ̶Jistota vkladů, výhodné zúročení kapitálu ̶Dodavatelé ̶Stabilita prodeje, výhodné prodejní podmínky, platební podmínky a schopnosti ̶Zákazníci ̶Kvalitní zboží a služby, přiměřené ceny, platební podmínky ̶Stát ̶Daňový přínos, pracovní příležitosti, sociální jistoty a služby, dodržování právních norem, přínos ke kulturnímu a kvalifikačnímu rozvoji obyvatelstva Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Oblasti zájmu interních zájmových skupin ̶Vlastníci ̶Výnosy, uchování a zhodnocení investovaného kapitálů, finanční samostatnost ̶Management ̶Pravomoc, vliv na rozhodování, prestiž postavení, možnost realizace svých schopností ̶Zaměstnanci ̶Mzdy/platy, pracovní zařazení, sociální jistotu, možnost uplatnění kvalifikace, mezilidské vztahy, sociální postavení, uznání, prestiž Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Hierarchie cílů v organizaci ̶Cíle vrcholové (nadřazené, celopodnikové) ̶Určují směr rozvoje organizace ̶Motivátor společného úsilí všech zaměstnanců organizace ̶Cíle podřazené (pro nižší stupně řízení, pro vnitropodnikové organizační jednotky) ̶Určují strategie, jakými má být dosaženo hlavního vrcholového cíle ̶Cíle provozní ̶Jsou podřízeny strategickým cílům Podřazené cíle jsou cíle dílčí a odvozují se tak, aby jejich souhrn za všechny vnitropodnikové jednotky splnil cíle nadřazené. Vrcholový management musí kontrolovat jak cíle vrcholové, tak cíle podřazené. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Vize ̶inspirující pohled na budoucnost podniku ̶čeho chce podnik dosáhnout ̶pro podnik = chceme být jedničkou na trhu ̶pro zaměstance a stakeholdery = přitažlivý obraz podniku, motivace, posílení angažovanosti na budoucnosti podniku ̶ukazuje jaké zdroje, kompetence a dovednosti bude potřeba získat a vybudovat pro splnění vize Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Poslání/mise/krédo ̶prohlášení o základním účelu podniku, jeho důvodu existence ̶poskytuje důležitou informaci o produktech, zákaznících, geografických trzích, hodnotách, plánech budoucího růstu ̶mohou být orientována na: ̶zákazníka – uspokojování jeho potřeb, řešení jeho problémů -> pružnější, adaptabilní ̶produkty – soustředí se na výrobky a služby -> menší pružnost, riziko zastarávání produktů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Příklady inspirativních poslání (Tauchenová in Focus, 2015) ̶IKEA „Cílem IKEA je vytvořit lepší každodenní život pro mnoho lidí.„ ̶Nike „Přinést inspiraci a inovaci každému sportovci světa." „Pokud máš tělo, jsi sportovec.„ ̶Coca-Cola „Osvěžit svět na mysli, těle i duchu. Vzbuzovat momenty optimismu a štěstí prostřednictvím našich značek. Vytvářet hodnotu a vytvářet odlišnost.“ ̶Chanel „Být ztělesněním luxusu, určovat styl a vytvářet touhu. Teď a navždy.“ ̶ ̶ ̶ ̶ ikea text.jpg nike logo.png 2000px-Coca-Cola_logo.svg.png chanellogo.jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Hodnoty ̶určují, jak by měli jednat lidé v podniku ̶ukazují přístupy k dosahování cílů ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Hodnoty společnosti BASF ̶Ctíme čtyři základní hodnoty: kreativitu, otevřenost, odpovědnost a podnikavost. ̶Tyto čtyři pilíře jsou základem všeho, co děláme, a určují, jak chceme společně pracovat – jako tým, s našimi zákazníky a našimi partnery. ̶odkaz basf-light-blue_16x9.jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Strategické cíle ̶= očekávané výsledky jednotlivých podnikových činností ̶obvykle vyjádřeny pomocí ukazatelů výnosnosti vloženého kapitálu (návratnost investic), zisku a hodnoty pro akcionáře, udržení a růst tržeb, tržního podílu, spokojenosti zákazníků, produktivity, míry inovace, společenské odpovědnosti, úrovně kvality a image Adobe Systems 17 Způsoby plánování ̶Z jaké řídící úrovně se odvozují cíle a plány nižších nebo vyšších řídících stupňů 1.Retrográdní plánování (Top-Down) ̶Cíle a plány pro nižší stupeň řízení se odvozují shora dolů ̶Vrcholový management-nadřazený dlouhodobý plán ->střední stupeň řízení-podřazený plán+nadřazený střednědobý plán->základní stupeň řízení-podřazený krátkodobý plán ̶Nevýhoda: riziko ukládání nesplnitelných plánů 2.Progresivní plánování (Bottom-Up) ̶Navrhování cílů a plánů začíná na nejnižší plánovací úrovni ̶Nevýhoda: dílčí plány si mohou protiřečit, nemusí být akceptovatelné nadřízenými 3.Protisměrné plánování (Top-Down, Bottom-Up) ̶Uplatňují se oba předchozí způsoby ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Top-down planning.jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 newpedagogy.400 pixel width of page.jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Time Management – Osobní plány práce „Umění plánovat práci a využívat čas je faktorem úspěchu a neúspěchu každého člověka.“ Spočívá v: 1.Stanovení cílů 2.Plánování času 3.Rozhodování 4.Plnění plánu Umění plánovat práci a využívat čas je faktorem úspěchu či neúspěchu každého člověka. Úspěšní lidé dokážou využívat svůj čas lépe než ostatní, dokážou lépe organizovat a prožívat nejen pracovní, ale i mimopracovní život. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Stanovení cíle = formulace přání, zájmu, potřeby, úkolu ̶Rozlišujeme cíle: ̶ životní, pracovní, v současném zaměstnání, cíle v aktuálně vykonávané funkci ̶Krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé ̶Princip SMART (správný postup tvorby cílů) S – specifický: konkrétní, nic obecného M – měřitelný: kvantifikovatelný, kontrolovatelný v průběhu plnění A – akceptovatelný: přijatelný pro interní i externí zájmové skupiny, dosažitelný pro nás R – realizovatelný: splnitelný z hlediska disponibilních zdrojů, reálný T – termínovaný: měl by mít uvedený požadovaný termín splnění ̶ Př.: Do konce roku 2020 napíši teoretickou část své závěrečné práce v délce 30 normostran. -Do 15.11. si udělám seznam autorů píšící o problematice vztahující se k tématu mé ZP. -Do 30.11. si potřebnou literaturu obsatrám (zajdu do knihoven, vypůjčím si od vedoucího práce apod.) -… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Plánování času ̶Skládá se z: ̶Ročního a čtvrtletního plánu: pro pravidelné a předvídatelné úkoly Obsahuje: název úkolu, počet pracovních dní potřebných ke splnění, plánovaný a skutečný termín splnění ̶Měsíčního plánu: převádějí se do něj čtvrtletní plány + nedokončené úkoly z předchozího měsíce a zařazují se nové úkoly + rezerva pro nepředvídatelné úkoly Obsahuje: název úkolu, potřebu času v hodinách, označení priorit, plánovaný a skutečný termín splnění ̶Týdenního plánu: úkoly vyplývající z plánu měsíčního + nesplněné úkoly z předešlého týdne + úkoly nové Obsahuje: název úkolu, denní hodinu, den a celkový čas plnění a záznam o jeho splnění ̶Denního plánu: nejdůležitější stupeň plánování, výchozí jednotka pro plnění ostatních plánů Pořadí plnění úkolů: 1.Periodicky se opakující úkoly 2.Nevykonané, nesplněné úkoly 3.Aktuální nové úkoly Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Rozhodování ̶Volba druhů a množství činností a úkolů, které je třeba vykonat. ̶Volba pořadí, v jakém mají být plněny (priority). ̶Rozhodování o tom, které činnosti bude manažer vykonávat sám a které bude delegovat. Příběh: Tip za půl milionu! Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Metodické pomůcky při rozhodování 1.Paretovo pravidlo 2.Metoda ABC 3.Eisenhowerův princip Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Paretovo pravidlo – pravidlo 80/20 =umění, jak dosáhnout co nejlepších výsledků s co nejmenším úsilím ̶80 % výsledků, které dosáhne manažer v práci vyplývá z 20 % vynaloženého času (=> 80 % času je vynakládáno na činnosti méně důležité) ̶Aplikace pravidla spočívá v rozdělení úkolů na 2 skupiny: 1.Úkoly, které plní manažer bez odkladu a sám, je jich málo, mají velké důsledky, jsou velmi důležité a vyžadují menší podíl času (20 %) 2.Úkoly, které manažer může delegovat/odkládat, je jich mnoho, jsou méně naléhavé a důležité, ale vyžadují velkou spotřebu času (až 80 %) Velké kameny! Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Metoda ABC – pravidlo 15:20:65 ̶Vychází ze stejných předpokladů jako Paretovo pravidlo ̶Nerovnováha mezi příčinami a důsledky je vyjadřována ale poměrem 15:20:65 ̶15 % úkolů je velmi důležitých ̶Manažer vykonává sám, bez odkladu ̶20 % středně důležitých ̶Větší část vykonává sám a část může delegovat ̶65 % méně důležitých ̶Měl by převážně delegovat, poze výjimečně vykonávat sám Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Eisenhowerův princip ̶Rozlišuje činnosti podle 2 kritérií: ̶Důležitosti ̶Naléhavosti ̶Priority pro vyřizování se stanoví podle matice ̶Podle ní lze všechny činnosti rozdělit do 4 skupin A, B, C, D = pořadí plnění činností A – manažer vykonává sám a okamžitě B – deleguje a kontroluje dodržení termínu C – deleguje jejich přípravu, ale v konečné fázi plní sám manažer D – všechny deleguje ̶ Velmi důležité úkoly Úkoly C Úkoly A Méně důležité úkoly Úkoly D Úkoly B Méně naléhavé úkoly Více naléhavé úkoly - Prezident USA Adobe Systems 28 Plnění denního plánu 1/2 ̶Velmi individuální ̶Někdo plní raději důležité úkoly ráno, někdo odpoledne, někdo využívá raději týmové práce, někdo pracuje raději sám => každý má svůj osobní styl plnění úkolů ̶Obecné zásady pro realizaci osobního plánu dne ̶Úvodní část dne Začínat přibližně ve stejný čas, Zkontrolovat denní časový plán z hlediska obsahu a priorit Provést případné změny Vyřídit nejdůležitější úkol dne Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 Plnění denního plánu 2/2 ̶Střední část dne Vyřizovat další nejdůležitější úkoly Započaté úkoly ukončovat/upravit termín plnění Prověřovat nové úkoly z hlediska důležitosti a delegovatelnosti Odmítat nové, dodatečně naléhavé úkoly (vede k nesplnění úkolů plánovaných) Racionálně pracovat s informacemi a komunikovat Kontrolovat čas a pravidelně dělat přestávky Zavést si nerušenou hodinu ̶Závěrečná část dne: Vyřídit drobné záležitosti a úkoly Zkontrolovat plnění denního plánu Vypracovat časový plán na další den Adobe Systems mentalni_vykonnost.png Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Průběh normálního pracovního dne ̶Před 10:00 ̶Největší energie, vitalita => vyřizování obtížných a složitých úkolů ̶10:00 – 13:00 ̶Ideální pro duševně náročnou fázi => detailní analýza, práce s čísly ̶13:00 – 16:00 ̶Výkonnost se zpomaluje => vhodný kontakt s lidmi (telefonování, schůzky, jednání) ̶16:00 – 19:00 ̶Pomalejší fáze => rutinní práce, psaní, studování, vyřizování e-mailů ̶19:00 – 22:00 ̶Skončit s prací J (zpětný pohled, vymýšlení plánů) Adobe Systems 31 IMG_4580.JPG Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 32 IMG_4582.PNG Časový snímek vlastního dne = autosnímek Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 33 Osobní plán studia ̶Stanovení cílů ̶SMART ̶Plánování ̶Roční, čtvrtletní, měsíční, týdenní, denní ̶Rozhodování ̶Volba druhů a množství činností a úkolů, kt. je potřeba vykonat ̶Volba pořadí (stanovení priorit) ̶Co budu vykonávat sám, co budu delegovat? ̶Plnění plánu ̶Režim běžného školního dne? (ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, večer)