Biologie 8. Základy genetiky Doc. RNDr. Jan Hošek, Ph.D. hosek@mail.muni.cz Ústav molekulární farmacie FaF MU 2 Historie genetiky 10 000 př.n.l. • neolitická revoluce – vznik zemědělství • selekce nejvhodnějších jedinců pro další chov/pěstování 460-370 př.n.l. • Hippokrates • „Rodí li se z flegmatika flegmatik, z cholerika cholerik, dozajista se rodí epileptik z rodičů epileptických…“ 1820 • C.F. Nasse • popsal dědičnost hemofilie - vazba na pohlaví 1822- 1884 • Johann Gregor Mendel • Položeny základy genetiky 1900 • de Vries, Tschermak a Correns • znovuobjevení Mendelových zákonů 1906 • William Bateson • použil termín genetika, heterozygot a homozygot, F1 a F2 aj. 3 Historie genetiky o 1900 de Vries, Tschermaka Correns - znovuobjevili Mendelovy zákony o 1906 William Bateson - použil termín genetika, heterozygot a homozygot o Wilhelm Johannsen - zavádí pojmy gen, genotyp a fenotyp o Thomas Hunt Morgan - práce o chromozomech (Chromosomes and heredity) • modelový organismus používal octomilku (Drosophila melanogaster) • nových poznatky o genech a genové vazbě • 1933 se stal prvním genetikem, který získal Nobelovu cenu • geny jsou vždy uloženy na chromosomu lineárně za sebou • geny jednoho chromosomu tvoří vazebnou skupinu • mezi geny homologického páru chromosomu může prostřednictvím crossing-overu probíhat genová výměna. Frekvence crossing-overu je úměrná vzdálenosti genů 4 Historie genetiky 5 Historie genetiky 6 Historie genetiky 7 Genetika o je věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav (a jejich příčinami) o sleduje variabilitu, rozdílnost a přenos druhových a dědičných znaků mezi rodiči a potomky i mezi potomky navzájem GENETIKA nauka o dědičnosti replikace DNA segregace, kombinace rekombinace podobnost rozmanitost 8 Co je to z funkčního hlediska „gen“? • Geny (faktory, znaky) = konstantní faktory řídící fenotypové znaky 1866 J. G. Mendel • „Jeden mutantní gen = jeden metabolický blok“ cca 1900 A. Garrod • „Jeden gen = jeden enzym“ 30. léta 20. stol. G. Beadle a E. Tatum • „Jeden gen = jeden polypeptid“ Druhá polovina 20. stol. 9 Trocha terminologie o genotyp – soubor konkrétních genů (alel) organismu o fenotyp – projev znaků Geny, vlohy znaky genotyp fenotyp vliv prostředí o gen – úsek DNA, který kóduje jeden funkční transkript (mRNA, rRNA, tRNA, siRNA, lncRNA,…) o alela – konkrétní forma genu 10 „Klasická“ (mendelovská) dědičnost o Dědičnost kvalitativních znaků Mezialelické vztahy I. o úplná dominance - dominantní alela úplně potlačí projev recesivní alely • dominantní alela je tedy taková, která se projeví i v heterozygotní kombinaci o neúplná dominance - dominantní alela nepotlačuje recesivní alelu úplně, recesivní alela se také částečně projeví 11 Mezialelické vztahy I. https://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_interakce1.html 12 13 Mezialellické vztahy II. o Kodominance - obě přítomné alely se u heterozygota projeví v celé míře a navzájem se neovlivňují o Superdomianance - Heterozygot (Aa) vykazuje silnější formu znaku než oba typy homozygotů (aa, AA) • Heterózní efekt – využití hlavně v zemědělství (např. F1 hybridi rajčat) • Heterózní efekt je způsoben nahromaděním dominantních heterozygotních genů od obou rodičů u potomka (F1). Například jeden rodič má AABBccdd, druhý rodič má aabbCCDD, potomek s heterózním efektem má AaBbCcDd. Teorie dominance předpokládá, že dominantní alely jsou lepší než recesivní. Kdo má víc genů s dominantními alelami, má lepší výsledky. 14 Mendelovy zákony dědičnosti o První experimenty na hrachu setém (Pisum sativum) = vhodný experimentální model o pracoval s čistými rodičovskými liniemi (homozygoti) o monohybridismus o aplikace matematiky a statistiky 15 Mendelovy experimenty 16 1. zákon o uniformitě hybridů F1 o Křížíme-li dva homozygoty, jsou jejich potomci F1 generace v sledovaném znaku všichni stejní. Reciproká křížení u jakýchkoliv jedinců F1 generace dávají shodné výsledky 2. zákon o štěpení v potomstvu hybridů o Při křížení heterozygotů lze genotypy a fenotypy vzniklých jedinců vyjádřit poměrem malých celých čísel. Vzniká genotypový a fenotypový štěpný poměr. U potomstva se projeví recesivní znak. 17 Punnettův čtverec 18 3. Zákon o samostatnosti alel o Genotyp je soubor samostatných genů určujících znaky. Každý znak je určen dvojicí samostatných alel 4. Zákon o segregaci alel o Dvojice samostatných alel se při zrání rozcházejí a do každé gamety přechází jedna z obou alel 19 5. zákon nezávislého výběru o zahrnuje více znaků → alely se navzájem neovlivňují, vzniká tedy spektrum různých kombinací n=1 n=2 obecně Počet druhů gamet hybrida 2 = 2 1 4 = 2 2 2 n Počet druhů zygot 3 = 3 1 9 = 3 2 3 n Počet různých homozygotů* 2 = 2 1 4 = 2 2 2 n Počet šlechtitel. novinek 0=2 1 -2 2=2 2 -2 2 n -2 Genotypový poměr v F2 (1:2:1) 1 (1:2:1) 2 (1:2:1) n Fenotypový poměr v F2** (3:1) 1 (3:1) 2 (3:1) n * v obou alelových párech ** při úplné dominanci ve všech alelových párech Zobecnění pro n- hybridismus Shrnutí Mendelových poznatků 1. Jednotky dědičnosti (geny) jsou materiální povahy a předávají se z generace na generaci 2. P homozygotní - F1 uniformní 3. Identita reciprokých křížení 4. Vlohy (alely) jsou párové 5. Alely jednotlivých genů se rozcházejí do gamet PRINCIP SEGREGACE 6. Nezávislá kombinace alel různých genů v gametách PRINCIP KOMBINACE 7. Dominance a recesivita - Aa, AA mají stejný fenotyp 8. Neúplná dominance - genotyp = fenotyp 21 Odchylky od mendelovských štěpných poměrů o situace, kdy Mendelovy zákony úplně neplatí o odchylky od mendelovýchpravidel (vztaženo na genetiku lidského jedince): o Snížená vitalita (letalita) gamet a zygot o Vazba genů o Interakce genů o Vazba na pohlaví o Mimojaderná dědičnost o Polygenní dědičnost o Variabilní exprese 22 Snížená vitalita (letalita) gamet a zygot vitální > subvitální > semiletální > letální recesivní letalita AA Aa aa recesivní letalita dominantní alely AA Aa aa dominantní letalita AA Aa aa gamety - haplontická selekce zygoty - diplontická selekce 23 Recesivní letalita dominantní alely o Manská kočka o MM –letální o Mm –bezocasé o mm -normální 24 Vazba genů o při vazbě dvou genů neplatí volná kombinovatelnost = odchylky od fenotypového štěpného poměru 9:3:3:1 v F2 a 1:1:1:1 v B1 generaci o geny na jednom chromozomu jsou vzájemně vázané o trans fáze - dihybrid AaBb, který má geny A a B uloženy na různých párech chromozomů, tvoří gamety genotypů AB – Ab – aB – ab v poměru 1 : 1 : 1 : 1 o cis fáze - dihybrid AaBb, který má geny A i B uloženy v jednom páru chromozomů, tvoří gamety typu AB – Ab – aB – ab v odlišných poměrech o příčinou je crossing-over mezi nesesterskými chromatidami • vznikají gamety s nerekombinovanými (AB, ab) a rekombinovanými (Ab, aB) genotypy • pravděpodobnost crossing-over klesá se vzdáleností obou sledovaných genů o síla vazby (= vzdálenost mezi geny) se určuje Morganovým číslem, které vyjadřuje podíl rekombinant a udává se v centimorganech (1 cM = 1 % rekombinant), k rekombinačnímu procesu dochází s relativně nízkou pravděpodobností 25 Vazbová fáze cis/trans 26 Dvě možnosti výměn mezi nesesterskými chromatidami chromozomový pár gamety https://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_vazba1.html 27 Možnosti rekombinace chromatid Inkorporace BrDU během S-fáze 28 Interakce genů o Reciproká interakce • interakce bez změny štěpného poměru, sledovaný znak se vyskytuje ve více formách, z nichž každá je determinována jednou z kombinací alel rodičovských genů o Epistáze o Inhibice o Komplementarita 29 P F1 F2 FFOO ffoo FfOo FFOO ffoo FfOo FfOo FfOo FfOo FFOo FFOo FfOO FFoo Ffoo Ffoo FfOO ffOO ffOo ffOo 9 : 3 : 3 : 1 F-O- : F-oo : ffO- : ffoo Reciproká interakce (a) Wyandottky R- pp (b) Brahmanky rr P- Hybrid (a) x (b) R- P- Leghornky rr pp 31 Interakce genů o Reciproká interakce o Epistáze • gen, kódující příslušný znak, nemá šanci se projevit, protože jemu nadřazený gen to nedovolí • Štěpný poměr je pozměněn o Inhibice o Komplementarita 32 Epistáze dominantní o U dominantní epistáze stačí, aby byla v epistatickém vlohovém páru přítomna aspoň jedna dominantní alela k potlačení účinku podřízeného alelického páru. Dominantní homozygoti i heterozygoti v epistatickém páru mají tedy shodný fenotyp bez na to, jaké vlohy nesou na páru hypostatickém. epistatický gen (alela) Y hypostatický gen I, i Y…intenzivně žlutý flavon I… krémově žlutý flavon Dahlia variabilis 33 Epistáze recesivní o U recesivní epistáze se tlumící účinek epistatického vlohového páru projeví jen tehdy, je-li v tomto znaku jedinec recesivní homozygot. Salvia viridis var. horminum P… růžový antokyan A… růžový → fialový pp > A- 34 Inhibice o Inhibice se v mnohém podobá dominantní epistázi. Nadřazený vlohový pár ale nemá žádný samostatný fenotypový projev, jeho dominantní alela pouze blokuje účinek jiných vloh. Ty se proto mohou projevit pouze je-li inhibiční alelický pár v recesivně homozygotním stavu. C … červené zbarvení I … inhibitor zbarvení 35 Komplementarita o Je-li pro určitý fenotypový projev potřeba spolupůsobení dominantních alel ze dvou či několika vlohových párů, jedná se o tzv. komplementaritu, nebo též dvojitou či duplicitní recesivní epistázi. Lathyrus odoratus C… prekursor barviva R… enzym 36 Vazba na pohlaví o Gen se nalézá na gonozómech → fenotypový projev v závislosti na pohlaví 37 Další odchylky od Mendelových štěpných poměrů o Mimojaderná dědičnost – mitochondriální DNA pouze od matky • u rostlin chloroplastová DNA pouze od samičí rostliny o Polygenní dědičnost – znak je kódován více geny → platí zde současně pravidla pro n-hybridy a crossing-over o znak má neúplnou penetranci - nemusí se projevit u 100% jedinců, ale u některých osob k projevu nedojde, nebo je znak zastřený a nesnadno pozorovatelný o znak má variabilní expresi - u lidí se stejným genotypem pozorujeme různě intenzivní projevy téhož znaku 38 39 Dědičnost kvantitativních znaků o Projev znaku nabývá různých hodnot → plynulá variabilita Kvalitativní znak vs. kvantitativní znak nízký vysoký malý velký průměr Mendelův pokus s výškou rostlin Galtonův pokus s průměrem semen 40 Dědičnost kvantitativních znaků o pro výzkum polygenní a multifaktoriální dědičnosti lidských dědičných znaků je obzvláště užitečné sledování dvojčat • dizygotní dvojčata, vyrůstající ve stejném prostředí, nám podávají obrázek o tom, jak působí stejné vnější faktory na dva jedince s odlišným (byť mírně) genotypem • monozygotní dvojčata nám poskytují unikátní možnost hodnotit dva jedince se stejným genotypem • pokud tato monozygotní dvojčata navíc vyrůstají každé v jiném prostředí, můžeme hodnotit vliv různého prostředí na jedince se stejným genotypem o hodnotíme: • konkordanci pro určitý znak (shoda - oba jedinci mají sledovaný znak) • diskordanci pro určitý znak (neshoda - jedno z dvojčat daný znak nemá) • heritabilita (dědivost) je hodnota, udávající, do jaké míry je hodnota znaků závislá na genotypu jedince a nakolik je konečná hodnota znaku výsledkem působení vnějších faktorů Znak heritabilita HB (%) myš délka ocasu 60 velikost vrhu 15 drozofila počet abdominálních chloupků 52 délka křídla 45 člověk astma 80 diabetes 70 Odhady heritability pro různé znaky (%) Konkordance některých znaků u jednovaječných (MZ) a dojvaječných (DZ) dvojčat Znak Konkordance (%) MZ DZ Krevní skupiny 100 66 Barva očí 99 28 Mentální retardace 97 37 Spalničky 95 87 Idiopatická epilepsie 72 15 Schizofrenie 69 10 Krevní tlak 63 36 Diabetes 65 18 Identická alergie 59 5 Tuberkulóza 57 23 Rozštěp rtu 42 5 Křivé nohy 32 3 Rakovina prsu 6 3 43 Epigenetika o Epigeneze - vysvětluje princip individuálního vývoje : výsledný organismus není preformován, nýbrž vzniká kreativně na základě zděděné informace a vnitřních i vnějších vlivů. o Epigenetika - studuje dědičné změny genové exprese, ke kterým dochází beze změny sekvencí DNA. Epigenetické procesy jsou obvykle způsobeny represí transkripce řízenou modulací chromatinu o Genomový imprinting - reverzibilní proces, kdy pohlavně specifická modifikace genů v parentální generaci vede k funkčním rozdílům mezi paternálními a maternálními genomy (alelami) v potomstvu 44 Mechanismy imprintingu o Metylace DNA o Acetylace histonů 45 Schagdarsurengin, U., Steger, K. Epigenetics in male reproduction: effect of paternal diet on sperm quality and offspring health. Nat Rev Urol 13, 584–595 (2016). https://doi.org/10.1038/nrurol.2016.157 postižený/á normální normální ( přenašeč ) děti : rodiče : mutantní otec zdraví rodiče mutantní matka Maternální imprint mutovaného lokusu vede k odlišnému fenotypu potomstva Chybný imprint P-alely (insulinový růstový faktor) či M-alely (růst suprimující H19-RNA) vede k Beckwith-Wiedemannově syndromu (aneb příběh Otesánka) P M P M normál BWS Igf2 H19 (J. B. Beckwith & H. R. Wiedemann 1964) 48 Front. Genet., 27 August 2018 Sec. Epigenomics and Epigenetics Volume 9 - 2018 | https://doi.org/10.3389/fgene.2018.00342 49 Front. Genet., 27 August 2018 Sec. Epigenomics and Epigenetics Volume 9 - 2018 | https://doi.org/10.3389/fgene.2018.00342