FILOSOFICKÁ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY V BRNĚ Metody a techniky pedagogického výzkumu Martin Kittel, 74662 Média v životě mládeže Vybral jsem si výzkum, který zkoumal vliv informačních technologií a médií na život mládeže. Tento výzkum se skládal ze dvou etap. První etapa proběhla v roce 1997. Předmětem výzkumu této etapy byl vliv volno časových aktivit mládeže s akcentem na podíl informačních technologií a médií. Dnes jsou přiřazována média ( hlavně televize ) k tradičním socializačním činitelům, vedle rodiny a Zkoly. Výběrový soubor je tvořen dvěma segmenty. První segment je tvořen souborem mladé generace ve věku 15-30 let, reprezentativní pro základní soubor mladé generace. Druhý segment tvoří respondenti ve věku nad 30 let. Celková velikost výběrového souboru byla 1176 respondentů. Druhá etapa proběhla v roce 1998. Objektem tohoto empirického výzkumu byly tři výběrové soubory s důrazem na jejich provázanost. Primárním souborem byli studenti středních škol a učni. Z tohoto souboru byly odvozeně zkonstruovány tyto výběrové soubory: 1. soubor učňů a studentů 2. rodičů těchto učňů a studentů 3. učitelů těchto učňů a studentů Soubory 1-3 byly provázány. Zhruba s třetinou studentů a učňů byl proveden rozhovor s rodičem a data z tohoto rozhovoru byly spojeny s daty dítěte. Tak byly dávány do souvislostí vlivy rodiče -- dítě. Podobně se postupovalo i u učitelů, k nimž se přibrali také další neprovázaní vyučující. Výběrový soubor obsahoval 835 studentů, soubor rodičů 321 respondentů a učitelů 228. U všech tří souborů byl proveden sběr dat v celé České republice. V obou hlavních tématech byly srovnávány soubory studentů, učňů, učitelů a rodičů. Zvláštní pozornost byla věnována problému gamblérství u mládeže. Metoda sběru dat Informace, které byly k dispozici o výzkumech firmy INSOMA hovoří o tom, že při sociologických výzkumech používá tato firma při sběru dat převážně techniku standardizovaného rozhovoru. Při konstruování výběrového souboru používá kvótní výběr, to znamená, že sleduje dosažení reprezentativity podle vybraných demografických proměnných. Ve snaze skloubit možnost generační komparace, reprezentativity a ekonomické přijatelnosti, je ve výzkumech vytvářen "segmentovaný výběrový soubor". Větší část souboru je tvořená respondenty ve věku 15 - 30 let, kteří svým složením podle základních proměnných odpovídají základnímu souboru a stejně tak menší část souboru ve věku nad 30 let. Matematicko statistické výpočty a analýzy je možné jednak provádět v obou souborech samostatně, jednak je možné pomocí váhy upravit poměry obou souborů a výpočty provádět s celým souborem. S touto variantou je třeba počítat již při konstruování výběrového souboru. Velikost výběrového souboru se pohybuje od 600 do 2000 respondentů. INSOMA má vlastní tazatelskou síť, kterou neustále obnovuje. Výzkum je publikován na stránkách firmy INSOMA ( www.insoma.cz ). Výzkum "Média v životě mládeže" lze nalézt v rubrice "výzkum" na (http://www.insoma.cz/index.php?id=1&n=3&d_1=research&d_2=media ).